До офісної техніки належить великий перелік обладнання, що полегшує і прискорює паперове діловодство та управлінську діяльність компанії. Вона відображається в рамках основних фондів. Комп'ютери, копіювальна техніка, меблі, технічні засоби зв'язку, детектори валют, шредери, принтери, брошурувальники – все це необхідно в повсякденній роботі офісу.
Цікаво! Ще кілька років тому в переліку офісної техніки не можна було побачити комп'ютери та периферійні пристрої, пов'язані з ними. Зараз вони включені в категорію офісного обладнання, як і різні засоби зв'язку, наприклад, телефони всіх видів.
Обладнання, яке встановлюється в офісі, має відповідати всім вимогам і нормам. Так, спеціальні служби мають регулярно перевіряти робочі місця співробітників на рівень шуму або випромінювання, що «генерується» обладнанням. Сьогодні виробники впроваджують у техніку для офісу все більш нові технології. Вони покликані зробити її ще більш продуктивною, що дає змогу економити час співробітників. Обладнання застаріває, підлягає заміні, ламається і потребує ремонту. Це, з одного боку. З іншого боку, воно є суттєвою статтею активів. У деяких компаніях офісна техніка може становити 50% і більше вартості основних засобів.
Однією з актуальних проблем у функціонуванні підприємства є оцінка офісного обладнання. Вона спрямована на визначення ринкової вартості такої техніки.
Ринкова оцінка обладнання, зокрема офісного, – це комплекс заходів, спрямованих на справедливу вартість об'єкта, тобто ту вартість, за якою обладнання може бути куплене на вільному ринку в умовах конкуренції та коли на угоду не впливають якісь специфічні обставини.
Одним із важливих чинників, який впливає на вартість офісного обладнання, визнано його знос. Зазначимо, що під час оцінювання інших об'єктів (наприклад, земельної ділянки, будівлі тощо), цей фактор не враховується. З тієї причини, що земля не зношується, а будівлі зношуються дуже повільно, чого не скажеш про обладнання. Вартість обернено пропорційна ступеню зносу офісної техніки: більший знос – менша ціна.
Є один фактор, який не враховується при оцінці нерухомості, проте при оцінці ринкової вартості обладнання може мати велике значення. Торговий знак, бренд. Як правило, офісна техніка, випущена відомим виробником, оцінюється вище. Методика оцінки такого обладнання відрізняється від аналогічної процедури щодо нерухомого майна. Так, при оцінці не враховується територіальний фактор, оскільки в обладнання немає земельної прив'язаності.
Незалежні оцінювачі при експертній оцінці офісної техніки враховують такі чинники:
При оцінці офісного обладнання також незалежні оцінювачі визначають ринкову вартість майна з урахуванням низки принципів:
Професійні незалежні оцінювачі враховують всі ці фактори, щоб визначити справедливу ринкову вартість офісної техніки.
Зазвичай перед власниками офісної техніки або бухгалтерами підприємств, які замовили експертну оцінку, стоять такі завдання:
На замітку! Дуже часто замовляють оцінку офісного обладнання при кредитуванні, коли техніка стає заставним майном. Кредитні установи охоче приймають у забезпечення кредиту комп’ютерну техніку, тому гостро постає питання про визначення її ринкової вартості. Якщо позичальник не виконуватиме зобов'язання за кредитом, збанкрутує, стане неплатоспроможним, то найлегше продати такі активи. Вони є найбільш ліквідним товаром. Оцінку офісного та іншого комп’ютерного обладнання в цій ситуації краще довіряти не штатному фахівцеві банку (оскільки в його інтересах занизити вартість об'єкта), а незалежному оцінювачу, який працює, не порушуючи принципів об'єктивності та неупередженості.
Роблячи висновки щодо перелічених цілей оцінки офісного та комп’ютерного обладнання, можна зазначити наступне. Завжди, коли над об'єктом оцінки відбуваються господарські операції або вони вступають у господарський оборот, бухгалтерам необхідна його ринкова вартість. Без звернення до оцінювачів не обійтись і в ситуаціях без зміни речових прав, наприклад, під час ліквідації бізнесу, для цілей інвестування, переоцінки основних фондів, під час кредитування тощо.
Щоб провести ринкову оцінку комп’ютерної техніки, необхідно надати оцінювачу інформацію про об'єкт, що оцінюється:
Є ситуації, коли немає можливості точно ідентифікувати ту чи іншу одиницю комп’ютерного обладнання. Наприклад, замовник не може надати інформацію щодо основних характеристик ноутбука (CPU, RAM, SSD), а за його маркуванням «пробивається» лише модельний ряд. Якщо у бухгалтера немає достатніх відомостей про комп'ютер, то потрібно звернутись до системного адміністратора, щоб він надав оцінювачу відомості про тактову частоту процесора, об'єм оперативної пам'яті та жорсткого диска, інші параметри.
Крім перерахованих даних, оцінювачі можуть попросити надати документи, що підтверджують факт придбання обладнання (чеки, гарантійні талони та ін.), реквізити юридичної особи-замовника, бухгалтерські папери (інвентаризаційний номер тощо). Цей перелік попередній і може бути скорочений або доповнений після розмови з незалежним оцінювачем і уточнення ним усіх деталей.
При оцінці офісного обладнання та комп’ютерної техніки застосовують такі підходи, традиційні для оціночної діяльності:
На практиці дохідний підхід майже не застосовується через велику кількість припущень та складність застосування. Незалежні оцінювачі найчастіше використовують або порівняльний, або витратний методи, або застосовують комбінацію із цих двох підходів одночасно.
Незалежні оцінювачі не зможуть вам дати точну інформацію про вартість оцінки відразу. Їм необхідно ознайомитися з переліком активів, які належить оцінити, уточнити мету проведення експертної оцінки, повним списком поданих даних і документів. Щоб дізнатися попередню вартість, замовникам необхідно подати перелік обладнання, в якому зазначено основні відомості: найменування, марка і модель, дата випуску і введення в експлуатацію, балансова вартість.
Вартість послуги залежить від обсягу робіт і часу, який знадобиться для проведення процедури. Так, оцінка офісного обладнання часто проводиться з метою інвентаризації – перевірки наявності активів та їхнього стану на певну дату. Часом номенклатура обладнання у великих компаніях може налічувати тисячі найменувань, що від оцінювача зажадає істотних часових ресурсів.
Після проведення оцінки всі розрахунки, їхні результати оформляються в офіційний документ – звіт про оцінку майна. Він містить не тільки розрахунки, а й опис оцінюваних об'єктів, документи на них, використані методики, дозвільні документи незалежного оцінювача і компанії, в якій він працює. Звіт і буде тим документом, який замовник надасть у банк, податкову інспекцію, суд чи страхову компанію.