Теми статей
Обрати теми

«Читаємо» електронний лікарняний

Ушакова Лілія, експерт з кадрових і податкових питань
Лікар визнав працівника тимчасово непрацездатним. Створив і підписав медвисновок. У Реєстрі листків непрацездатності працівник ідентифікований як застрахована особа. Лікарняний створений. Він з’явився в особистому кабінеті страхувальника-роботодавця. Що цікавого можна побачити, якщо відкрити е-лікарняний? Як правильно «читати» електронний лікарняний? З’ясовуємо!

Розпочнемо з того, що роботодавці самостійно контролюють появу нових е-лікарняних в особистому кабінеті страхувальника на порталі Пенсійного фонду.

Інформативна для роботодавця частина е-лікарняного наведена на рис. 1. Пропонуємо пройтися по кожному реквізиту.

img 1

Рис. 1. Фрагмент е-лікарняного

Номер листка непрацездатності

Кожен листок непрацездатності має свій унікальний номер («Номер ЛН»). З жовтня його формат був змінений саме на такий, як показано на рис. 1.

Читати номер ЛН слід так: перші шість цифр — це номер випадку непрацездатності, далі між двох тире — порядковий номер листка непрацездатності і в кінці одна цифра — номер версії. Серії немає.

З порядковим номером листка непрацездатності усе зрозуміло. Поговоримо про номер випадку непрацездатності і версії е-лікарняного.

Номер випадку непрацездатності

Він в е-лікарняному вказаний двічі: у першій частині оновленого номера е-лікарняного і в реквізиті «Номер випадку непрацездатності» (див. рис. 1).

Номер випадку непрацездатності допомагає ідентифікувати, чи є електронний лікарняний первинним або продовженням. Це, у свою чергу, важливо для цілей розподілу витрат на оплату лікарняного. Адже ФСС виплачує допомогу за рахунок власних коштів тільки починаючи з шостого дня непрацездатності за страховими випадками:

— тимчасова непрацездатність у результаті захворювання або травми працівника, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням;

— перебування в закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з COVID-19.

Як же користуватися номером випадку непрацездатності? Пояснимо на прикладі (див. рис. 2).

Працівник хворів. Роботодавець отримав на нього два е-лікарняних. Вони мають різні унікальні номери, але слідують один за одним. Дата закриття першого — 19.10.2021. Дата відкриття наступного — 20.10.2021. Такі лікарняні можуть належати до одного страхового випадку, якщо матимуть єдиний номер випадку непрацездатності.

img 2

Рис. 2. е-Лікарняні. Первинний і продовження

У прикладі, наведеному на рис. 2, якраз маємо ситуацію, коли один лікарняний є продовженням іншого.

Резюме. Якщо на одного працівника відкрито декілька електронних лікарняних, які слідують один за одним, то такі е-лікарняні можуть складати один страховий випадок, якщо матимуть єдиний «Номер випадку непрацездатності».

У нашому прикладі перший лікарняний виданий на 2 дні (18 і 19 жовтня), другий — на 10 днів (з 20 по 29 жовтня). Тому за рахунок роботодавця буде оплачено 2 дні тимчасової непрацездатності працівника, засвідчених першим лікарняним, і 3 дні, засвідчених наступним лікарняним, тобто перші 5 днів хвороби. Починаючи з шостого дня непрацездатності — фінансування за рахунок ФСС.

Номер версії лікарняного

Це остання цифра в унікальному номері е-лікарняного після знаку тире (див. рис. 1 «Номер ЛН»).

Логіка нумерації полягає в наступному. При створенні первинного е-лікарняного і при створенні е-лікарняного як продовження листок непрацездатності отримує номер версії «1». Якщо у вже створений е-лікарняний (первинний або продовження) вносяться зміни, номер його версії збільшується (з «1» на «2», «3» і далі по черзі при внесенні кожної наступної зміни).

Тому якщо ви отримали лікарняний з номером ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-3, це означатиме, що в цей лікарняний двічі вносилися зміни.

Дати відкриття і закриття лікарняного

В електронному лікарняному ви відразу бачите і дату його відкриття, і дату закриття (див. рис. 1). Ці дати відповідають датам початку і закінчення строку дії електронного медвисновку, на підставі якого сформований лікарняний.

«Дата відкриття» — це дата початку (продовження) тимчасової непрацездатності, яка підтверджується відповідним е-лікарняним.

«Дата закриття» — це прогнозована дата, після якої відновиться працездатність, або дата наступного огляду пацієнта.

Увага! Дата закриття е-лікарняного може бути змінена. Це станеться, наприклад, якщо працівник одужає раніше прогнозованої дати і звернеться до лікаря з проханням скоротити період лікарняного.

Також дата закриття може бути змінена у разі скорочення е-лікарняного наступним лікарняним. Про правила скорочення ми писали в статті «е-Лікарняні: спокій нам тільки сниться…» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 41). Там же наводили таблицю з причинами непрацездатності, вказаними в новому е-лікарняному, які скорочують період дії наявного е-лікарняного працівника. Радимо цю таблицю тримати під рукою. Чому?

