17.09.2018
Згідно зі ст. 837 ЦКУ за договором підряду підрядчик зобов’язується виконати на свій ризик певну роботу за завданням замовника з його або своїх матеріалів, а замовник зобов’язується прийняти й оплатити виконану роботу.
При виконанні будівельних робіт дуже поширеною є ситуація, коли замовник сам придбаває матеріали і передає їх підрядній організації для виконання будівельних робіт за конкретним договором (цільове використання матеріалів). Можливість виконувати роботи з матеріалів замовника прямо встановлена ст. 840 ЦКУ.
Матеріали є складовою матеріально-технічного забезпечення, про що вказано у наступних нормах законодавства.
Матеріально-технічні ресурси — сукупність матеріальних ресурсів (матеріалів, виробів і конструкцій) та технічних ресурсів (будівельних машин та механізмів), які необхідні для виконання будівельних робіт (ДСТУ Б Д.1.1-1:2013).
Згідно зі ст. 318 ГКУ договір підряду на капітальне будівництво повинен містити:
• найменування сторін;
• місце і дату укладення;
• предмет договору (найменування об’єкта, обсяги і види робіт, передбачених проектом);
• строки початку і завершення будівництва, виконання робіт;
• права і обов’язки сторін;
• вартість і порядок фінансування будівництва об’єкта (робіт);
• порядок матеріально-технічного, проектного та іншого забезпечення будівництва;
• режим контролю якості робіт і матеріалів замовником;
• порядок прийняття об’єкта (робіт);
• порядок розрахунків за виконані роботи, умови про дефекти і гарантійні строки;
• страхування ризиків, фінансові гарантії;
• відповідальність сторін (відшкодування збитків);
• урегулювання спорів, підстави та умови зміни і розірвання договору.
Сторона, яка відповідно до договору підряду забезпечує роботи матеріальними ресурсами, відповідає за їх якість і відповідність вимогам, установленим нормативними документами та проектною документацією (п. 56 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою КМУ від 01.08.2005 р. № 668).
Особливості виконання роботи з матеріалу замовника визначено ст. 840 ЦКУ:
1. Якщо робота виконується частково або в повному обсязі з матеріалу замовника, підрядник відповідає за неправильне використання цього матеріалу. Підрядник зобов’язаний надати замовникові звіт про використання матеріалу та повернути його залишок (складається акт про використання давальницьких матеріалів за формою № М-23).
2. Якщо робота виконується з матеріалу замовника, то у договорі підряду мають бути встановлені норми витрат матеріалу, строки повернення його залишку та основних відходів, а також відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов’язків.
3. Підрядник відповідає за невиконання або неналежне виконання роботи, спричинене недоліками матеріалу, наданого замовником, якщо не доведе, що ці недоліки не могли бути ним виявлені при належному прийманні матеріалу.
При визначенні вартості виконаних обсягів робіт і проведенні взаєморозрахунків за виконані роботи по об’єктах будівництва, зведення яких здійснюється за рахунок державних коштів, застосовують примірні форми первинних облікових документів в будівництві, що наведені у ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 (п.п. 6.4.2) і які використовуються з 1 січня 2014 року під час проведення взаєморозрахунків за обсяги виконаних будівельних робіт (наказ Мінрегіонрозвитку, будівництва та ЖКГ від 05.07.2013 р. № 293), а саме:
• примірну форму № КБ-2в «Акт приймання виконаних будівельних робіт» (додаток Т);
примірну форму № КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати» (додаток У);
• примірну форму № 1 «Звіт про виконання робіт за контрактом на об’єкті будівництва за період (місяць/рік)» (додаток Ф);
• примірну форму № 2 «Підсумковий звіт про вартість виконаних робіт за контрактом на об’єкті будівництва» (додаток Х);
• примірну форму № 3 «Акт здавання-приймання виконаних будівельних робіт» (додаток Ц).
Конкретну відповідь щодо методики відображення переданих замовником безоплатно матеріалів підряднику можна знайти у розд. II листа Мінрегіонбуду від 11.07.2010 р. № 2/12-21/10359. У цьому листі Мінрегіонбуд пояснив, що вартість матеріалів поставки замовника, безоплатно переданих підряднику за Актом передачі та вкладених у будівництво, включається в обсяг виконаних робіт за фактичною вартістю їх придбання з урахуванням сплаченого податку на додану вартість. За підсумками Акта приймання виконаних будівельних робіт вартість таких матеріалів наводиться довідково. При проведенні взаєморозрахунків за виконаний обсяг робіт вартість матеріалів поставки замовника з урахуванням сплаченого податку на додану вартість віднімається з підсумку, наведеного у типовій формі № КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати», і не підлягає оплаті.
