18.06.2018

Про затвердження форми висновку про результати моніторингу закупівлі та порядку його заповнення

Наказ від 23.04.2018 р. № 86
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.06.2018 р. за № 654/32106

Відповідно до частини двадцятої статті 71 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, наказую:

1. Затвердити такі, що додаються:

форму висновку про результати моніторингу закупівлі;

Порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі.

2. Департаменту контролю у сфері закупівель Державної аудиторської служби України забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. Відділу комунікацій, зв’язків з громадськістю та розгляду звернень громадян Державної аудиторської служби України у десятиденний строк з дня державної реєстрації цього наказу в Міністерстві юстиції України забезпечити його оприлюднення на офіційному веб-сайті Державної аудиторської служби України.

4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Голова Л. Гаврилова

ПОГОДЖЕНО:

Голова Антимонопольного комітету України Ю. Терентьєв

Затверджено наказом Державної аудиторської служби України від 23.04.2018 р. № 86

Затверджено наказом Державної аудиторської служби України від 23.04.2018 р. № 86

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.06.2018 р. за № 654/32106

Порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі

I. Загальні положення

1. Цей Порядок, розроблений відповідно до частини двадцятої статті 71 Закону України «Про публічні закупівлі», визначає порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі (далі — висновок).

2. У цьому Порядку терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про публічні закупівлі», «Про електронні документи та електронний документообіг».

3. Висновок складається у формі електронного документа та заповнюється відповідно до встановленої форми висновку про результати моніторингу закупівлі, затвердженої наказом Державної аудиторської служби України від 23 квітня 2018 року № 86 (далі — форма висновку) в електронній системі закупівель.

4. Після заповнення форми висновку висновок вивантажується з електронної системи закупівель у візуальну форму у форматі текстового редактора для його підписання та затвердження.

5. Висновок підписується та затверджується накладанням електронного підпису з дотриманням вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

6. Для оприлюднення підписаний та затверджений висновок завантажується в електронну систему закупівель, на форму висновку накладається електронний підпис посадової особи органу державного фінансового контролю, яка здійснила моніторинг закупівлі.

II. Порядок заповнення вступної частини форми висновку

1. У пункті 1 зазначаються повне найменування замовника, щодо якого здійснювався моніторинг закупівлі, його ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України, місцезнаходження.

2. У пункті 2 зазначаються найменування предмета закупівлі та його очікувана вартість.

3. У пункті 3 зазначаються унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу.

4. У пункті 4 зазначається, яку з визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про публічні закупівлі» процедур закупівель застосовано замовником.

5. У пункті 5 зазначається (зазначаються) підстава (підстави), визначена (визначені) статтею 71 Закону України «Про публічні закупівлі», за наявності якої (яких) керівником органу державного фінансового контролю або його заступником прийнято рішення про початок моніторингу закупівлі.

6. У пункті 6 вступної частини форми висновку зазначається дата початку здійснення моніторингу закупівлі. Датою початку здійснення моніторингу закупівлі є дата оприлюднення рішення про початок моніторингу закупівлі в електронній системі закупівель органом державного фінансового контролю.

7. Інформація, зазначена у пунктах 1 — 4 цього розділу II цього Порядку, заповнюється на підставі даних електронної системи закупівель.

8. Вступна частина форми висновку заповнюється електронною системою закупівель автоматично.

III. Порядок заповнення констатуючої частини форми висновку

1. У пункті 1 зазначаються:

1) дата закінчення моніторингу закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»;

2) питання, що стало предметом аналізу дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, перелік проаналізованих документів та інформації, інші дії органу державного фінансового контролю, яких було вжито відповідно до законодавства для забезпечення проведення моніторингу закупівлі;

3) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу закупівлі, із зазначенням:

структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб’єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта — також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. При зазначенні структурної одиниці закону зазначається тільки її заголовок (крім законів про внесення змін);

найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення).

2. У пункті 2 робиться висновок про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися.

3. У разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов’язання щодо їх усунення.

Коментар редакції

ДАСУ затвердила форму висновку про результати моніторингу закупівлі

Придумати щось нове — завжди добре, проте реалізувати задум — набагато складніше. Нагадаємо, що Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законів України щодо здійснення моніторингу закупівель» від 21.12.2017 р. № 2265-VIII набрав чинності 27.01.2018 р. Цей Закон і коментар до нього були розміщені в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 5.

Як відзначається в пояснювальній записці до цього Закону, основними його перевагами є введення:

— автоматичних індикаторів ризиків. Це забезпечить можливість автоматично здійснювати вибір процедури закупівлі, яка містить ознаки порушень законодавства у сфері закупівель;

— вичерпного переліку підстав для проведення моніторингу закупівель. Це дозволить врегулювати питання повноважень органу державного фінансового контролю щодо ухвалення рішення про початок моніторингу закупівлі;

— принципу невтручання контролюючого органу в процес проведення закупівель, що сприятиме незатягуванню процесу закупівлі;

— обов’язковій публікації інформації в електронній системі закупівель про початок і закінчення моніторингу, про результати його проведення, про обмін інформацією між органом державного фінансового контролю та замовником на усіх етапах проведення моніторингу.

Таким чином, для забезпечення максимальної відкритості виявлені під час моніторингу порушення пропонують оформлювати у вигляді висновку. Цей документ оприлюднять в електронній системі закупівель разом з описом порушень і із зобов’язанням щодо їх усунення.

Одним із кроків до введення та ефективного функціонування моніторингу закупівель в Україні є затвердження форми висновку.

Згідно зі ст. 71 Закону України «Про публічні закупівлі» 25.12.2015 р. № 922-VIII (далі — Закон № 922) форму висновку і порядок його заповнення визначає центральний орган виконавчої влади, що реалізовує державну політику у сфері державного фінансового контролю, тобто Державна аудиторська служба України (далі — ДАСУ).

Основні вимоги до змісту такого висновку описані в ч. 7 ст. 71 Закону № 922.

Так, у висновку обов’язково зазначають:

1) найменування замовника, щодо якого здійснювався моніторинг закупівлі, його ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України, місцезнаходження;

2) найменування предмета закупівлі і його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір та дата його публікації на веб-порталі Уповноваженого органу;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу закупівлі;

5) зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

До речі, це обов’язкові пункти, які мають бути зазначені у висновку. Проте знайте: цей перелік не є вичерпним. Тому ДАСУ може зазначити у висновку додаткову інформацію, яку визнає необхідною для детальнішого опису результатів моніторингу закупівлі. Якщо ж замовникові пощастило і жодних порушень під час моніторингу не виявлено, про це так само слід зазначити у висновку.

Донедавна питання про форму такого висновку залишалося відкритим. Тому в більшості випадків ДАСУ надсилала листи з рекомендаціями про усунення виявлених порушень.

І ось нарешті, ДАСУ на виконання вимог Закону № 922 затвердила наказ, що коментується. Далі розглянемо найцікавіші моменти.

Передусім зверніть увагу на те, що висновок є електронним документом і має чітко визначену форму, затверджену наказом, що коментується.

Порядок його заповнення складається з таких етапів:

1. Заповнення форми висновку. При цьому вступна частина висновку формується в електронній системі автоматично.

2. Цей електронний документ із заповненою формою вивантажують з електронної системи закупівель для його подальшого підписання і затвердження. Слід зауважити, що під підписанням і затвердженням розуміється накладення на нього електронного підпису відповідно до законодавства.

3. Далі висновок назад завантажують до системи, на форму якого посадова особа, яка проводила моніторинг закупівлі, накладає електронний цифровий підпис.

За своєю структурою висновок має дві частини — вступну і констатуючу.

Так, у вступній частині цього документа, окрім вимог ч. 7 ст. 71 Закону № 922, так само має бути зазначена інформація про:

— процедуру закупівлі, обрану замовником;

— підставу для прийняття рішення про початок моніторингу;

— дату початку проведення моніторингу (тобто дату оприлюднення в електронній системі рішення про проведення моніторингу).

У свою чергу, у констатуючій частині необхідно зазначити, окрім опису порушень і зобов’язань щодо їх усунення, таке:

— дату закінчення моніторингу;

— питання, яке стало предметом аналізу на додержання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, перелік проаналізованих документів та інформації, інші дії органу державного фінансового контролю, прийняті відповідно до законодавства для забезпечення проведення моніторингу закупівлі;

— інформацію про нормативно-правові акти, норми яких порушені, на підставі яких зроблений висновок про наявність порушення і на підставі яких орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути виявлені порушення.

На наш погляд, одним із недоліків наказу, що коментується, є те, що на законодавчому рівні для замовника не окреслене коло зобов’язань щодо усунення виявлених порушень. Так, наприклад, за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення про наявність або відсутність порушень і про заходи, які необхідно прийняти для їх усунення (ч. 9 ст. 18 Закону № 922), зокрема:

— зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення;

— надати необхідні документи, роз’яснення;

— усунути будь-які дискримінаційні умови;

— привести тендерну документацію у відповідність з вимогами законодавства;

— за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.

На нашу думку, таку позитивну практику необхідно використати також і щодо моніторингу закупівель.

Зверніть увагу! Висновок ДАСУ — це не істина в останній інстанції, і ви маєте право звернутися до суду для оскарження. При цьому реалізувати це право замовник може протягом 10 робочих днів з дня оприлюднення такого висновку.

Крім того, якщо раптом вам щось незрозуміло у висновку (як за його змістом, так і в частині зобов’язань щодо усунення порушень), сміливо звертайтеся до ДАСУ за роз’ясненнями протягом 3 робочих днів з дня його оприлюднення. Проте пам’ятайте — таким правом Закон № 922 дозволяє замовникові скористатися лише одноразово.

Оксана КУЧЕРОВА, юрист