Теми статей
Обрати теми

Нова назва вулиці в чеку РРО: можна не змінювати?

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Лист ДПСУ від 03.09.2024 № 4316/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Ситуація. Підприємець займається виробництвом та роздрібною торгівлею харчових напівфабрикатів. Має укладений договір оренди нежитлового приміщення, за адресою якого подав повідомлення за ф. № 20-ОПП та зареєстрував РРО.

Рішенням міськради вулицю, де розташована господарська одиниця підприємця, перейменували у зв’язку з декомунізацією. Орендодавець вносити зміни до правовстановлюючих документів на об’єкт оренди та до договору оренди не планує.

У зв’язку з цим ФОП вирішив з’ясувати в податківців:

1. Чи можна без зміни договору оренди вносити зміни в РРО?

2. Чи встановлено відповідальність за несвоєчасну зміну адреси господарської одиниці у фіскальному касовому чеку?

3. Чи існують якісь послаблення або пільги на час воєнного стану з унесення змін до РРО?

Під «унесенням змін до РРО» він, очевидно, мав на увазі внесення до пам’яті РРО відомостей про нову адресу господарської одиниці з метою належного (!) її відображення у фіскальному касовому чеку. Принаймні, податківці зрозуміли його саме так.

Передісторія. Що означає належне відображення в цьому контексті, ми не так давно розбиралися в статті «Перейменування вулиці та РРО» // «Податки & бухоблік», 2024, № 32. Її родзинка полягала в тому, що суб’єкт господарювання перепрограмував у РРО адресу своєї господиниці одразу після рішення міськради про перейменування вулиці. А податківці, в свою чергу, намагалися довести, що належним відображенням назви вулиці в чеку є її стара назва, а не нова, встановлена рішенням міськради. І тільки тому, що суб’єкт господарювання не повідомив їх про зміну адреси господиниці у ф. № 20-ОПП.

Звісно, такий підхід фіскалів не можна вважати правильним, бо він суперечить здоровому глузду. Однак і квапливість госпсуб’єкта ми теж не схвалюємо, бо він спочатку мав подати ф. № 20-ОПП, потім перереєструвати РРО, а вже потім змінювати адресу господиниці в чеку РРО. Подробиці такої процедури, а також які строки відведено на неї законодавством, шукайте у згаданій вище статті.

Що заважає змінити назву вулиці в чеку. Здавалося б, усе прозоро й просто. І податківці мали б тільки похвалити вас, якщо ви підете цим шляхом. Проте є на ньому один велетенський камінь спотикання: адреса господарської одиниці має бути зазначена в документі на право власності чи користування господиницею (п. 2 розд. ІІ Положення № 13*).

* Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затверджене наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13.

І подолати його, як свідчить ситуація, описана в листі, що коментується, вдається не завжди. Ну хоча б тому, шо доволі часто орендодавець — власник господиниці, не бажає вносити жодних змін до своїх правовстановлюючих документів і, як наслідок, до договору оренди. У підсумку орендар цієї господиниці не може виконати наведену вище вимогу п. 2 розд. ІІ Положення № 13.

Саме на цьому етапі й застряг ФОП із листа, що коментується. А вихід із такого замкненого кола він, очевидно, теж побачив у тому, щоб не чіпаючи договір оренди, самому перепрограмувати в РРО стару назву вулиці на нову. Тобто такий самий, до якого вдався і госпсуб’єкт зі статті «Перейменування вулиці та РРО» // «Податки & бухоблік», 2024, № 32.

Що сказали податківці. Як і можна було спрогнозувати, податківці проти такого варіанта розв’язання проблеми. У листі, що коментується, вони наполягають на тому, що

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

У розрахункових документах має бути вказана адреса господарської одиниці, яка зазначена в документі на право власності чи користування господарською одиницею, і така адреса має кореспондуватись із відомостями, поданими контролюючому органу за формою № 20-ОПП

Тобто, на їх думку, платник спочатку має умовити свого орендодавця внести зміни в договір оренди і тільки після цього подавати ф. № 20-ОПП про зміну адреси господиниці. Причому раніше фіскали додатково змушували орендаря домогтися від власника нерухомості унесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об’єкта, який здається в оренду (див. лист ДПСУ від 26.12.2023 № 4884/ІПК/99-00-09-04-03). А це ще та морока...

У листі, що коментується, така вимога прямо не висувається. Ба більше, фіскали взагалі ліберально поставились до своєчасності внесення нової адреси господиниці в чек РРО.

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Відповідальності, послаблень чи пільг з питань несвоєчасної зміни адреси господарської одиниці, яка вказується у розрахункових документах, на сьогодні не встановлено

Інакше кажучи, вони схиляються до думки, що,

— з одного боку, без змін до договору оренди подавати ф. № 20-ОПП, перереєстровувати РРО і вносити зміни в чек не можна,

однак

— з іншого боку, якщо орендодавця вмовити не вдалося, можна як завгодно довго не робити нічого, а, як і раніше, друкувати в чеку РРО стару назву вулиці.

Жодної відповідальності за це наразі немає. Втім, як немає і будь-яких послаблень у зв’язку з воєнним станом. Тобто колись це зробити все одно доведеться, але коли саме, фіскали не конкретизують. Вони лише обтічно заявляють, що питання внесення змін до правовстановлюючих документів на нерухомість чи договорів оренди нерухомого майна належать до виключної компетенції їх власників та сторін договірних відносин.

Такий лояльний підхід, звісно, на руку платникам. Останні можуть навіть сподіватися на те, що перевіряючі більше не штрафуватимуть за стару назву вулиці в чеку РРО. Бо в листі, що коментується, чітко сказано про

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

необхідність відрізняти відсутність обов’язкових реквізитів від недоліків у їх заповненні

А це вже більше схоже на загальноприйнятий підхід судів до цього питання (див. постанову Верховного Суду від 02.02.2023 у справі № 500/6845/21, постанову Шостого апеляційного адмінсуду у справі № 580/818/23 тощо), які стверджують, що заповнення обов’язкового реквізиту з окремими недоліками не повинно призводити до негативних наслідків.

Однак повністю розслаблятися все ж не слід. Мусимо попередити, що цей лист є індивідуальною податковою консультацією, що, як і будь-яка інша, може використовуватися виключно платником, якому її надано (п. 52.2 ПКУ). А надано її ФОП, який займається безліцензійною діяльністю! Саме цією причиною, вважаємо, й обумовлена ліберальність її висновків.

Водночас

для роздрібних торговців алкогольними напоями та тютюновою продукцією, що вимагає наявності відповідної ліцензії, ці висновки незастосовні

І в першу чергу тому, що як старе, так і нове алкотютюнове законодавство однією з підстав анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами називає порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у ліцензії, зокрема адреси місця торгівлі. Якщо зміни в ліцензії не будуть внесені протягом місяця після перейменування вулиці, виникне певний ризик торгівлі у цьому магазині алконапоями і тютюновими виробами.

Тож таким платникам відтягувати більш ніж на місяць подання ф. № 20-ОПП про нову адресу господиниці ніяк не можна. Як бути в тому разі, якщо орендар відмовиться вносити зміни в договір оренди, читайте в статті «Заміна ліцензії після зміни назви вулиці» // «Податки & бухоблік», 2024, № 32.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі