20.05.2019

Чи є службовцем ОМС особа, яка тимчасово працює за контрактом?

Відповідно до вимог чинного законодавства голова відповідної ради може тимчасово, на період відсутності особи, яка є посадовою особою ОМС (окрім виборних посад), укласти строковий трудовий договір (контракт) з іншою особою, яка тимчасово буде виконувати посадові обов’язки певного спеціаліста. Чи стане така особа посадовою особою ОМС, чи носить її служба в ОМС публічний характер та чи розповсюджуються на неї гарантії службовця ОМС? Давайте розбиратись.

Процесуальним законодавством (Кодекс адміністративного судочинства України) публічну службу визначено як діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійну діяльність суддів, прокурорів, військову службу, альтернативну (невійськову) службу, іншу державну службу, патронатну службу в державних органах, службу в органах влади АР Крим, ОМС.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 7 червня 2001 р. № 2493-ІІІ (далі — Закон № 2493) служба в ОМС — це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в ОМС, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в ОМС, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (ст. 2 Закону № 2493).

Прийняття на службу в ОМС на посади керівника секретаріату (керуючого справами) районної, обласної ради, керуючого справами виконавчого апарату обласних і районних рад, керівників відділів, управлінь та інших працівників ОМС шляхом призначення відповідно сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради здійснюється на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України (ср. ) (абз. 5 ч. 1 ст. 10 Закону № 2493).

Проведення конкурсу, випробування та стажування при прийнятті на службу в ОМС здійснюється в порядку, визначеному законодавством України про державну службу (ч. 2 ст. 10 Закону № 2493).

Голови районних, районних у містах, обласних рад, Київський та Севастопольський міські голови та міські голови (міст обласного і республіканського в АР Крим значення) мають право самостійно (без конкурсу) добирати та приймати на службу своїх помічників, радників (патронатну службу) (ч. 4 ст. 10 Закону № 2493). Отже, за загальним правилом прийняття на службу в ОМС, окрім виборних посад, проводиться на конкурсній основі. Інший порядок призначення встановлено для працівників патронатної служби.

Відповідно до ч. 5 ст. 10 Закону № 2493 на час відсутності (відпустки) посадових осіб ОМС (крім виборних посад) для виконання їх повноважень можуть прийматися на службу особи за строковим трудовим договором (контрактом).

Таким чином, відповідно до вимог вищезазначеної норми тимчасово, на час відсутності посадових осіб ОМС для виконання їх повноважень на посаду, що не є вакантною, за розпорядженням голови ОМС може бути прийнято особу за строковим трудовим договором (контрактом), як за результатами конкурсу, так і без його проведення. Формулювання норм ч. 5 ст. 10 Закону № 2493 дає можливість для такого її тлумачення.

Разом із тим прийняття на службу за строковим трудовим договором (контрактом) без проведення конкурсу не свідчить про набуття такою особою статусу посадової особи ОМС, оскільки така служба не є діяльністю на постійній основі. Особа, прийнята на роботу за строковим трудовим договором поза межами конкурсу, не складає присягу посадових осіб місцевого самоврядування, їй не присвоюється ранг у межах відповідної категорії посад посадових осіб місцевого самоврядування, також така особа не зобов’язана проходити атестацію відповідно до вимог ст. 17 Закону № 2493. Таким чином, особа, яку на підставі її заяви було прийнято на посаду, наприклад, виконувача обов’язків спеціаліста ІІ категорії (землевпорядника) за розпорядженням голови відповідної ради з укладанням строкового трудового договору (контракту) до прийняття на посаду спеціаліста ІІ категорії (землевпорядника) на загальних підставах на умовах конкурсу, не може вважатися такою, яка набула статусу посадовця ОМС.