Останнім часом кількість бюджетних установ, включених до реєстру платників ПДВ, значно збільшилася. І якщо для досвідчених ПДВ-платників подібні ситуації абсолютно звичні, то у новачків це викликає купу запитань. Тож допоможемо установі розібратись із цими питаннями.
На бюджетні установи — платники ПДВ поширюються загальні правила оподаткування та обліку ПДВ. На цьому моменті нещодавно акцентували увагу податківці у своєму роз’ясненні*. Основні висновки цього документа, на які варто звернути увагу бюджетним установам — платникам ПДВ, наведено в матеріалі «Установа — платник ПДВ: ключові акценти» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 1).
* Роз’яснення ДПС «Щодо особливостей формування податкових зобов’язань та податкового кредиту бюджетними установами — платниками податку на додану вартість (далі — ПДВ) у разі одночасного використання придбаних товарів/послуг в оподатковуваних та не оподатковуваних ПДВ операціях, у т. ч. тих, що звільнені від оподаткування» від 11.12.2023.
Отже, бюджетні установи здійснюють діяльність, пов’язану, зокрема, з наданням платних послуг, звільнених від оподаткування ПДВ, та постачають товари/послуги, які оподатковуються ПДВ. Водночас бюджетні установи провадять діяльність, яка фінансується за рахунок бюджету і не вважається господарською, оскільки спрямована не на отримання доходів, а на виконання законодавчо визначених функцій установи.