23.07.2018

Поточний ремонт здійснюють за рахунок різних джерел: чи необхідно проводити торги

В установі заплановано провести поточні ремонти у двох нежитлових приміщеннях. Договори будуть укладено за одним кодом Єдиного закупівельного словника: 45450000-6 «Інші завершальні будівельні роботи». Сума за одним договором становить 199 тис. грн., а за іншим — 150 тис. грн. Оплата за ремонт буде здійснена за рахунок різних джерел та з різних рахунків (1 договір — за рахунок загального фонду, 2 — за рахунок спеціального фондів).
Чи потрібно проводити відкриті торги на зазначені види робіт? Чи слід оприлюднювати звіт про укладений договір за кожним договором?
(запитання з електронної пошти редакції: bb@id.factor.ua)

Розглядаючи це питання, насамперед слід нагадати про визначення предмета закупівлі з поточного ремонту.

Предмет закупівлі — це товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

При цьому звертаємо увагу: поточний ремонт законодавець відніс до послуг, а не робіт.

Так, п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (далі — Закон № 922) передбачає, що послуги — це будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, лізинг, найм (оренда), а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт.

При цьому предмет закупівлі замовник визначає у порядку, встановленому Уповноваженим органом.

Відповідно до п. 2 розд. ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 р. № 454, під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначають за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Мінрегіонрозвитку, будівництва та ЖКГ від 04.06.2014 р. № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг від 23.08.2011 р. № 301, із зазначенням у дужках предмета закупівлі на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 р. № 1749 (ср. ) (далі — Єдиний закупівельний словник).

Зверніть увагу: цифрове визначення предмета закупівлі послуг з поточного ремонту за Єдиним закупівельним словником не має визначального значення. Насамперед кожному замовнику при визначенні предмета закупівлі послуг з поточного ремонту слід визначитись з об’єктом будівництва: будинок, будівля, споруда, лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури.

При цьому в нашій ситуації варто з’ясувати таке: на одному чи на різних об’єктах будівництва необхідно здійснити поточний ремонт нежитлових приміщень, тобто в одній чи в різних спорудах розташовані такі приміщення.

Розглянемо, як варто діяти в нашої ситуації в кожному з двох варіантів.

Варіант 1. Обидва нежитлові приміщення знаходяться в одній споруді

Для прикладу розглянемо ситуацію, коли здійснено ремонт таких нежитлових приміщень навчального корпусу університету, як-от: приміщення навчального цеху та складське приміщення, які розташовані в цьому корпусі.

Оскільки предмет закупівлі послуги з поточного ремонту визначають за об’єктом будівництва, а обидва нежитлові приміщення знаходяться в одному такому об’єкті, то в такому випадку предметом закупівлі будуть: послуги з поточного ремонту навчального корпусу університету (приміщення навчального цеху та складське приміщення).

При цьому очікувана вартість предмета закупівлі послуг з поточного ремонту буде дорівнювати 349 тис. грн. (199 + 150), оскільки очікувану вартість у такому випадку визначають за об’єктом будівництва.

Ураховуючи, що очікувана вартість перевищує вартісну межу застосування Закону № 922, а саме 200 тис. грн., замовник має провести відкриті торги.

Зауважимо: для вирішення питання, чи необхідно застосовувати Закон № 922 та проводити відкриті торги, чи ні, джерело фінансування ніякого значення не має. Поряд з цим, враховуючи те, що оплата робіт здійснена за рахунок різних джерел фінансування, замовник у нашому випадку може поділити предмет закупівлі на два лоти. Тобто провести відкриті торги за такими двома лотами:

— поточний ремонт приміщення навчального цеху;

— поточний ремонт складського приміщення.

Варіант 2. Обидва нежитлові приміщення знаходяться в різних спорудах

Припустимо, що обидва нежитлові приміщення знаходяться в різних навчальних корпусах університету, наприклад: є потреба відремонтувати приміщення навчального цеху в навчальному корпусі № 2 університету і відремонтувати складське приміщення в навчальному корпусі № 3 університету. При цьому обидва навчальні корпуси університету є окремими спорудами.

У цьому випадку поточний ремонт приміщення навчального цеху і поточний ремонт складського приміщення будуть розглядатися як різні предмети закупівель, оскільки знаходяться в різних об’єктах будівництва.

Ураховуючи, що за таких умов очікувана вартість кожного поточного ремонту менше 200 тис. грн., замовник може здійснити такі закупівлі або шляхом укладення двох «прямих» договорів, або ж провести допорогову процедуру закупівлі таких послуг через електронну систему закупівель Prozorro.

У зв’язку з цим нагадаємо: згідно з абз. 5 ч. 1 ст. 2 Закону № 922 в разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн. та є меншою за вартість, що встановлена в абз. 2 і 3 цієї частини, замовники обов’язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель. Строк оприлюднення — протягом 1 дня з дня укладення договору (ст. 10 Закону № 922).

Одночасно не забувайте про те, що відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 2 Закону № 922 під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абз. 2 і 3 цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом. Такі принципи законодавець прописав у ст. 3 Закону № 922.