16.12.2019

Класи-комплекти: знайомимось ближче

Чи можна створити клас-комплект для учнів 7 — 8 класів у закладі загальної середньої освіти, який розташований у сільській місцевості? При якій наповнюваності звичайних класів можна об’єднувати їх у класи-комплекти? Якими нормативними документами слід керуватись при формуванні штату та оплаті праці вчителів, які працюватимуть в такому класі?

На сьогодні правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності з’єднаних класів (класів-комплектів) врегульовані такими нормативними документами:

Положенням про освітній округ і опорний заклад освіти, затвердженим постановою КМУ від 1906.2019 р. № 532 (далі — Положення № 532);

Положенням про з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи у філії опорного закладу, затвердженим наказом МОН від 05.08.2016 р. № 944 (далі — Положення № 944).

Відповідно до п. 11 Положення № 532 наказом директора опорного закладу освіти у складі філії можуть утворюватися з’єднані класи (класи-комплекти) початкової школи.

Для того, щоб краще зрозуміти систему функціонування класів-комплектів, слід спочатку пояснити, що таке опорний заклад освіти та його філія.

Опорний заклад освіти — це заклад загальної середньої освіти (далі — ЗСО), що має зручне розташування для підвезення дітей з інших населених пунктів, забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу та спроможний забезпечувати на належному рівні здобуття профільної освіти. Таке формулювання зазначено у ч. 2 ст. 13 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII (далі — Закон про освіту).

З метою наближення місця навчання дітей до їхнього місця проживання у відповідному населеному пункті може утворюватися філія опорного закладу освіти.

Відповідно до ч. 3 ст. 13 Закону про освіту початкова школа може забезпечувати здобуття початкової освіти дітьми (незалежно від їх кількості) одного або різного віку, які можуть бути об’єднані в один або в різні класи (групи). Освітній процес у такій школі може бути організований одним чи кількома вчителями або в будь-якій іншій формі, яка є найбільш зручною та доцільною для забезпечення здобуття дітьми початкової освіти відповідно до стандарту початкової освіти. Таке об’єднання має назву «клас-комплект».

Тепер що стосується норм Положення № 944. Виходячи із самої назви цього документа, він регламентує організацію класів-комплектів саме у початковій школі і саме у філіях опорних ЗСО.

Клас-комплект. З’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи — це різновікова група дітей, у тому числі з особливими освітніми потребами, які навчаються за визначеним робочим навчальним планом і програмою згідно з розкладом занять. У ЗСО з малою наповнюваністю дітей формування класів-комплектів визначається конкретними умовами й залежить від кількості учнів.

Клас-комплект утворюється щороку за наказом керівника опорного закладу. У нього об’єднують учнів від двох до чотирьох класів.

З’єднані класи утворюються у випадку, коли у зв’язку із демографічною ситуацією один або декілька класів початкової школи не можуть бути створені відповідно до вимог ч. 2 ст. 14 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV.

У свою чергу вказана законодавча норма говорить, що у ЗСО, розташованих у селах і селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше 5 осіб. У разі меншої кількості учнів заняття проводяться за індивідуальною або іншими формами навчання.

Слід зауважити, що класи-комплекти є альтернативою індивідуальної форми навчання. Так, якщо кількість дітей у класі 1 — 4 учня, то є два шляхи: індивідуальна форма навчання або утворення класу-комплекту.

Однак пам’ятайте, що створення таких з’єднаних класів законодавчо врегульовано лише у початковій школі філій опорних закладів освіти. Якщо ЗСО не має статусу філії опорного закладу освіти, то створювати в ньому класи-комплекти неправомірно.

Крім того, аналіз законодавства свідчить, що класи-комплекти створюють лише в початковій школі. Тобто у 1 — 4 класах. А оскільки 7 — 8 класи не належать до початкової школи, то «комплектувати» такі класи не можна.

Оплата праці. У питанні оплати праці вчителів, які викладають в класах-комплектах, слід звернутись до п. 8 та 9 Положення № 944.

У цих нормах зазначено, що оплата роботи вчителя у з’єднаних класах здійснюється виходячи з установленого навантаження залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, розкладу занять, встановлених ставок заробітної плати з урахуванням підвищень, доплат, надбавок та інших конкретних умов, що склалися у філії, за наказом керівника опорного закладу. Учителям, які працюють з класами-комплектами, доплати за класне керівництво, перевірку зошитів та завідування навчальним кабінетом здійснюються відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН від 15.04.93 р. № 102 (ср. ).

Тобто, при визначенні умов оплати праці вчителів опорного закладу та його філій, які викладають у класах-комплектах, необхідно керуватись загальними «освітніми» нормативними документами. А отже, у цьому питанні орієнтиром також буде наказ МОН «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557.

Штатна чисельність. Що стосується штату опорного закладу освіти та його філій, то слід зауважити наступне. Типові штатні нормативи закладів загальної середньої освіти, затверджені наказом МОН від 06.12.2010 р. № 1205, поширюються на усі типи ЗСО, в тому числі опорні ЗСО та їх філії, крім шкіл-інтернатів усіх типів, спеціальних, санаторних шкіл, шкіл соціальної реабілітації та вечірніх (змінних) шкіл. Це вказано у п. 1 цього документа.

Серед специфічних посад, у філії опорного закладу освіти вводиться, зокрема:

• завідувач філії опорної школи — 1 штатна одиниця за наявності у філії 20 і більше учнів. За наявності менше 20 учнів виконання обов’язків завідувача філії покладається на одного з учителів;

• заступник завідувача філії з навчально-виховної (навчальної, виховної) роботи в опорній школі — 0,5 штатної одиниці при кількості 6 — 9 класів у філії або 1 штатна одиниця при кількості 10 і більше класів у філії;

• бібліотекар — 0,25 ставки додатково вводиться в опорній школі (для обслуговування філій) за наявності у неї не менше 4 філій з контингентом 20 і більше учнів у кожній філії;

• сестра медична — 0,25 ставки додатково вводиться у філіях опорних шкіл за наявності 20 і більше учнів у філії.