27.05.2021
Спершу поглянемо на ситуацію з боку роботодавця.
Підготуйтеся до зустрічі зі співробітником: продумайте, як і що саме ви скажете, на які питання, ймовірно, доведеться відповісти. Якщо скоротити доведеться не одну людину, а декількох, або навіть декілька десятків фахівців, не варто робити з цього сюрприз для всього персоналу. Стан справ у компанії, умови й терміни скорочення — цю інформацію варто донести до всіх, щоб люди не відчували паніку, коли йдуть на звичайну розмову до керівника.
Наприклад, для підготовки до розмови про звільнення уявіть, що ви повинні звільнити свого близького друга, а потім — що близький друг звільняє вас самих. Подумайте, що б ви сказали і що б ви хотіли почути в обох випадках.
Спеціалісти з підбору персоналу зазвичай мають доступ до багатьох професійних спільнот у соціальних мережах і можуть порекомендувати резюме співробітника серед знайомих. Цінність цього кроку в тому, що ви як роботодавець продемонструєте своє небайдуже ставлення до професійного майбутнього працівника. З цією ж метою запропонуйте працівникові звернутися до HR-менеджера за консультацією з працевлаштування в разі потреби. Окремо наголосіть, що в будь-який момент працівник може звернутися до вас за рекомендацією про себе як про фахівця для нового роботодавця.
Приклад структури вихідного інтерв’ю для HR-менеджера
Вступні питання | |
1 | Поцікавтеся станом, настроєм співробітника, щоб створити контакт для подальшої бесіди |
Питання про роботу в цілому | |
2 | Запитайте, що людина думає про свою роботу (було їй цікаво, нудно і т. д.), чи змінювались умови праці в компанії за час її роботи, що їй подобалося та не подобалося в роботі |
Питання про компанію | |
3 | Запитайте про те, чи вважає співробітник компанію лояльною до співробітників; що подобалося в компанії, а що, на думку працівника, можна поліпшити |
Питання про команду і керівника | |
4 | Поговоріть про те, яка атмосфера в колективі. Як складалися відносини з іншими співробітниками, чи були люди, з якими працювати важче, ніж із більшістю |
5 | Про керівника варто запитати: чи достатньо співробітник отримував зворотного зв’язку від керівника, чи відзначав керівник досягнення співробітника, чи допомагав керівник у роботі, коли це було потрібно |
Завершальні питання | |
6 | Запропонуйте співробітнику додати щось від себе — дайте йому проговорити те, що важливо для нього |
7 | На завершення бажаємо успіхів співробітнику і пропонуємо залишатися на зв’язку |
Якщо є необхідність, ставимо уточнювальні питання (Як? Чим? Яким чином?).
Бувають випадки, в яких не варто використовувати вихідне інтерв’ю.
Як упоратися зі звільненням, якщо ви зіткнулися з ним як працівник?
1. Збережіть доброзичливі відносини з поточним роботодавцем.
Як би не було прикро, не варто реагувати занадто емоційно.
2. Проясніть всі питання щодо процедури звільнення, узгодьте всі формальності.
3. Подумайте, як вам буде легше повідомити цю новину колегам: попрощатися особисто або написати листа у внутрішньому чаті.
4. Візьміть паузу, щоб проаналізувати ситуацію та спланувати подальші дії.
Після того, як ви забрали трудову книжку, можна дати волю почуттям: посумувати, позлитися, побути в пригніченому стані.
5. Прийміть ситуацію та рухайтесь далі: оновіть резюме, повідомте знайомим, що ви шукаєте роботу, приймайте пропозиції прийти на співбесіди. До речі, за дослідженням науково-популярного журналу «Harvard Business Review» 59 % шукачів знаходять роботу саме через професійні зв’язки.
6. Пам’ятайте, часто завершення чогось старого створює простір для нового — вражень, досвіду, перемог.
Скорочення — це ситуація, яка, з одного боку, руйнує плани, дестабілізує звичний ритм життя. Але, з іншого боку, це привід загартувати свій характер і використати нові можливості!