23.05.2013

Щодо реєстрації та отримання правоустановчих документів на об'єкт самочинного будівництва

Лист від 12.02.2013 р. № 40-11-598

Щодо реєстрації та отримання правоустановчих документів на об’єкт самочинного будівництва

 

Лист Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 12.02.2013 р. № 40-11-598

 

Самочинно збудовані об’єкти будівництва приймалися в експлуатацію відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 24.06.2011 р. № 91 (із змінами, внесеними наказом Мінрегіону України від 13.06.2012 р. № 304), до 31.12.2012 р.

Разом з тим повідомляємо, що Верховною Радою України 20.11.2012 р. прийнято в цілому Закон України № 5496-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань регулювання містобудівної діяльності» (набрав чинності 05.01.2013), яким внесено зміни до пункту 9 розділу V «Прикінцеві положення» Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», зокрема в частині продовження дії до 31.12.2013 р. порядку прийняття в експлуатацію збудованих без дозволу на виконання будівельних робіт індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, збудованих у період з 05.08.92 р. до 12.03.2011 р., а також громадських будинків I і II категорій складності, будинків і споруд сільськогосподарського призначення I і II категорій складності, збудованих до 12.03.2011 р.

Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України за поданням Держархбудінспекції України на виконання зазначеного Закону України опрацьовується відповідний проект наказу, який після погодження із заінтересованими органами у встановленому порядку буде подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

Отже, прийняти в експлуатацію закінчені будівництвом об’єкти, збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, за спрощеною процедурою можливо після набрання чинності згаданим наказом.

Звертаємо увагу, що листи Держархбудінспекції України не є нормативно-правовими актами, вони мають лише інформаційний характер і не встановлюють правових норм та діють до дня набрання чинності нормативно-правових актів, що змінюють відповідні правовідносини.

 

Перший заступник Голови А. Григор

 

КОМЕНТАР

 

Листи, що коментуються (див. на с. 5 та на с. 6), стосуються об’єктів самочинного будівництва. Щоправда, в листах роз’яснення надані ще відносно попереднього Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 24.06.2011 р. № 91 (далі — Порядок № 91).

Але 29.04.2013 р. набув чинності наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 19.03.2013 р. № 95. Саме цим документом було затверджено новий Порядок прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж (далі — Порядок № 95). Слід зазначити, що Порядок № 95 залишився майже незмінним порівняно з Порядком № 91, тому листи, що коментуються, є актуальними і відносно нового документа. Отже, розглянемо листи, пристосувавши роз’яснення, наведені в них, до Порядку № 95.

Так, зокрема, в п. 3.1 Порядку № 95 зазначається, що прийняття в експлуатацію об’єктів здійснюється безоплатно територіальними органами Держархбудінспекції України (далі — Інспекція) протягом 10 робочих днів з дня подання заяви власниками (користувачами) земельних ділянок, на яких розміщені такі об’єкти, за результатами технічного обстеження цих об’єктів шляхом реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації (далі — декларація), яка складається за формою, наведеною у додатку 2 до Порядку № 95 (до речі, вона залишилася незмінною). Нагадаємо, що звіт — це той документ, який засвідчує відповідність об’єкта вимогам законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил. Без цього документа прийняття в експлуатацію об’єкта будівництва (крім певних випадків) неможливе (щоправда, за деякими винятками).

Зверніть увагу: термін для прийняття в експлуатацію самобудів скоротився з 30 до 10 календарних днів.

Нагадаємо, що згідно з Порядком № 95 технічне обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об’єктів — це комплекс заходів, спрямованих на встановлення технічного стану будівельних конструкцій та інженерних мереж об’єктів з метою визначення можливості або неможливості їх безпечної експлуатації.

А от для будинків, збудованих до 05.08.92 р. залишено встановлену ще Порядком № 91 пільгу. Потреби в здійсненні технічного обстеження для таких об’єктів немає. Для них передбачений спрощений порядок — зокрема, той же п. 3.1 Порядку № 95 визначив, що документом, який засвідчує відповідність закінчених будівництвом до 05.08.92 р. індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, які не підлягають прийняттю в експлуатацію, вимогам законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил, зокрема для потреб державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, є технічний паспорт, складений за результатами технічної інвентаризації.

Крім того, дещо по-іншому приймаються в експлуатацію індивідуальні (садибні) житлові будинки, садових, дачних будинків, прибудов до них загальною площею до 300 квадратних метрів включно, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них загальною площею до 100 квадратних метрів включно. Щодо цієї категорії об’єктів п. 2.7 Порядку № 95 (п. 2.7 Порядку № 91) передбачено, що технічне обстеження проводитися під час їх технічної інвентаризації з подальшою видачею технічного паспорта. Тобто у цьому разі необхідності в складанні звіту про проведення технічного обстеження немає — оформляється лише технічний паспорт.

Нагадаємо, що виконання технічної інвентаризації та оформлення технічного паспорта здійснюються у порядку та відповідно до вимог Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 р. № 127.

Крім іншого, ДАБІ нагадала, що відповідальність фізичних осіб за порушення вимог законодавства у сфері містобудування передбачена ст. 96, 97 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КпАП). Слід також зазначити, що відносно самобудів діє спеціальна норма, яка передбачає відповідальність саме за самовільне будівництво будинків або споруд. Вчинення таких правопорушень тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 5 до 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб — від 10 до 18 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Увага! Ці норми стосуються лише фізичних осіб — у тому разі, якщо вони вчинили правопорушення, передбачені ст. 97 КпАП.

У випадку ж зведення самобудів юридичними особами, до них будуть застосовуватися норми Закону України від 14.10.1994 р. № 208/94-ВР «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» (далі — Закон № 208). Так, зокрема, п. 2 ч. 2 ст. 2 Закону № 208 передбачено, що суб’єкти містобудування, які є замовниками будівництва об’єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за виконання будівельних робіт без повідомлення про початок їх виконання або будівництво індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, закінчене у період із 5 серпня 1992 року до 12 березня 2011 року (дата набуття чинності Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI) без дозволу на виконання будівельних робіт, а також наведення недостовірних даних у такому повідомленні. Штраф у разі вчинення такого правопорушення становить 10 мінімальних заробітних плат.

Зверніть також увагу, що в Порядку № 95 віднайшов своє місце новий п. 3.8. Згідно з новою нормою Інспекція приймає рішення:

— про накладання адміністративного стягнення на фізичних осіб відповідно до ст. 97 КпАП на підставі протоколу про адміністративне правопорушення, складеного за формою, наведеною у додатку 4 до Порядку № 95, шляхом винесення постанови у справі про адміністративне правопорушення за формою, наведеною у додатку 5 до Порядку № 95;

— про накладання штрафної санкції на юридичних осіб відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 2 Закону № 208 на підставі протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, шляхом винесення постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за формами, затвердженими наказом Мінрегіону «Про затвердження форм актів та інших документів, які складаються під час або за результатами здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» від 15.05.12 р. № 240.

 

Яна Брусенцова