22.04.2024

Фінансова підтримка комунального підприємства: чи можна надати?

Чи має право селищна рада надавати комунальному підприємству (далі — КП) фінансову підтримку? КП надає платні послуги, але отриманих від них коштів не вистачає на заробітну плату працівників підприємства.

Фінансова допомога КП

Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад з управління майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, визначені ст. 29 Закону № 280*.

* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.

У рамках виконання цих повноважень місцева рада може ухвалити рішення і передбачити (виключно за наявності відповідної програми, затвердженої місцевою радою) бюджеті кошти на:

— поповнення статутного капіталу КП, тобто на розвиток підприємства (за рахунок коштів бюджету розвитку) (п. 3 ч. 2 ст. 71 БКУ*);

— надання фінансової допомоги КП з метою покращення фінансового стану підприємства (за рахунок коштів загального фонду) (п. 14 ч. 1 ст. 91 БКУ).

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Також КП може отримувати кошти на реалізацію окремих заходів у рамках виконання цільових програм, затверджених відповідною місцевою радою (п. 21 ч. 1 ст. 91 БКУ).

Оскільки КП не є бюджетною установою, кошти з бюджету воно може отримувати виключно як одержувач бюджетних коштів у мережі головного розпорядника коштів. При цьому одержувач бюджетних коштів відкриває рахунок в органах Казначейства і забезпечує використання коштів на підставі плану використання бюджетних коштів. Це випливає з ч. 6 ст. 22 БКУ.

На необхідності відкриття саме казначейського рахунку КП для таких цілей ми акцентували увагу у матеріалах: «Внески до статутного капіталу КП — лише на казначейський рахунок: наголошує Мінфін» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 46 та «Фінансування прямо на банківський рахунок та без мережі: порушення чи норма?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 9.

ВАЖЛИВО!

Бюджетні кошти, отримані як фінансову допомогу, КП не можуть використовувати на виплату заробітної плати (погашення заборгованості із заробітної плати) чи інших стимулюючих виплат працівникам

За рахунок коштів бюджету утримуються виключно бюджетні установи.

Засади оплати праці працівників, які перебувають у трудових відносинах, на підставі трудового договору з підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та господарювання регулюються Законом № 108*.

* Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 № 108/95-ВР.

Як випливає зі ст. 4 Закону № 108, джерелом коштів на оплату праці працівників госпрозрахункових підприємств є частина доходу та інші кошти, одержані внаслідок їх господарської діяльності.

Натомість за рахунок коштів місцевих бюджетів здійснюється оплата праці працівників установ і організацій, які фінансуються з бюджету, тобто бюджетних установ.

Відповідно кошти бюджету територіальної громади не можуть бути спрямовані на виплату заробітної плати працівників КП.

Винятком є лише випадки, коли таке спрямування бюджетних коштів передбачено профільним законодавством. Так, наприклад, за рахунок коштів місцевих бюджетів може здійснюватися виплата заробітної плати завідуючих та прибиральників кладовищ. Адже, як випливає зі ст. 30 Закону № 1102*, утримання кладовищ забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради за рахунок коштів місцевого бюджету.

* Закон України «Про поховання та похоронну справу» від 10.07.2003 № 1102-IV.

Відшкодування різниці в тарифах

Тепер щодо відшкодування різниці в тарифах за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Роз’яснення щодо цього надав Мінфін у листі від 29.04.2022 № 47030-09/259-ЗПІ/212 (ср. ).

І насамперед Мінфін наголосив, що окремого напрямку спрямування коштів місцевих бюджетів на відшкодування різниці в тарифах у БКУ не передбачено.

Втім, згідно з п. 21 ч. 1 ст. 91 БКУ в місцевих бюджетах можуть передбачатися кошти на інші програми, пов’язані з виконанням власних повноважень, затверджені відповідною місцевою радою згідно із законом.

Тож має бути окрема місцева програма щодо відшкодування різниці в тарифах.

Нагадаємо: до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено питання встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у т. ч. її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються НКРЕ), побутові, транспортні та інші послуги. Це випливає зі ст. 28 Закону № 280.

При цьому далеко не завжди встановлений місцевою владою тариф відповідає розміру економічно обґрунтованих витрат на надання послуг КП.

Саме для цього і проводиться відшкодування різниці в тарифах з місцевих бюджетів. І так, дійсно, до такого тарифу можуть входити і витрати на оплату праці працівників КП.

Як зазначив Мінфін у вищезгаданому листі, для проведення такого відшкодування з місцевого бюджету слід застосовувати КПКВК 6071 «Відшкодування різниці між розміром ціни (тарифу) на теплову енергію, у тому числі її виробництво, транспортування та постачання, комунальні послуги, що затверджувалися або погоджувалися рішенням місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання)». Адже саме цей КПКВ передбачено для зазначених цілей наказом № 793*.

* Наказ Мінфіну «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» від 20.09.2017 № 793.

Висновки

  • Фінансову допомогу КП надавати з місцевого бюджету можливо.
  • З місцевого бюджету не допускається фінансування витрат на оплату праці працівників КП, окрім випадків, передбачених законодавством.
  • З місцевих бюджетів може здійснюватися відшкодування різниці в тарифах КП.
  • Відшкодування різниці в тарифах слід проводити за КПКВК 0671.