19.11.2018

ProZorro.Продажі: будьмо знайомі

Чи потрібно продавати майно через електронну торгову систему ProZorro. Продажі? Чи обов’язково брати участь у цьому пілотному проекті? Як відбувається така процедура?

Якщо проведенням публічних закупівель за допомогою електронної системи ProZorro вже нікого не здивуєш, а використання цієї процедури міцно укорінилося в сучасних реаліях, то про проект ProZorro.Продажі поки що такого не скажеш. Давайте і ми з вами познайомимося з цим нововведенням ближче та розставимо усі крапки над «i».

Основна мета цього проекту — прозора, швидка й ефективна реалізація державного та комунального майна, а також запобігання корупції завдяки централізації та електронізації даних, громадському контролю і розширенню кола покупців.

Простіше кажучи, будь-які державні та комунальні підприємства не лише проводять закупівлі, але ще й багато що продають. І саме для того, щоб допомогти їм організувати продажі, а ще краще — продати вигідно, і був реалізований пілотний проект ProZorro.Продажі. Адже кошти від продажу майна дуже потрібні бюджету.

Чим же відрізняються ProZorro.Продажі від Prozorro?

На перший погляд, ці системи дуже схожі між собою принципами організації, проте призначені вони для вирішення різних завдань. Так, якщо ProZorro.Продажі створено для прозорості угод із майном, яке держава продає, то система електронних закупівель Prozorro — для прозорості угод з усім, що держава купує.

Наразі ProZorro.Продажі — це пілотний проект Мінекономрозвитку. Основні умови реалізації цього пілотного проекту закріплені в постанові КМУ «Про реалізацію пілотного проекту щодо організації електронних торгів (аукціонів) з використанням електронної торгової системи ProZorro.Продажі» від 06.09.2017 р. № 717, яким затверджений відповідний Порядок реалізації цього пілотного проекту (далі — постанова № 717, Порядок № 717).

Передбачається, що надалі цей проект передадуть до рук держави, що послужить приводом для ухвалення відповідного закону.

ProZorro.Продажі поступово перетворюється на платформу, яка проводитиме електронні аукціони з продажу будь-якого державного майна.

Отже, що можна продати за допомогою цієї системи?

Як передбачено п. 1 Порядку № 717, предметом таких продажів є об’єкти державної власності (матеріальні активи, які відповідно до законодавства визнаються основними фондами (засобами)). Також до них відносяться будь-які інші активи (предмети), які підлягають реалізації відповідно до законодавства України (наприклад, списане майно, відпрацьовані матеріали, неліквідний товар тощо).

Крім того, на підставі пілотного проекту на платформі ProZorro.Продажі передбачається проведення електронних земельних торгів, а також оренда майна та продаж об’єктів малої приватизації.

Хто ж може приєднатися до пілотного проекту ProZorro.Продажі? Згідно з п. 3 постанови № 717 замовниками вважаються:

• казенні підприємства;

• державні комерційні підприємства (їх об’єднання);

• державні установи та організації.

Також до замовників відносять господарські організації, у статутному капіталі яких:

• органи державної влади, органи влади АР Крим, органи місцевого самоврядування, державні компанії володіють часткою (акціями, паями) у розмірі 50 % та більше;

• чи такі органи мають більшість голосів у найвищому органі суб’єкта господарювання або право призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради підприємства.

Як потенційному замовникові приєднатися до проекту ProZorro.Продажі? Нічого складного, а саме треба:

* Меморандум між Міністерством економічного розвитку і торгівлі та Transparency International Ukraine щодо співпраці у побудові в Україні прозорої та ефективної системи реалізації об’єктів державної власності, майна державних підприємств та господарських товариств.

Далі розглянемо основні правила проведення електронних торгів, передбачені Порядком № 717:

1. Учасник реєструється на одному з електронних майданчиків. Брати участь у торгах можуть як юридичні, так і фізичні особи.

2. Замовник безкоштовно розміщує оголошення про продаж майна із зазначенням необхідної інформації про умови продажу. Строк розміщення оголошення — не пізніше ніж за 7 днів до дати аукціону.

3. Після публікації оголошення про продаж майна потенційні покупці, які мають намір взяти участь в електронних торгах (аукціонах), сплачують гарантійний внесок на рахунок оператора електронного майданчика і подають заяву про участь в електронних торгах (аукціонах) через електронну торгову систему. За подання такої заяви стягується окрема плата, розмір якої визначений в п. 10 Порядку № 717.

4. Після завершення прийому пропозицій система розкриває тільки ставки покупців, і кожен з них може в інтерактивному режимі реального часу збільшити ціну своєї пропозиції. Аукціон відбувається в 3 раунди. Якщо ж у момент закінчення строку прийняття заяв про участь у торгах було подано менше ніж 2 заяви, такі торги вважаються такими, що не відбулися.

5. Після закінчення аукціону система розкриває всю інформацію про учасників і визначає переможця торгів за найвищою ціновою пропозицією на майно, виставлене до продажу.

6. Переможець повинен підтвердити документально, що відповідає вимогам замовника. До речі, ця вимога передбачена регламентом роботи цієї електронної торгової системи, а не Порядком № 717. Також підписують протокол про результати торгів. Цей протокол надалі відправляють замовникові для підписання та публікації.

7. Переможець сплачує операторові торгів винагороду у розмірі 1 % від ціни продажу майна. Замовник публікує договір в електронній системі, і торги отримують статус завершених.

8. Якщо на електронних торгах (аукціонах) майно не було реалізоване або електронні торги (аукціони) визнані такими, що не відбулися, нереалізоване майно виставляється на повторні електронні торги (аукціони) за рішенням замовника.

А тепер найцікавіше запитання — чи обов’язково брати участь у цьому пілотному проекті?

Зауважимо, що Положення № 717 жодним чином не зобов’язує замовників використовувати систему ProZorro.Продажі. При цьому в п. 3 цього документа навіть зазначено, що замовники самі приймають рішення про участь у цьому проекті.

Крім того, рекомендовано органам державної влади, органам місцевого самоврядування, комунальним підприємствам і організаціям, які не були зазначені вище як замовники, але мають намір приєднатися до пілотного проекту, використати електронну торгову систему ProZorro.Продажі для здійснення продажу майна.

З одного боку, залучення до пілотного проекту — це справа добровільна і, по суті, є усього лише місцевою ініціативою, оскільки чинне законодавство України не зобов’язує, а лише рекомендує реалізовувати майно через систему ProZorro.Продажі. Але з іншого — оскільки такі процедури торгів є джерелом поповнення міського бюджету і є перспективними та вигідними, великі міста України приєднуються до цієї системи один за одним. Наприклад, є рішення Харківської міської ради «Про продаж майна територіальної общини м. Харкова з використанням електронної торгової системи РrоZоrrо.Продажі» від 20.09.2017 р. № 728/17. Зокрема, у цьому документі комунальним підприємствам дозволяється здійснювати продаж основних фондів, що підлягають списанню, шляхом електронних торгів (аукціонів) з використанням електронної торгової системи РrоZоrrо.Продажі.

Виходячи з усних роз’яснень фахівців ProZorro.Продажі, а також з буквального розуміння постанови № 717, на цей момент ніхто не може зобов’язати вас як замовників користуватися системою ProZorro.Продажі. Хоча, звісно, ми не виключаємо негласні рішення про їх обов’язкове застосування на місцевому рівні.

На завершення звертаємо вашу увагу, що на цей момент це усього лише пілотний проект, який з великою вірогідністю в найближчому майбутньому утілиться в законодавчі норми. А потім вже хочеш чи не хочеш, а виконувати вимоги чинного законодавства доведеться. Тому вважаємо, що вже зараз у ваших інтересах є сенс ознайомитися з функціоналом цієї системи до прийняття закону, щоб надалі не розгубитися і не наробити помилок. Як говорить народна мудрість: «Попереджений — означає озброєний».