Відповідно, у звіті форми № 1-КБ вартість матеріалів поставки замовника включається до обсягу виконаних робіт. Такий підхід підтверджено і у відповідних нормах стандартів бухобліку. Так, вартість використаних матеріалів замовника, переданих підряднику (виконавцю робіт), відповідно до п. 12 П(С)БО 16 «Витрати» потрапить до прямих матеріальних витрат.
Оскільки при придбанні матеріалів поставки замовника підрядник не несе витрати з їх придбання (їх вартість вираховується з довідки Форми № 3 під час розрахунків), відповідно зазначені витрати не включаються в собівартість будівельно-монтажних робіт. Таким чином, вартість матеріалів поставки замовника не відображається у формі № 2 «Звіт про фінансові результати підприємства».
Які бухгалтерські проводки мають бути зроблені бюджетними установами, які передали матеріали підряднику?
Відповідь можна знайти у відповідних нормах НП(С)БОДС та інших нормативно-правових актах з питань бюджетного процесу, бухгалтерського обліку та звітності: Інструкції № 333, Порядку застосування Плану рахунків, НП(С)БО 123 та Методрекомендаціях № 11 до них.
Варто також нагадати і про порядок формування собівартості роботи (у нашому випадку — капітального ремонту), однією із основних складових якої є прямі матеріальні витрати (п. 1 розд. IV НП(С)БО 135).
Тому видатки на придбання будівельних матеріалів за рахунок коштів, що передбачаються на капітальний ремонт і використовуються в процесі ремонтних робіт, плануються, а потім здійснюються за відповідним КЕКВ 3130 «Капітальний ремонт».
За цією категорією видатки здійснюються на підставі договорів та складених кошторисів на капітальний ремонт. У випадку здійснення капітального ремонту із залученням матеріалів замовника (бюджетної установи) вартість капітального ремонту буде складатися із розрахунків із підрядником і оплати будівельних матеріалів, переданих підряднику. Тобто замовник (бюджетна установа) включає вартість використаних матеріалів у витрати на капітальний ремонт на підставі оформленого підрядником акта про використання матеріалів.
Така норма встановлена у ст. 840 ЦКУ: «підрядник зобов’язаний надати замовникові звіт про використання матеріалу та повернути його залишок».
Пам’ятайте: будь-які заходи, спрямовані на підтримання об’єкта основних засобів у робочому стані, які здійснюються для відновлення або підтримання суб’єктом державного сектора майбутніх економічних вигід або потенціалу корисності на первісно оціненому рівні продуктивності об’єкта основних засобів, визнаються витратами звітного періоду, в якому вони були понесені (п. 4 розд. VI «Облік ремонту та поліпшення основних засобів» Методичних рекомендацій № 11).
Щодо бухгалтерського обліку будівельних матеріалів, що використовуються в процесі будівельних та монтажних робіт, то він ведеться на субрахунку 1513 «Будівельні матеріали».
УВАГА!
На субрахунку 1513 обліковуються будівельні матеріали незалежно від їх призначення (для капітального чи поточного ремонту), а також незалежно від того, за рахунок яких коштів вони придбані.
Отже, установи повинні самостійно забезпечити ведення аналітичного обліку будівельних матеріалів у розрізі видатків на їх придбання (зокрема, окремо запаси, придбані за рахунок капітальних видатків, та окремо — придбані за рахунок поточних видатків).
За загальним правилом вибуття запасів відображається у бухгалтерському обліку як збільшення витрат та зменшення запасів звітного періоду (п. 27 розд. ІІ Методрекомендацій № 11).
ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.
ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.
ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 — Національний стандарт ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», затверджений наказом Мінрегіонрозвитку, будівництва та ЖКГ від 05.07.2013 р. № 293.
Інструкція № 333 — Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333.
Порядок застосування Плану рахунків — Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Мінфіну від 29.12.2015 р. № 1219.
П(С)БО 16 «Витрати» — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. № 318.
Методрекомендації № 11 — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.