26.03.2012

Про особливості справляння у 2012 році збору за спеціальне використання води

Лист від 28.02.2012 р. № 5847/7/15-2117

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ПРО ОСОБЛИВОСТІ СПРАВЛЯННЯ У 2012 РОЦІ ЗБОРУ ЗА СПЕЦІАЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ВОДИ

Лист від 28.02.2012 р. № 5847/7/15-2117

 

Порядок справляння збору за спеціальне використання води у 2012 році регламентується розд. XVI Податкового кодексу України (далі — Податковий кодекс).

Платниками збору за спеціальне використання води визначені водокористувачі — суб’єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи — підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних або інших водокористувачів (вторинні водокористувачі), та використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва (ст. 323 Податкового кодексу).

Разом з тим відповідно до п. 297.1 ст. 297 Закону України від 4 листопада 2011 року № 4014-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності» до переліку податків і зборів, за які не здійснюється нарахування, сплата та подання податкової звітності, не включено збір за спеціальне використання води.

Отже, починаючи з 1 січня 2012 року збір за спеціальне використання води сплачують також і платники єдиного податку.

Не є платниками збору за спеціальне використання води бюджетні установи, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, якщо вони не використовують обсяги води для господарської діяльності, направленої на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах (п. 323.1 ст. 323, п. 326.13 ст. 326 Податкового кодексу), платники фіксованого сільськогосподарського податку (п.п. «в» п. 307.1 ст. 307 гл. 2 розд. XIV Податкового кодексу).

Збір за спеціальне використання води не справляється згідно з переліком видів використання води, визначеним пп. 324.4 — 324.6 ст. 324 Податкового кодексу.

Об’єкти оподаткування збором залишилися незмінними і визначені ст. 324 Податкового кодексу.

Ставки збору за спеціальне використання води визначені пп. 325.1 — 325.7 ст. 325 Податкового кодексу.

Порівняно з 2011-м у 2012 році ставки збору збільшено в 1,113 раза (згідно із Законом України від 22 грудня 2011 року № 4235-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів» (далі — Закон № 4235), який набрав чинності з 13 січня 2012 року).

Отже, при обчисленні податкових зобов’язань за період з 01.01.2012 р. по 12.01.2012 р. включно платники збору застосовують ставки збору, що діяли у 2011 році, а починаючи з 13.01.2012 р. — нові, відповідно до Закону № 4235.

Порядок обчислення збору за спеціальне використання води визначено ст. 326 Податкового кодексу, особливості обчислення збору при встановленні лімітів використання води — ст. 327 Податкового кодексу.

Платники збору обчислюють суму збору наростаючим підсумком з початку року та складають податкові декларації за формою, затвердженою наказом ДПА України від 24.12.2010 р. № 1009. Податкова декларація за спеціальне використання води для потреб водного транспорту за I квартал не подається.

У зв’язку зі зміною ставок протягом звітного періоду в податковій декларації збору: за спеціальне використання поверхневих та підземних вод; за спеціальне використання поверхневої води теплоелектростанціями з прямоточною системою водопостачання; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод житлово-комунальними підприємствами; за спеціальне використання води, яка входить виключно до складу напоїв; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод для потреб рибництва; за спеціальне використання кар’єрної, шахтної, дренажної води за I квартал 2012 року рекомендуємо відображати дані двома окремими рядками, з відповідною приміткою у цих рядках: «з 01.01.2012 по 12.01.2012 включно» та «з 13.01.2012 по 31.03.2012 включно».

Щодо порядку подання податкової декларації збору за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики за I квартал 2012 року, вважаємо за доцільне рекомендувати подавати дві звітні податкові декларації з цього збору: за період «з 01.01.2012 по 12.01.2012 включно» та за період «з 13.01.2012 по 31.03.2012 включно».

При цьому в заголовку податкової декларації збору за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики, за який здійснюється розрахунок за новою ставкою, слід зазначити «з 13.01.2012».

Обидві декларації приймаються органами ДПС для проведення нарахувань збору по картці особового рахунку платника податків.

Порядок сплати збору визначено ст. 328 Податкового кодексу.

У разі несплати збору або сплати його в неповному обсязі платниками збору протягом шести місяців органи державної податкової служби подають інформацію про таких платників збору до органів, що видають дозволи на спеціальне водокористування, для вжиття стосовно них заходів згідно із законом, а саме скасування дозволу (п. 328.6 ст. 328 Податкового кодексу).

 

Заступник Голови А. Ігнатов

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ОСОБЛИВОСТІ РОЗРАХУНКУ СПЕЦВОДОЗБОРУ ЗА I КВАРТАЛ 2012 РОКУ

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів» від 22.12.2011 р. № 4235-VI (далі — Закон № 4235) проіндексовано ставки окремих податків і зборів, установлені в абсолютних значеннях. Зокрема, така індексація стосувалася ставок збору за спеціальне використання води (далі — спецводозбір), установлених пп. 325.1 — 325.7 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ), які збільшено в 1,113 раза (або на 11,3 %).

Як передбачено п. 1 розд. II Прикінцевих положень Закону № 4235, він набуває чинності з 1 січня 2012 року, крім змін до п.п. 215.3.1 ПКУ. Проте, як випливає з листа, що коментується, нові ставки податків і зборів, у тому числі і спецводозбору, слід застосовувати з дати офіційного опублікування цього Закону, тобто з 13 січня 2012 року.

Із цього випливає, що при обчисленні податкових зобов’язань зі спецводозбору за період з 01.01.2012 р. по 12.01.2012 р. включно платники цього збору застосовують ставки збору, що діяли у 2011 році, а починаючи з 13.01.2012 р.нові, установлені Законом № 4235.

Дотримуючись такого підходу до застосування ставок спецводозбору, ДПСУ в листі, що коментується, рекомендує в Податковій декларації зі збору: за спеціальне використання поверхневих та підземних вод; за спеціальне використання поверхневої води теплоелектростанціями з прямоточною системою водопостачання; за спеціальне використання поверхневих та підземних вод житлово-комунальними підприємствами; за спеціальне використання води, яка входить виключно до складу напоїв; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод для потреб рибництва; за спеціальне використання кар’єрної, шахтної, дренажної води (далі — Декларація) за I квартал 2012 року відображати дані двома окремими рядками з відповідною приміткою в цих рядках: «з 01.01.2012 по 12.01.2012 включно» і «з 13.01.2012 по 31.03.2012 включно». Нагадаємо, що форму Декларації затверджено наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1009.

Також нагадаємо, що водокористувачі, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів і використовують обсяги води для господарської діяльності, спрямованої на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, сплачують збір на загальних підставах з усього обсягу використаної води з урахуванням обсягу втрат води в їх системах постачання на підставі п. 326.13 ПКУ.

Звільнення від сплати спецводозбору для бюджетних організацій зберігається тільки в разі, якщо бюджетна організація використовує воду виключно для власних потреб (питних та санітарно-гігієнічних) без отримання доходу в грошовій, матеріальній формі. Інакше кажучи, якщо бюджетна установа або організація використовує воду виключно для власних потреб, то спецводозбір не справляється. Такої думки дотримуються податкові органи, про що свідчить лист ДПАУ від 11.04.2011 р. № 10193/7/15-0817 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 16). З нюансами сплати спецводозбору можна ознайомитися в консультаціях: «Сплата збору за спеціальне використання води за наявності на балансі артезіанської свердловини» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 26), «Особливості розрахунку та сплати спецводозбору бюджетними установами» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 28).

Далі розглянемо на умовному прикладі порядок розрахунку показників, необхідних для заповнення Декларації за I квартал 2012 року, ґрунтуючись на рекомендаціях ДПСУ.

Приклад

Бюджетною установою укладено договір на постачання води з водоканалом. Вода використовується для власних потреб установи, а також у господарській діяльності, спрямованій на отримання доходу в грошовій формі. В установі немає окремих вимірювальних приладів обліку (лічильників), які дозволяли б визначити обсяги води, що використовується установою на різні потреби. Тому установа повинна сплачувати спецводозбір виходячи з усього обсягу фактично використаної води з урахуванням обсягу втрат води в її системах постачання. За даними вимірювальних приладів (лічильника) за I квартал 2012 року установа витратила 80 м3 води.

Припустимо, що джерелом води є тільки поверхневі води Сіверського Дінця (вони мають загальнодержавне значення). Річний ліміт установлено на рівні 430 м3 . Ставка спецводозбору до 12.01.2012 р. становила 52,60 грн./100 м3, а з 13.01.2012 р. — 58,54 грн./100 м3.

Щоб заповнити Декларацію за I квартал 2012 року, необхідно здійснити відповідний розподіл обсягів води, використаних з 01.01.2012 р. по 12.01.2012 р. включно та з 13.01.2012 р. по 31.03.2012 р. включно.

Для розрахунку використовуватимемо дані вимірювальних приладів (лічильника) за I квартал 2012 року, зняті за кожен місяць цього кварталу (січень, лютий, березень).

Вважаємо, отримати дані за кожен місяць не складе особливих труднощів, оскільки оплата послуг водоспоживання та водовідведення здійснюється бюджетними організаціями щомісячно на підставі показників обсягів фактично використаної води.

Припустимо, за I квартал 2012 року маємо такі показники вимірювальних приладів (лічильника): січень — 31 м3, лютий — 20 м3, березень — 29 м3.

Кількість календарних днів за I квартал 2012 року: січень — 31 день, лютий — 29 днів, березень — 31 день.

Згідно з нашими умовними даними за 31 день січня установою було спожито 31 м3 води. Відповідно за 1 день січня обсяг спожитої води становитиме 1 м3.

Отже, установа використала за січень таку кількість води:

— за період з 01.01.2012 р. по 12.01.2012 р. включно (тобто за 12 днів) — 12 м3;

— за період з 13.01.2012 р. по 31.01.2012 р. — 19 м3.

У результаті виходить, що за період з 13.01.2012 р. по 31.03.2012 р. включно установою спожито 68 м3 (19 м3 + 20 м3 + 29 м3).

Ґрунтуючись на наведених вище розрахунках, при заповненні Декларації за I квартал 2012 року установа покаже двома окремими рядками такі дані:

з 01.01.2012 р. по 12.01.2012 р. включно:

графа 3 — 12 м3;

графа 4 — 52,60 грн./100 м3;

графа 6 — 430 м3;

графа 7 — 6,31 грн. (12 м3 х 52,6 грн. : 100);

з 13.01.2012 р. по 31.03.2012 р. включно:

графа 3 — 68 м3;

графа 4 — 58,54 грн./100 м3;

графа 6 — 430 м3;

графа 7 — 39,81 грн. (68 м3 х 58,54 грн. : 100).

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик