Теми статей
Обрати теми

Заплатили за товар! А тару хто оплатить?

Амброзяк Наталя, юрист
Ситуація, з якою зіткнувся наш читач, може статися з кожним. Є договір поставки. Товар оплачений, а постачальник відвантажив його у встановлені договором строки. І усе б було добре... Але постачальник надіслав накладну і рахунок-фактуру на тару. Рахунок не маленький, а тара при перевезенні просто розвалилася. У договорі немає застережень щодо вартості останньої. Виникає резонне запитання: що робити, і чи можна не платити за тару? Розбираємося в проблемі.

Вартість тари. За загальним правилом продавець зобов’язаний передати покупцеві товар у тарі та (або) упаковці, якщо інше не встановлено в договорі купівлі-продажу або не випливає із суті зобов’язання (ч. 1 ст. 685 ЦКУ). Це правило застосовне й до договорів поставки (ч. 2 ст. 712 ЦКУ і ч. 6 ст. 265 ГКУ).

По суті, з цих норм можна витягнути правило про те, що тара повинна включатися у вартість товару. І якщо постачальник хоче отримати плату за неї окремо, це необхідно чітко обумовлювати в договорі поставки.

Такого ж висновку доходить і Верховний Суд. У постанові ВС від 01.04.2021 р. у справі № 910/5447/20* судді вказали на те, що у разі, коли в законодавстві відсутнє застереження щодо оплати тари та/або упаковки товару, слід виходити з того, що обов’язок продавця з належного затарювання та/або упаковки товару встановлений диспозитивною нормою. Тобто

* Див. за посиланням: reyestr.court.gov.ua/Review/95940099

якщо договір не передбачає особливі умови щодо затарювання або упаковки товару, то продавець зобов’язаний це робити без стягування будь-якої додаткової плати

При цьому витрати продавця на тару та/або упаковку включаються в ціну договору купівлі-продажу. Водночас ч. 1 ст. 685 ЦКУ дозволяє в договорі встановити інший порядок, у тому числі й оплату витрат продавця на затарювання та/або упаковку товару.

Звідси висновок: якщо в договорі немає застережень про окрему оплату тари, а продавець/постачальник вимагає її оплатити, то покупець може відмовитися це робити.

Неякісна тара. У нашій ситуації є ще один важливий нюанс. Тара розвалилася в процесі доставки. Якщо про тару немає ані слова в договорі, то це вже не так важливо. Головне, щоб товар був цілий.

Але якщо припустити, що в договорі вказано, що тара оплачується окремо. Як бути тоді?

Як правило, в договорі застерігаються такі ситуації. Особливо у випадку із зворотною тарою. Причому ключовий момент тут — вина. І якщо тара від початку була неналежної якості, то ні про яку вину йтися не може.

Більше того, за загальним правилом якщо постачальник передав покупцеві товар у неналежній тарі або упаковці, то покупець має право вимагати від продавця (ст. 686 ЦКУ):

— передачі товару в належній тарі/упаковці або

— заміни неналежної тари/упаковки або

— заявити інші вимоги, що випливають із суті зобов’язання або характеру товару або

— заявити вимоги, що випливають з передачі товару неналежної якості (ст. 678 ЦКУ).Нагадаємо: серед вимог, пов’язаних з товарами неналежної якості, наприклад, пропорційне зменшення ціни (п. 1 ч. 1 ст. 678 ЦКУ).

Якщо все ж довелося зіткнутися з тарою неналежної якості, то цей факт обов’язково треба фіксувати при прийманні товару в акті. У ньому вказуються кількість оглянутої продукції і характер виявлених при прийманні дефектів (п. 16 Інструкції № П-7).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі