Питання складання, затвердження кошторисів бюджетних установ та штатних розписів, а також внесення змін до них врегульовано Порядком складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженим постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228 (далі — Порядок № 228).
Цим Порядком, зокрема, передбачено таке:
1) установи мають право брати бюджетні зобов’язання витрачати бюджетні кошти на цілі та в межах, установлених затвердженими кошторисами, планами спеціального фонду (п. 5);
2) обсяги надходжень до спеціального фонду проекту кошторису визначаються на підставі розрахунків, які складаються за кожним джерелом доходів та/або фінансування бюджету чи повернення кредитів до бюджету, що плануються на наступний рік (п. 17);
3) кошториси, плани спеціального фонду і штатні розписи затверджуються керівником відповідної вищестоящої установи (якщо законодавством не встановлено інший порядок затвердження) (п. 32);
4) кошториси, плани спеціального фонду і штатні розписи установ, які не мають вищестоящої установи (центральні районні, центральні міські лікарні тощо), затверджуються РДА або виконавчими органами відповідних місцевих рад (п. 35);
5) такі документи, а також розрахунки, які обґрунтовують показники видатків бюджету, підписуються керівником установи (централізованої бухгалтерії) та керівником її фінансового підрозділу або бухгалтерської служби (п. 37).
Відповідно до п. 37 Порядку № 228 одночасно з кошторисом затверджуються план спеціального фонду і штатний розпис установи, включаючи структурні підрозділи, які утримуються за рахунок власних надходжень;
6) розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень до такого фонду (з дотриманням вимог ч. 2 ст. 57 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ)), якщо інше не передбачено законодавством (п. 46);
7) у разі скорочення бюджетних асигнувань розпорядники повинні вживати заходів до ліквідації або скорочення обсягу бюджетних зобов’язань, які перевищують уточнені плани спеціального фонду, плани використання бюджетних коштів. Це визначено у п. 46 Порядку № 228;
8) зміни до штатних розписів вносяться у порядку та за формою, встановленими для їх затвердження (п. 47);
9) видатки бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін (п. 49 Порядку № 228). Цим пунктом також визначено особливості внесення змін по спеціальному фонду.
Відповідно до БКУ:
1) витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право проводити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (ч. 4 ст. 23 БКУ);
2) якщо фактичний обсяг власних надходжень за спеціальним фондом кошторису бюджетної установи менший від планових показників, врахованих у спеціальному фонді її кошторису, розпорядник бюджетних коштів зобов’язаний до закінчення бюджетного періоду внести зміни до спеціального фонду кошторису щодо зменшення власних надходжень і видатків з урахуванням очікуваного виконання спеціального фонду кошторису у відповідному бюджетному періоді. Розпорядники бюджетних коштів упорядковують бюджетні зобов’язання з урахуванням внесених змін до спеціального фонду кошторису (ч. 8 ст. 51).
Тож враховуючи норми бюджетного законодавства, кошторис, план спеціального фонду і штатний розпис (а також зміни до цих документів) районної стоматологічної поліклініки складаються та підписуються її керівником та головним бухгалтером.
Ці документи затверджуються районним відділом охорони здоров’я як вищестоящою організацією.
У разі невиконання запланованих показників власних надходжень розпорядник бюджетних коштів зобов’язаний внести зміни до спеціального фонду кошторису у частині зменшення надходжень і видатків з урахуванням очікуваного виконання у відповідному бюджетному періоді та привести бюджетні зобов’язання у відповідність до внесених змін.
Якщо надходжень не вистачатиме на утримання чисельності, передбаченої штатним розписом, необхідно внести зміни до нього, оскільки відповідно до ч. 1 ст. 51 БКУ керівники бюджетних установ утримують чисельність працівників та здійснюють фактичні видатки на заробітну плату лише і межах фонду заробітної плати, затвердженого у кошторисах.
Також зазначимо, що відповідно до п. 2 наказу МОЗ «Про примірні штатні нормативи закладів охорони здоров’я» від 23.02.2000 р. № 33 керівник закладу охорони здоров’я у разі виробничої необхідності має право у межах загальної штатної чисельності та фонду оплати праці закладу, доведеного лімітними довідками на відповідний період, змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади, не передбачені примірними штатними нормативами для цього закладу.