27.11.2017
«Синій, як море, як день, золотий…», — так писав Олександр Олесь про державний прапор України. Дійсно, наш національний стяг — це втілення нашої єдності, честі і гідності. У ньому наші традиції, історія та сьогодення. Саме тому він постійно прикрашає адміністративні будівлі органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Саме тому він майорить над державними підприємствами, бюджетними установами та організаціями у дні державних свят. Це як нагадуванням нам, хто ми є і звідки прийшли.
Але щоб підняти державний стяг, насамперед потрібно мати, куди підіймати. Для цього необхідна щоглу чи то флагшток. Тож давайте розберемося, як правильно його обліковувати.
Передусім варто розуміти, що флагштоки бувають різні: від скромних і дуже простих, до вельми презентабельних і зовсім недешевих. Вони можуть бути фасадними (кріпляться до фасаду будівлі під кутом), мобільними (можна перенести в інше місце) та стаціонарними (монтуються і встановлюються поруч з будівлею). Відповідно, перші — найдешевші (вартістю кількасот грн.), а останні — найдорожчі (по кілька тисяч грн.). Саме від виду і вартості флагштока залежить порядок його обліку. Зокрема, флагштоки вартістю 6000 грн. (без ПДВ) і нижче слід обліковувати у складі малоцінних необоротних матеріальних активів. Тобто для обліку таких об’єктів доцільно застосовувати субрахунок 1113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи». Якщо ж вартість флагштока перевищує 6000 грн., тоді зараховуємо його до складу основних засобів. Найбільш підходящим у цьому випадку є субрахунок 1018 «Інші основні засоби».
Зверніть увагу: можливість обліку флагштоків у склад запасів ми взагалі не розглядаємо. Адже очікуваний строк служби таких об’єктів, певна річ, перевищує один рік. Показовим є те, що продавці та виробники такого товару, як правило, дають на нього гарантію один рік. І це для найпростіших флагштоків. Якщо ж йдеться про більш «серйозні» моделі, то гарантійний строк становить щонайменше п’ять років.
Тепер стосовно встановлення флагштока саме біля орендованого приміщення. Це дійсно суттєвий нюанс. Але відразу зауважимо: на порядок обліку таких активів це аж ніяк не впливає. Водночас цей момент слід враховувати при встановленні строку експлуатації такого флагштока. Так, бажано, щоб строк використання такого об’єкта не перевищував строку дії договору оренди приміщення. Принаймні, з огляду на неможливість переміщення флагштока після його встановлення, так буде логічно. Звісно, це стосується передусім стаціонарних щогл.
Тепер давайте з’ясуємо, за якими КЕКВ слід проводити видатки на придбання таких об’єктів.
За загальним правилом витрати на придбання малоцінних предметів слід планувати за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». На це вказує п. 6 п.п. 2.2.1 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333 (далі — Інструкція № 333). Тож флагштоки вартістю 6000 грн. та менше купуємо за КЕКВ 2210.
Якщо ж їх вартість перевищує вказану межу, тоді видатки на придбання проводимо за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування» (п. 1 п.п. 3.1.1 Інструкції № 333). За цим же кодом будемо здійснювати і видатки на монтаж та установку флагштока, якщо це обумовлено договором на його придбання. Тобто йдеться про випадок, коли установку проводить постачальник і включає вартість своїх послуг до ціни товару. Це випливає з п. 22 п.п. 3.1.1 Інструкції № 333. Натомість, якщо ці роботи буде виконувати інший підрядник за окремим договором, їх оплату слід проводити за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».
У будь-якому разі витрати на установлення флагштока необхідно включити до його первісної вартості. Оскільки це не що інше як витрати на доведення об’єкта до стану, в якому він придатний для використання у запланованих цілях. У свою чергу, такі витрати відповідно до п. 5 розд. ІІ Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затвердженому наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202, є складовою частиною первісної вартості необоротних активів. З урахуванням цього, на суму поточних витрат, що включаються до первісної вартості флагштока, слід провести вилучення з доходу звітного періоду.
