10.08.2020

Аспірантура та стаж держслужби: шукаємо точки дотику

У нашому держоргані працюють державні службовці, які у період з 2009 по 2012 рік навчалися за денною (очною) формою навчання в аспірантурі. Чи зараховується до стажу держслужби для призначення надбавки за вислугу років період навчання в аспірантурі? Якщо так, то чи маємо ми право здійснити донарахування надбавки за вислугу років з моменту призначення держслужбовців, а саме з 2019 року?

Як зараз?

На сьогоднішній день надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 3 % посадового окладу державного службовця за кожен календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 % посадового окладу (ч. 1 ст. 52 Закону № 8891). При цьому «вислужна» надбавка у максимальному розмірі (50 % посадового окладу) установлюється держслужбовцям, стаж держслужби яких становить понад 17 років.

1 Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

Періоди, які зараховуються до стажу державної служби, наведені у ст. 46 Закону № 889 та п. 4 Порядку № 2292. Згідно із зазначеними нормами до стажу держслужби включаються:

2 Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою КМУ від 25.03.2016 р. № 229.

1) час перебування на посаді державної служби відповідно до Закону № 889;

2) час роботи на посадах, визначених пп. 1 — 8, 91, 10 ч. 3 ст. 3 Закону № 889;

3) час проходження дипломатичної служби на дипломатичних посадах;

4) час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом № 24933;

3 Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III.

5) час перебування на посадах суддів;

6) час перебування на посадах прокурорів;

7) час перебування на посадах, на яких присвоюються військові та спеціальні звання;

8) час професійного навчання державного службовця з відривом від служби, якщо не пізніше 75 днів після його завершення він повернувся на державну службу, крім випадків, установлених законом;

9) період, коли держслужбовець не працював з поважних причин, але залишався у трудових відносинах з держорганом;

10) час перебування держслужбовця у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а в разі якщо дитина потребує домашнього догляду — у відпустці без збереження заробітної плати тривалістю, визначеною у медичному висновку, але не більше ніж до досягнення дитиною шестирічного віку;

11) час роботи на посадах патронатної служби, зазначених у ч. 1 ст. 92 Закону № 889.

Як бачимо, наведений перелік є вичерпним. При цьому у п. 8 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону № 889 та п. 6 Порядку № 229 встановлено, що стаж держслужби за періоди роботи до набрання чинності Законом № 889 обчислюється на умовах, установлених на той час законодавством.

ВАЖЛИВО!

Стаж держслужби за періоди роботи до набрання чинності Законом № 889, тобто до 01.05.2016 р., обчислюється відповідно до законодавства, яке діяло раніше.

Як було?

Стаж держслужби до набрання чинності Законом № 889 обчислювався відповідно до Порядку № 2834.

4 Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою КМУ від 03.05.94 р. № 283.

Так, згідно із п. 3 цього Порядку до стажу держслужби серед іншого включався стаж наукової роботи, набутий у державних установах, організаціях, закладах на посадах, визначених Переліком № 2575. Зауважимо, що у цьому Переліку відсутня посада «аспірант».

5 Перелік посад наукових (науково-педагогічних) працівників установ, організацій, підприємств, вищих навчальних закладів, перебування на яких дає право на призначення пенсії та виплату грошової допомоги у разі виходу на пенсію відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», затверджений постановою КМУ від 04.03.2004 р. № 257.

У свою чергу, ст. 4 Закону № 8486 передбачає, що суб’єктами наукової діяльності є, зокрема, аспіранти. Та у попередній редакції ст. 37 цього Закону (діяла до 11.10.2017 р.) зазначалося, що:

6 Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 26.11.2015 № 848-VIII.

• для осіб, які працюють на посадах, що згідно із законодавством належать до посад державного службовця, попередній стаж наукової роботи, набутий у державних установах, організаціях, закладах, зараховується до стажу державної служби незалежно від наявності перерв у роботі;

• для осіб, які працювали (працюють) на посадах наукових (науково-педагогічних) працівників, попередній стаж державної служби зараховується до стажу наукової роботи незалежно від наявності перерв у роботі.

Крім того, нині діючою ст. 35 Закону № 848 встановлено, що до стажу наукової роботи зараховується, зокрема, час навчання в аспірантурі, ад’юнктурі чи докторантурі за денною (очною) формою навчання випускникам аспірантури, ад’юнктури, докторантури.

Але ще раз підкреслимо: зарахування до стажу держслужби періоду наукової роботи передбачав старий «стажовий» Порядок № 283, який втратив чинність у зв’язку з набуттям чинності Законом № 889.

Отже, відповідаючи на поставлене запитання, зазначимо: період навчання в аспірантурі відповідно до ст. 4 Закону № 848 є науковою роботою і за період з 2009 по 2012 роки зараховується до стажу держслужби для встановлення надбавки за вислугу років. А ось стаж наукової роботи після 01.05.2016 р. не можна зараховувати до «надбавочного» стажу.

Відповідальність за невиплату

Надбавка за вислугу років є складовою заробітної плати держслужбовця (ст. 50 Закону № 889). А тому її в обов’язковому порядку слід донарахувати та виплатити працівнику.

Адже за порушення встановлених строків виплати працівникам зарплати, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за 1 місяць, виплату їх не в повному обсязі роботодавцеві відповідно до ст. 265 КЗпП загрожує штраф у розмірі 3 МЗП (на сьогодні — 14169 грн).

Також ст. 41 КУпАП визначено адмінвідповідальність за порушення встановлених строків виплати заробітної плати та виплату її не в повному обсязі, у вигляді штрафу на посадових осіб установи від 30 до 100 НМДГ (510 — 1700 грн).