10.06.2019

Інспектуванням Держпраці прийшов кінець?

14 травня 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд (постанова суду від 14.05.2019 р. у справі № 826/8917/17) визнав недійсною горезвісну постанову № 295. Детальніше про ситуацію та її наслідки читайте в цьому матеріалі.

Йдеться про постанову КМУ «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 26.04.2017 р. № 295 (далі — постанова № 295), яка, серед іншого, встановлює порядок проведення інспекторами праці одіозних інспекційних відвідувань і невиїзних інспектувань. Саме за результатами цих заходів контролю накладаються космічні штрафи, встановлені ст. 265 КЗпП.

Крім того, постанова № 295 дозволяла інспекторам праці проводити інспектування з одним службовим посвідченням і в будь-який час доби. А підставами могли слугувати не лише скарги з боку працівників та інших фізичних осіб, але й інформація від інших контролюючих органів і навіть зі ЗМІ.

Майте на увазі: санкції за ст. 265 КЗпП продовжують діяти. Але зазначене судове рішення може вплинути на їх застосування. Як? Зараз розповімо.

З 14.05.2019 р. (дня набуття чинності судовим рішенням) проведення інспекційних відвідувань і невиїзних інспектувань неможливе. Тепер формально порядок їх здійснення нічим не встановлений. А отже, представники Держпраці можуть проводити тільки планові і позапланові перевірки. При цьому вони керуватимуться Конвенцією МОП 1947 року про інспекцію праці в промисловості і торгівлі від 11.07.47 р. № 81, Конвенцією МОП 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві від 25.06.69 р. № 129*, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V і Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю і зайнятість населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2013 р. № 509.

* Обидві Конвенції ратифіковані 08.09.2004 р.

До речі, тут виникнуть суперечності із ст. 259 КЗпП. Вона регламентує проведення трудового держнагляду (контролю) в порядку, встановленому КМУ.

Оскільки інспекційне відвідування/невиїзне інспектування після 14.05.2019 р. поки поза законом, то і постанови про притягнення до відповідальності, винесені за результатами його проведення, можна скасувати. Так само, як і штрафні санкції, застосовані за результатами інспектування, яке почалося до 14.05.2019 р., але триває після цієї дати. Тільки для цього, швидше за все, доведеться звертатися до суду.

А висновок про незаконність застосування ст. 41 КУпАП за результатами інспектувань спірний, оскільки процедурні норми цього Кодексу ніхто не скасовував.

Проте пам’ятайте: остаточну крапку зможе поставити лише Верховний Суд (ВС). Адже КМУ (відповідач у справі) має право подати касаційну скаргу і рішення апеляційного суду можуть скасувати. А отже, постанова № 295 може воскреснути знову. Крім того, вже на етапі подання такої скарги ВС має право за власною ініціативою або за заявою того ж Кабміну зупинити виконання рішення апеляційного суду (ст. 375 Кодексу адміністративного судочинства). Якщо це станеться, то до винесення остаточної ухвали ВС постанова № 295 також продовжуватиме діяти. І в першому, і в другому випадку відмінити штрафні санкції через незаконність цієї постанови буде неможливо.

Тому будьте обережні!