09.04.2018

Щодо застосування окремих положень законодавства з питань служби в органах місцевого самоврядування

Лист від 01.11.2017 р. № 8/13-467-17 (витяг)

Департамент з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України в межах компетенції розглянув <…> звернення <…> стосовно надання роз’яснення щодо застосування окремих положень законодавства з питань служби в органах місцевого самоврядування та повідомляє.

Відповідно до статті 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон) сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об’єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста, який обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі.

На сільського, селищного, міського голову поширюється дія Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі — Закон № 2493-III). Посада сільського, селищного, міського голови відноситься до виборних посад, на які особи обираються на місцевих виборах. Статтею 21 Закону № 2493-III визначено питання щодо оплати праці, відпустки та пенсійного забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування.

Також умови та порядок надання відпусток громадянам України, які перебувають у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями, визначені в Законі України «Про відпустки».

Надання відпустки посадовим особам місцевого самоврядування, в тому числі голові, здійснюється шляхом видачі розпорядження сільського, селищного, міського голови про надання відпустки.

Чинні нормативно-правові акти не зобов’язують голову звертатись до відповідної ради чи виконавчого комітету із заявою про надання відпустки або в якийсь спосіб погоджувати свою відпустку.

<…>

Директор Департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади С. Шаршов

Коментар редакції

Голова місцевої ради йде у відпустку: чи погоджувати розпорядження?

У листі, що коментується, фахівці Мінрегіонбуду відповіли на таке запитання: чи повинен сільський, селищний, міський голова погоджувати розпорядження про надання йому відпустки з відповідною радою (її виконавчим органом)?

Але перш ніж перейти до їхньої відповіді, зазначимо, у чому полягає проблема порушеного питання.

Річ у тім, що відповідно до ст. 143 Конституції України від 28.06.96 р. № 254к/96-ВР органи місцевого самоврядування (ОМС) з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади. До того ж відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280) ОМС є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Частиною 2 цієї ж статті Закону № 280 передбачено, що ОМС можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади, у здійсненні яких вони є підконтрольними відповідним органам виконавчої влади. Проте згадані положення законодавства не мають жодного відношення до вирішення питань трудових відносин з керівниками ОМС.

У свою чергу у ч. 8 ст. 59 Закону № 280 передбачено, що сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження. Саме тому голова місцевої ради має видати розпорядження, у якому визначити:

1) дату вибуття його у відпустку;

2) особу, яка буде виконувати його повноваження на час відпустки;

3) за ким залишити право першого підпису бухгалтерських документів на час відпустки.

Нагадаємо, що розпорядчі документи складають та оформлюють з урахуванням вимог Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 р. № 1000/5. Із розпорядженням про відпустку потрібно обов’язково ознайомити згаданих у ньому осіб. Вони повинні проставити свої підписи із зазначенням дати ознайомлення на першому примірнику документа чи на спеціальному бланку.

Зауважимо, що у системі ОМС відсутня будь-яка вертикаль підпорядкування, а отже кожен ОМС діє самостійно і незалежно від інших ОМС. Інакше кажучи, у сільського, селищного, міського голови немає «вищого» над ним керівництва, до якого він міг би звернутися із заявою про надання йому відпустки.

Крім того, голова місцевої ради здійснює повноваження місцевого самоврядування, визначені Законом № 280 та іншими законами, якщо вони, як було зазначено вище, не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів. Надання відпусток працівникам, пов’язаним з радою трудовими відносинами, до компетенції ради не належить.

Отже, у зв’язку із вищезазначеним і виникає запитання: чи слід погоджувати розпорядження про надання відпустки сільському, селищному, міському голові з радою чи її виконавчим комітетом?

У своїй відповіді Мінрегіонбуд зазначило наступне: чинне законодавство не зобов’язує голову місцевої ради звертатись до відповідної ради чи виконавчого комітету із заявою про надання відпустки або в якийсь спосіб погоджувати свою відпустку. Що це означає? А те що, сільський голова може піти у відпустку без погодження, на підставі графіка відпусток та правильно оформленого розпорядження про відпустку.

Олександр ОСТАПЧУК, експерт з питань оплати праці