12.04.2021

Бартерні операції в бюджетній сфері: чи можливо?

КП1 надає послуги з обрізки дерев. Місцева рада розраховується з КП не грошовими коштами, а обрізаною деревиною. Чи не суперечить така ситуація нормам чинного законодавства? (запитання з електронної пошти редакції: bb@id.factor.ua)

1 КП — комунальне підприємство.

Бартерні операції при розрахунках із бюджетом заборонені, і крапка. Жодних «але» й бути не може.

Та незважаючи на те, що бюджетне законодавство надає чітку відповідь на подібні запитання, все ж таки вони час від часу виникають.

А «ноги ростуть» із норм ГКУ та ЦКУ. Але спочатку давайте з’ясуємо, що слід розуміти під бартерною операцією. Відповідь — у п.п. 14.1.10 ПКУ.

Бартерна (товарообмінна) операція — це господарська операція, яка передбачає проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у негрошовій формі в рамках одного договору.

Причому не має значення, ви розраховуєтесь у негрошовій формі чи з вами розраховуються таким чином. У будь-якому разі ці розрахунки класифікуються як бартерні операції. ЦКУ з цього приводу каже таке. За договором бартеру кожна зі сторін зобов’язується передати другій стороні у власність один товар в обмін на інший товар (ч. 1 ст. 715 ЦКУ). Таким договором може бути передбачено й обмін майна на роботи (послуги).

Схоже за змістом визначення містить і ч. 1 ст. 293 ГКУ2. На додачу ця норма передбачає передачу майна за бартером у господарське відання або оперативне управління. Отакої.

2 Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Але бюджетні відносини не є предметом регулювання ні цивільного законодавства, ні ГКУ. Пряму вказівку на це містить і ч. 2 ст. 1 ЦКУ, і ч. 1 ст. 4 ГКУ. На цьому свого часу наголошували й фахівці Держказначейства (див. лист від 28.10.2011 р. № 17-08/623-3729).

Отже, бюджетні установи та ОМС, зокрема, у своїй діяльності перш за все повинні керуватися нормами БКУ.

УВАГА!

Проводити розрахунки з бюджетом у негрошовій формі, у тому числі шляхом взаємозаліку, застосування векселів, бартерних операцій тощо, — заборонено

Це чорним по білому прописано у ч. 6 ст. 45 БКУ. Тож бюджетне законодавство накладає табу на проведення будь-яких бартерних операцій.

Як свідчить практика, не завжди бюджетники розуміють, які саме операції належать до бартерних, а які ні. Насправді ж, будь-які операції, котрі не передбачають плату за товар, роботи чи послуги, є бартерними й заборонені до проведення. І «економія» бюджетних коштів як виправдання тут не діє.

Не пройдуть бартерні операції й повз пильний нагляд перевіряючих Держаудитслужби. Під час перевірок фахівці цієї служби обов’язково поцікавляться, чи, бува, не здійснювала установа розрахунків у негрошовій формі.

Тож будьте уважними й не допускайте бартерних операцій у своїй діяльності.