Разом з тим існує ще один варіант. Бюджетна установа може придбати флагшток і установити його власними силами. Для цього купують будівельні матеріали (пісок, цемент тощо), а роботи виконують працівники установи. У такому разі придбання всіх необхідних матеріалів слід проводити за КЕКВ 2210. На їх вартість ми також робимо вилучення з доходів звітного періоду. Далі цю суму зараховуємо до складу первісної вартості флагштока.
Щоб остаточно розібратися що й до чого, розглянемо два варіанти придбання флагштока.
Приклад 1. Сільська рада уклала договір на придбання стаціонарного флагштока. Згідно з умовами договору його монтаж та установлення поряд з будівлею установи здійснює постачальник. Вартість флагштока з установкою — 7500 грн. (у тому числі ПДВ — 1250 грн.).
Після установлення флагшток введено в експлуатацію на підставі Акта введення в експлуатацію основних засобів.
Ці операції відображаємо в бухобліку таким чином:
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн. | № меморіального ордера | |
дебет | кредит | ||||
1 | Отримано фінансування для придбання флагштока | 2313 | 5411 | 7500 | 2 |
2 | Придбано флагшток | 1311 | 6211 | 7500 | 6 |
3 | Перераховано кошти постачальнику за флагшток | 6211 | 2313 | 7500 | 6 |
4 | Зараховано флагшток до складу основних засобів після введення в експлуатацію | 1018 | 1311 | 7500 | 17* |
Водночас проведено другий запис | 5411 | 5111 | 7500 | 17* | |
* Для відображення операцій, які не фіксуються в меморіальних ордерах № 1 — 16, застосовується меморіальний ордер за типовою формою № 274. Таким меморіальним ордерам присвоюють номери починаючи з 17 за кожен місяць окремо. |
Приклад 2. Керівництво навчального закладу прийняло рішення встановити на подвір’ї установи флагшток для державного прапора. Вартість флагштока становить 5000 грн. (у тому числі ПДВ — 833,33 грн.). Окрім того, для установлення флагштока придбали цемент у кількості 2 мішки (по 25 кг) на суму 84 грн. (у тому числі ПДВ — 14 грн.) та 4 мішки піску (по 50 кг) на суму 72 грн. (у тому числі ПДВ — 12 грн.). Роботи з монтажу та установлення виконали працівники навчального закладу.
Після установлення флагшток введено в експлуатацію на підставі Акта введення в експлуатацію основних засобів. Використані будівельні матеріали списано згідно з Актом списання за типовою формою № З-2. Вартість цих матеріалів включено до первісної вартості флагштока.
У облікових регістрах зроблено такі записи:
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн. | № меморіального ордера | |
дебет | кредит | ||||
1 | Отримано фінансування для придбання флагштока | 2313 | 5411 | 5000 | 2 |
2 | Придбано флагшток | 1312 | 6211 | 5000 | 6 |
3 | Перераховано кошти постачальнику за флагшток | 6211 | 2313 | 5000 | 6 |
4 | Отримано фінансування для придбання будівельних матеріалів (84 грн. + 72 грн.) | 2313 | 7011 | 156 | 2 |
5 | Оприбутковано будівельні матеріали | 1513 | 6211 | 156 | 6 |
6 | Списано вартість будівельних матеріалів, використаних для установки флагштока | 1312 | 1513 | 156 | 13 |
7 | Вилучено з доходу звітного періоду асигнування у сумі поточних витрат, що включаються до первісної вартості флагштока | 7011 | 5411 | 156 | 17* |
8 | Зараховано флагшток до складу основних засобів після введення в експлуатацію (5000 грн. + 156 грн.) | 1113 | 1312 | 5156 | 17* |
Водночас проведено другий запис | 5411 | 5111 | 5156 | 17* | |
* Для відображення операцій, які не фіксуються в меморіальних ордерах № 1 — 16, застосовується меморіальний ордер за типовою формою № 274. Таким меморіальним ордерам присвоюють номери починаючи з 17 за кожний місяць окремо. |
Отже, обирайте варіант, найбільш зручний та зрозумілий для вас. І з гордістю підіймайте синьо-жовтий стяг на подвір’ях і будівлях ваших установ.