17.06.2024
Операції з поточного та капітального ремонту слід відображати в бухобліку з урахуванням кількох загальних правил. Нагадаємо їх.
Правило 1. Усі витрати, які установа здійснює для утримання об’єктів ОЗ у робочому стані (проведення технічного нагляду, обслуговування та ремонту) та відновлення або підтримання майбутніх економічних вигід або потенціалу корисності на первісно оціненому рівні продуктивності об’єкта ОЗ, є витратами звітного періоду, в якому вони були понесені. Це чорним по білому прописано в п. 2 розд. ІІІ НП(С)БО 121*.
ВАЖЛИВО!
Це правило єдине як для обліку витрат на поточний ремонт, так і для обліку витрат на капітальний ремонт
Адже, як випливає з тексту славнозвісного листа Держбуду від 30.04.2003 № 7/7-401, і поточний, і капітальний ремонти мають на меті підтримання експлуатаційних якостей об’єктів, попередження їх передчасного зносу, а також відновлювання конструкцій та обладнання будівель у зв’язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням.
Правило 2. Порядок відображення витрат на ремонт не залежить від суми ремонту. Тож незалежно від вартості ремонту порядок обліку таких витрат єдиний та незмінний.
Правило 3. Витрати на ремонт НЕ збільшують первісної вартості відремонтованого об’єкта.
Це означає, що під час здійснення таких витрат їх слід відобразити за Дт субрахунку 8013 або 8113 залежно від призначення об’єктів ОЗ, які було відремонтовано. Відповідно субрахунки рахунка 13 для відображення таких витрат не застосовують. Адже цей рахунок призначений для обліку витрат на поліпшення об’єктів ОЗ (реконструкція, реставрація, модернізація, добудова, дообладнання), тобто його застосовують у тих випадках, коли збільшуємо первісну вартість об’єкта.
До речі, кошти, отримані бюджетною установою для здійснення зазначених витрат, слід зараховувати на субрахунок 7011. А от субрахунок 54 у цьому разі не застосовуємо.
Правило 4. На період проведення поточного та капітального ремонту нарахування амортизації не припиняємо. Перелік випадків, коли припиняємо нарахування амортизації, передбачено в п. 3 розд. IV НП(С)БО 121, і серед них ремонт (у т. ч. й капітальний) не зазначено.
Приклад 1. Поточний ремонт господарським способом
Бюджетна установа придбала будівельні матеріали для поточного ремонту будівлі. Зокрема, було придбано розчинник, шпаклівку, щітки та фарбу на загальну суму 25000 грн.
Видатки заплановано та проведено за КЕКВ 2210.
Роботи з поточного ремонту будівлі проведено власними силами. Видачу будматеріалів зі складу здійснено на підставі накладної (вимоги). Списання використаних будматеріалів оформлено Актом списання запасів.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
1 | Отримано асигнування на проведення поточного ремонту | 2313 | 7011 | 25000 | 2 |
2 | Оприбутковано придбані будматеріали | 1513 | 6211 | 25000 | 6 |
3 | Перераховано кошти постачальнику | 6211 | 2313 | 25000 | 2, 6 |
4 | Списано використані будматеріали | 8013 | 1513 | 25000 | 13 |
Ще один важливий момент щодо самостійного придбання будматеріалів установою та їх передачі виконавцю робіт. У такому разі установа-замовник обов’язково має організувати облік та належний контроль за рухом таких матеріалів. Для цього можна використовувати аналітичні рахунки до субрахунку 1513, як-то:
— 1513/1 «Будівельні матеріали на складі» — для обліку будматеріалів, які зберігаються на складі установи;
— 1513/2 «Будівельні матеріали передані виконавцю робіт» — для обліку будматеріалів, переданих підряднику.
Приклад 2. Поточний ремонт підрядним способом з використання матеріалів замовника
Бюджетна установа придбала будівельні матеріали для поточного ремонту будівлі (системи теплопостачання) на загальну суму 40 тис. грн.
З підрядною організацією укладено договір на проведення ремонту системи теплопостачання. Згідно з договором підряду загальна вартість робіт — 25000 грн. Передачу будматеріалів від замовника до підрядної організації проведено на підставі накладної (вимоги).
Списання використаних будматеріалів проведено на підставі наданого підрядною організацією Звіту про використання будівельних матеріалів замовника та підписаних без зауважень Акта приймання виконаних робіт (форма № КБ-2в) і Довідки про вартість виконаних підрядних робіт і витрат (форма № КБ-3).
Видатки на придбання матеріалів заплановано та проведено за КЕКВ 2210, а видатки на оплату ремонтних робіт — за КЕКВ 2240.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
Придбання будівельних матеріалів | |||||
1 | Отримано асигнування на придбання будматеріалів для поточного ремонту | 2313 | 7011 | 40000 | 2 |
2 | Оприбутковано будматеріали | 1513/1 | 6211 | 40000 | 6 |
3 | Перераховано кошти постачальнику | 6211 | 2313 | 40000 | 2, 6 |
Передача будматеріалів підрядній організації | |||||
1 | Передано будматеріали виконавцю робіт | 1513/2 | 1513/1 | 40000 | — |
Поточний ремонт | |||||
1 | Отримано асигнування на проведення поточного ремонту | 2313 | 7011 | 25000 | 2 |
2 | Виконано роботи з поточного ремонту будівлі підрядною організацією | 8013 | 6211 | 25000 | 6 |
3 | Перераховано оплату підрядній організації | 6211 | 2313 | 25000 | 2, 6 |
Списання будматеріалів | |||||
1 | Списано будматеріали, використані для поточного ремонту будівлі | 8013 | 1513/2 | 40000 | 13 |
Вкотре наголошуємо: витрати на капремонт є витратами на утримання об’єкта ОЗ у робочому стані. Втім, витрати на капремонт будівлі не завжди можна 100-відсотково віднести до витрат на утримання такого об’єкта.
Вирішення цього питання — компетенція керівника установи. Саме він ухвалює рішення про характер і ознаки здійснюваних робіт. Про це свідчить п. 2 розд. VI Методрекомендацій з обліку ОЗ*.
Отже, керівник приймає рішення, чи спрямовані такі роботи на підвищення техніко-економічних можливостей об’єкта, що приведе до збільшення економічних вигід, або ж вони здійснюються для підтримання об’єкта в придатному для використання стані. При цьому керівник обов’язково має враховувати результати аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат. У свою чергу, завдання бухгалтера (з огляду на рішення керівника) — правильно відобразити такі витрати в бухобліку.
Приклад 3. Виконання капремонту на умовах авансування
На замовлення бюджетної установи проєктна організація виготовила проєктно-кошторисну документацію (далі — ПКД) для проведення капітального ремонту будівлі. Вартість робіт з виготовлення ПКД — 63500 грн.
Для виконання робіт з капітального ремонту будівлі укладено договір підряду на суму 550000 грн. Умовами договору передбачено внесення авансу в розмірі 30 %.
Остаточний розрахунок із підрядником здійснено після підписання сторонами без зауважень Акта приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та Довідки за формою № КБ-3.
Усі роботи з капітального ремонту будівлі здійснено за рахунок коштів загального фонду за КЕКВ 3132.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
1 | Отримано бюджетні асигнування для здійснення витрат на капітальний ремонт, у т. ч. на виготовлення ПКД (63500 грн + 550000 грн) | 2313 | 7011 | 613500 | 2 |
2 | Виконано роботи з виготовлення ПКД на капітальний ремонт | 8013 | 6211 | 63500 | 6 |
3 | Перераховано оплату проєктній організації | 6211 | 2313 | 63500 | 2, 6 |
4 | Перераховано аванс підрядній організації згідно з договором (550000 грн х 30 %) | 2113 | 2313 | 165000 | 4 |
5 | Виконано роботи з капітального ремонту підрядною організацією | 8013 | 6211 | 550000 | 6 |
6 | Зменшено суму заборгованості перед підрядником на суму сплаченого авансу | 6211 | 2113 | 165000 | 4, 6 |
7 | Проведено остаточний розрахунок із підрядником (550000 грн - 165000 грн) | 6211 | 2313 | 385000 | 2, 6 |
Під час ремонту можуть бути вилучені різні матеріали. Наприклад, після заміни старих дерев’яних вікон на металопластикові залишилися віконні рами. Або після перекриття покрівлі металочерепицею залишився шифер. Чи, скажімо, залишилися відходи будматеріалів (обрізки металопрофілю тощо).
Що робити з такими матеріалами? Чи потрібно їх показувати в бухобліку?
Відповідь на ці запитання передусім залежить від того, чи може установа якимось чином використати вилучені матеріали. Якщо їх, дійсно, можна використати, то важливо розуміти, для яких саме потреб.
Розглянемо можливі варіанти подальших напрямів використання матеріалів, вилучених під час ремонту:
— для власних потреб. Наприклад, це стосується залишків деревини, яку установа залишає для опалення приміщення. Також це може бути старий шифер чи цегла, яка залишилася після перекриття покрівлі або перемурування стін;
— для реалізації.
Насамперед це стосується залишків придатних будматеріалів, але у використанні яких установа не має потреби. Скажімо, залишки деревини недоцільно залишати в установі через відсутність котла для опалення.
Також після ремонту можуть бути вилучені матеріали, не придатні для подальшого використання та продажу.
УВАГА!
Оприбутковувати слід лише ті матеріали, щодо яких існує ймовірність отримання майбутніх економічних вигід, пов’язаних з їх використанням, та/або вони мають потенціал корисності
Натомість матеріали, не придатні для подальшого використання, зараховувати на баланс немає жодної потреби. Позаяк вони фактично не є активами.
Відповідно саме від запланованих напрямів використання вилучених матеріалів і залежить подальший порядок їх відображення в бухобліку.
Матеріали вилучені під час ремонту: напрями використання + бухоблік
Напрями використання | Бухоблік | Додаткова інформація |
Для власних потреб установи | Для обліку таких матеріалів застосовують один із субрахунків обліку запасів, як-то: — субрахунок 1513 —для обліку будматеріалів, залишених для поточного ремонту; — субрахунок 1514 — для обліку деревини, залишеної для опалення установи; — субрахунок 1517 — для обліку матеріалів, залишених для власної переробки. На суму оприбуткованих активів, залишених для власних потреб, визнаємо доходом за субрахунком 7112 | На суму оприбуткованих для власних потреб матеріалів подаємо до Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі (не пізніше останнього робочого дня місяця) за кодом доходів 25010200 «Надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності» |
Для реалізації | Оприбутковуємо на субрахунок 1815. Водночас на суму оприбуткованих для реалізації матеріалів збільшуємо дохід за субрахунком 7211. Увага! В цій ситуації відображати дохід за субрахунком 7211 доведеться двічі. Перший раз — під час оприбуткування матеріалів, а вдруге — за результатами їх реалізації | На суму оприбуткованих для реалізації матеріалів подаємо до Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі (не пізніше останнього робочого дня місяця) за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)» |
Утилізація | Непридатні для використання матеріали на баланс не зараховуємо | Непридатні матеріали підлягають утилізації |
Приклад 4. Матеріали, вилучені під час ремонту
Під час ремонту будівлі було вилучено та оприбутковано будматеріали (цеглу та шифер) для подальшого продажу сторонній організації. Комісією установи визначено вартість будматеріалів на рівні 11750 грн та зафіксовано в акті оцінки.
Також установа оприбуткувала вилучену під час ремонту деревину для опалення будівлі. За висновком комісії її вартість становить 4300 грн.
Окрім того, після ремонту залишилися відходи будматеріалів, не придатні для подальшого використання та продажу. Для їх утилізації установа уклала договір на вивезення відходів. Вартість таких послуг згідно з договором становить 1500 грн. Факт передачі та вивезення відходів підтверджено актом приймання-передачі наданих послуг.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
Оприбуткування та реалізація будматеріалів | |||||
1 | Оприбутковано будматеріали, вилучені під час ремонту будівлі | 1815 | 2117 | 11750 | 4 |
Водночас відображено: | |||||
— дохід від оприбуткування будматеріалів | 2313 | 7211* | 11750 | 3, 14 | |
— касові видатки | 2117 | 2313 | 11750 | 3, 4 | |
2 | Списано собівартість реалізованих будматеріалів | 8211 | 1815 | 11750 | 13 |
3 | Нараховано дохід від реалізації будматеріалів | 2117 | 7211** | 11750 | 4, 14 |
4 | Надійшли кошти за реалізовані будматеріали на реєстраційний рахунок | 2313 | 2117 | 11750 | 3, 4 |
Оприбуткування деревини для власних потреб установи | |||||
1 | Оприбутковано деревину, отриману після заміни вікон | 1514 | 2117 | 4300 | 4 |
Водночас відображено: | |||||
— дохід від оприбуткування деревини | 2313 | 7112*** | 4300 | 3, 14 | |
— касові видатки | 2117 | 2313 | 4300 | 3, 4 | |
Утилізація будівельних відходів | |||||
1 | Отримано асигнування для утилізації відходів | 2313 | 7011 | 1500 | 2 |
2 | Відображено надані послуги з утилізації будівельних відходів | 8013 | 6211 | 1500 | 6 |
3 | Перераховано кошти виконавцю послуг | 6211 | 2313 | 1500 | 2, 6 |
* Не пізніше останнього робочого дня звітного місяця до Казначейства слід подати Довідку про надходження у натуральній формі на суму 11750 грн за кодом класифікації доходів 25010400. ** На суму 11750 грн потрібно внести зміни до кошторису за спецфондом за кодом доходів 25010400. *** Не пізніше останнього робочого дня звітного місяця до Казначейства слід подати Довідку про надходження у натуральній формі на суму 4300 грн за кодом класифікації доходів 25010200. |