13.10.2022
Обов’язки класного керівника покладаються директором ЗЗСО на педпрацівника цього ж закладу, який має педагогічну освіту та здійснює педагогічну діяльність. Причому це можливо лише за згодою педагога.
У своїй роботі класні керівники ЗЗСО керуються Положенням № 434*.
Відповідно до п. 2.6 цього Положення класний керівник зобов’язаний:
— інформувати про стан виховного процесу в класі та рівень успішності учнів педагогічну раду, адміністрацію навчального закладу, батьків;
— вибирати адекватні засоби реалізації завдань навчання, виховання і розвитку учнів;
— вести документацію, пов’язану з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові справи, плани роботи тощо);
— регулярно готувати і проводити батьківські збори тощо.
Тому, враховуючи додаткове навантаження на таких працівників, вони мають право на доплату за виконання вищезазначених обов’язків.
Можливість установлення доплати за класне керівництво педпрацівникам ЗЗСО передбачено відразу у двох нормативних актах, а саме у:
1) постанові № 1391*;
2) Інструкції № 102**.
Така доплата встановлюється вчителям та іншим педагогічним працівникам (крім керівних) у таких розмірах:
— у 1— 4 (та підготовчих) класах ЗЗСО — у розмірі 20 % посадового окладу;
— у 5 — 11 (12) класах ЗЗСО — у розмірі 25 % посадового окладу.
Якщо в класах ЗЗСО усіх типів і найменувань кількість учнів менше 12 осіб, то доплата встановлюється в розмірі 50 % відповідних розмірів. Зазначена умова не поширюється на спеціальні класи, для яких нормативами передбачено меншу наповнюваність.
Доплату за класне керівництво встановлюють до посадового окладу з урахуванням підвищень (п. 34 Інструкції № 102). Вона не залежить від обсягу навчального навантаження.
Адже жодним нормативним документом, який регулює оплатні питання педагогів, не встановлено залежність її розміру від обсягу педагогічного навантаження.
Дистанційна робота — це форма організації праці, за якої робота виконується працівником поза робочими приміщеннями чи територією роботодавця, в будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Таке формулювання цьому поняттю надає ст. 602 КЗпП.
У разі запровадження дистанційної роботи працівник самостійно:
1) визначає робоче місце;
2) відповідає за забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці на своєму робочому місці.
У разі потреби в ЗЗСО може бути розроблено Положення про організацію дистанційного навчання, яке затверджується керівником закладу освіти (за попереднім схваленням педагогічної ради) з урахуванням норм Положення № 1115*.
Запровадження дистанційки щодо конкретного працівника закладу освіти є правом, а не обов’язком керівника закладу освіти. При прийнятті відповідного рішення слід керуватися можливістю виконання працівником функцій, визначених трудовим договором, та можливістю контролю і фіксації проведеної дистанційної роботи.
ВАЖЛИВО!
З метою дотримання прав педагогів дистанційне навчання має організовуватись у межах їхнього робочого часу, з урахуванням режиму роботи закладу освіти.
Чи можна працювати педагогам дистанційно, перебуваючи за межами України? Відповідь на це запитання ви знайдете у статті «Дистанційка з-за кордону: освітянам можна!» // «Оплата праці», 2022, № 12.
Під час дистанційного режиму роботи за працівниками зберігаються права та обов’язки, визначені КЗпП та іншими актами законодавства.
Фахівці МОН у листі від 27.07.2020 № 1/11-5026 зазначають, що зарплата педагогічним працівникам при дистанційній формі навчання виплачується в загальному порядку за тарифікацією. А у листі від 02.11.2020 № 1/9-609 вони підкреслюють, що при дистанційці за педагогами зберігаються:
— доплати за перевірку навчальних робіт учнів, роботу в інклюзивних класах (групах);
— надбавки за складність, напруженість у роботі, за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт;
— інші доплати та надбавки відповідно до законодавства.
Тож учителю ЗЗСО, який проводить навчальні заняття за дистанційною формою навчання, має зберігатися доплата за класне керівництво в розмірі 20 % посадового окладу, як це передбачалося при звичайному режимі роботи закладу освіти. Адже при дистанційці він фактично не припиняє виконувати обов’язки класного керівника.