Річ у тому, що правила скорочення повинні спрацьовувати автоматично. Проте так відбувається не завжди ☹. Тому якщо у вас є два лікарняних з різними номерами випадку тимчасової непрацездатності, які частково перекривають один одного, дивимося на причину непрацездатності, вказану в е-лікарняних.

Приклад. У роботодавця є два лікарняних, створених на одного працівника. Лікарняний № 1 — з датою закриття 20.10.2021, лікарняний № 2 — з датою відкриття 20.10.2021. Номери випадку непрацездатності різні. Отже, маємо різні страхові випадки.

Причини непрацездатності (див. рис. 1) в е-лікарняних:

1 варіант — збігаються. Тоді лікарняний № 1 оплачуємо по 19.10.2021, а день-накладку 20.10.2021 віддаємо лікарняному № 2. У результаті 20.10.2021 стане днем початку нового випадку непрацездатності.

Коли таке можливе? Наприклад, за ситуації, коли в період хвороби працівник зламає ногу.

Це різні випадки непрацездатності. Проте причина непрацездатності у них єдина — тимчасова непрацездатність в результаті захворювання або травми, не пов’язаних з нещасним випадком на виробництві.

2 варіант — НЕ збігаються. Тоді беремо в руки таблицю з правилами скорочення і дивимося, чи скорочує причина непрацездатності, вказана в новому е-лікарняному, період дії попереднього е-лікарняного працівника.

Якщо:

скорочує, то дні накладки (у прикладі — 20.10.2021) відносимо до нового страхового випадку;

Наприклад, під час самоізоляції від COVID-19 працівник захворів. Лікарняний № 1 по самоізоляції закінчується 20.10.2021. Лікарняний № 2 по тимчасовій втраті працездатності починається з 20.10.2021. Тоді 20.10.2021 оплачуємо у складі лікарняного № 2.

не скорочує, то дні накладки (у прикладі — 20.10.2021) оплачуємо у складі лікарняного № 1.

Статус лікарняного

З 1 жовтня е-лікарняний може мати такі статуси: «Закритий», «Готовий до сплати (виданий)», «Помилково сформований», «Недійсний» і «Оплачений».

Як тільки е-лікарняний з’являється в кабінеті страхувальника, він має статус «Закритий». Проте закритий — це ще не готовий до сплати!

З 1 жовтня е-лікарняний вважається виданим через 7 календарних днів після дати його закриття, а лікарняний по вагітності та пологах — через 7 днів після дати його відкриття.

Після закінчення семиденного періоду очікування статус лікарняного повинен змінитися на «Готово до сплати». А якщо змінився раніше? Все одно чекаємо 7 днів. Адже протягом цього терміну в лікарняний можуть вноситися зміни. Навіть більше! Він може бути визнаний помилково сформованим. Тому краще не ризикувати.

Статус «Помилково сформований» може отримати е-лікарняний, якщо медвисновок, на підставі якого він створений, було сформовано з помилками. У цьому випадку лікар протягом 7 днів створить коректний е-медвисновок, а за ним буде створений новий е-лікарняний. А перший, із помилками, отримає статус «Помилково сформований».

Статус «Недійсний» отримає е-лікарняний, якщо він «наїжджає» на вже відкритий лікарняний працівника, але не скорочує його.

Податковий номер і П. І. Б

Останнім часом у полі «ПІБ ЗО» — підтягується інформація з бази системи охорони здоров’я. І дуже часто в прізвищах, іменах і по батькові є помилки. Тому уважно все перевіряйте. Якщо виявили помилку, просимо працівника звернутися до лікаря. Нехай лікар перевірить коректність введених даних працівника і за необхідності виправить помилки і відновить медвисновок.

Ознака сп’яніння/порушення режиму

Пам’ятайте, що за загальним правилом лікарняний з відміткою про наявність алкогольного/наркотичного сп’яніння не підлягає оплаті (див. ст. 23 Закону України від 23.09.99 № 1105-XIV).

Якщо лікарем установлений факт порушення пацієнтом призначеного режиму лікування, формується новий медичний висновок із зазначенням дати порушення режиму лікування і виду порушення режиму лікування. Якщо працівник порушує режим, установлений для нього лікарем, то він втрачає право на лікарняні з дня допущення порушення на строк, який установлюється рішенням комісії із соцстрахування.

Причина непрацездатності

Назви причин непрацездатності в електронному листку непрацездатності і в паперовому не збігаються. Також не збігається їх нумерація.

Нумерацію причин непрацездатності в е-лікарняному ви визначаєте самостійно.

У протоколі комісії із соцстрахування і в заяві-розрахунку на отримання фінансування від ФСС за е-лікарняними вказуємо нову нумерацію причин непрацездатності, а не ту, яка наведена в описі до відповідної графи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі