19.04.2021

Отримуємо майно: який критерій застосовуємо

Селищна рада безоплатно отримала майно від ліквідованої районної ради як її правонаступник. Передачу майна оформлено Актом приймання-передачі. Майно перебувало на обліку як ОЗ та МНМА. За якими правилами селищна рада повинна зарахувати таке майно на баланс? Який вартісний критерій застосовувати? Як оприбутковувати таке майно: як ОЗ чи МНМА? (запитання учасника групи «Спільнота бухгалтерів бюджетних установ»)

Головне питання, яке цікавить бухгалтера, — який вартісний критерій застосовувати при зарахуванні на баланс безоплатно отриманого майна. Але щоб на нього відповісти, пояснимо ключові моменти передачі-отримання майна від ліквідованої райради її правонаступнику.

Так, у нашій ситуації установа, на балансі якої знаходилось таке майно, обліковувала його у складі ОЗ та МНМА. При передачі цього майна правонаступнику такі операції було відображено за загальними правилами обліку вибуття активів. Для цього установа списала з балансу їх первісну вартість та суму накопиченого зносу.

Тепер щодо установи, яка отримала майно. У нашому випадку — це селищна рада — правонаступник майна, прав та обов’язків ліквідованої райради. Тому передачу-отримання майна між ними слід розглядати як переміщення майна в межах відповідного бюджету без визнання доходу.

ВАЖЛИВО!

Установа-правонаступник при отриманні майна на його вартість не відображає збільшення доходів за субрахунком 7511

Саме такий підхід до обліку безоплатно отриманого майна від бюджетних установ у межах одного бюджету пропонує Мінфін. І щоб остаточно розставити крапки над «і» з цього приводу, головний фінорган нещодавно розробив проєкт наказу «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів з бухгалтерського обліку в державному секторі». Зокрема, у цьому документі передбачено відповідні зміни до Типової кореспонденції.

Докладніше про ці майбутні облікові новації ми розповідали в публікації «Оновлення плану рахунків і Типової кореспонденції не за горами» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 11, с. 3). Звісно, поки що цей документ має статус лише проєкту1. Утім, ознайомитись із ним не завадить.

1 Проєкт змін див. за посиланням: buhgalter.com.ua/news/buhgalterskiy-oblik/zmini-do-planu-rahunkiv-ta-tipovoyi-korespondentsiyi-plani-minfinu/.

Отже, установа-правонаступник при надходженні майна від ліквідованої установи робить «дзеркальні» облікові записи. При цьому отримані об’єкти слід обліковувати на тих самих субрахунках, на які вони бути оприбутковані при введенні в експлуатацію. Тобто порядок їх обліку лишається незмінним. Тож якщо райрада обліковувала ОЗ, наприклад, на субрахунку 1014, то й селищна рада має його зарахувати на цей субрахунок.

З огляду на це, селищна рада відображає такі операції в бухобліку відповідно до п. 1.12 Типової кореспонденції. До речі, отримані об’єкти ОЗ та МНМА селищна рада продовжує обліковувати у складі ОЗ та МНМА, поки вони не втратять свою первісну якість, стануть непридатними для подальшого використання з тієї чи іншої причини.

Узагальнимо правила обліку таких операції обома установами.

Установа, що передає майно

1. При передачі об’єкта ОЗ, МНМА необхідно нарахувати амортизацію в місяці його вибуття. Амортизацію нараховуємо за повну кількість календарних місяців перебування активу в експлуатації протягом звітного періоду (кварталу).

При передачі МНМА установа нараховує другу половину зносу.

Нарахування амортизації ОЗ та МНМА відображаємо таким чином: Дт 8014, 8114 — Кт 1411,1412.

2. Сума накопиченого (нарахованого) зносу на ОЗ, МНМА — об’єкти передачі — підлягає списанню.

Зверніть увагу: окремо списуємо суму зносу, накопиченого за Кт субрахунків 1411 та 1412 за поточний рік, і окремо — за минулі роки (п. 1.13 Типової кореспонденції). При цьому робимо такі записи:

• Дт 1411, 1412 — Кт 5511 — за поточний рік;

• Дт 1411, 1412 — Кт 5512 — за минулі роки.

Але в нашій ситуації списання нарахованого зносу буде відображено тільки одним записом: Дт 1411, 1412 Кт 5512.

Це пояснюється тим, що райрада у 2021 році була ліквідована, а тому фінрезультат поточного року така установа «закрила» на субрахунок 5512. Тобто залишку на субрахунку 5511 при передачі майна у райради вже не буде.

3. Списує з балансу первісну (переоцінену) вартість переданих об’єктів ОЗ та МНМА. Для цього складаємо таку кореспонденцію: Дт 5111 — Кт 10, 11.

Установа, що отримує майно

1. Визначаємо вартість отриманих ОЗ, МНМА на підставі первинних документів (актів приймання-передачі), облікових регістрів або інших документів, в яких зазначено вартість придбання (створення) ОЗ, МНМА.

Первісна вартість безоплатно отриманих від іншої бюджетної установи ОЗ, МНМА дорівнює первісній (переоціненій) вартості цих активів згідно з обліковими даними установи, що їх передала. Цю вартість відображаємо в бухобліку так: Дт 10, 11 — Кт 5111.

2. У загальному випадку установа-отримувач має показати в обліку суму зносу безоплатно отриманих об’єктів за поточний та минулі роки окремо, двома записами.

Зокрема, як цього вимагає п. 1.12 Типової кореспонденції:

• Дт 5511 — Дт 1411, 1412— за поточний рік;

• Дт 5512 — Дт 1411, 1412 — за минулі роки.

Але в нашій ситуації робимо один запис на загальну суму зносу: Дт 5512 — Кт 1411, 1412.

3. Отримання майна від ліквідованої райради не є доходом для селищної ради. Тобто передача-отримання майна між такими бюджетними установами не прирівнюються до операцій з відчуження — придбання майна. Відтак рахунки доходів і витрат не беруть участі при відображенні цих операцій.

4. Надалі установа — отримувач ОЗ нараховує амортизацію на такі об’єкти у загальному порядку. Тож рахуємо й показуємо амортизацію починаючи з місяця, наступного за місяцем надходження таких об’єктів.

5. Й останній момент. За загальними правилами, до первісної вартості мають потрапити всі інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням ОЗ, МНМА до придатного для використання стану. Такі правила формування первісної вартості визначено п. 5 розд. ІІ П(С)БО 121.

Тож якщо такі витрати мали місце, селищна рада повинна збільшити на ці суми первісну вартість отриманих ОЗ, МНМА.

При цьому накопичуємо їх у складі незавершених капінвестицій, тобто на субрахунках 1311 та 1312. А вже після введення відповідних об’єктів в експлуатацію зменшуємо суму капінвестицій. Для цього списуємо відповідні суми з Кт субрахунку 1311, 1312 у Дт рахунка 10 або 11.

Тепер розглянемо приклади.

Приклад 1. Селищна рада у квітні 2021 року безоплатно отримала майно від ліквідованої районної ради. Згідно з даними обліку на момент передачі:

первісна вартість об’єкта ОЗ (комп’ютера) — 8520 грн;

сума нарахованого зносу — 3408 грн. Ця сума складається із зносу, нарахованого за поточний рік (січень — квітень 2021 року — 284 грн), та зносу, нарахованого у минулих роках, — 3124 грн.

Передачу майна оформлено Актом приймання-передачі.

Отриманому комп’ютеру присвоєно новий інвентарний номер та відкрито Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ. Інформацію про первісну вартість та суму нарахованого зносу внесено до Інвентарної картки.

У бухгалтерському обліку ці операції слід відображати так:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн

№ м/о

дебет

кредит

Установа, що передає ОЗ

1

Списано первісну вартість переданого комп’ютера

5111

1014

8520

9

2

Списано суму нарахованого зносу

1411

5512

3408

9

Установа, що отримує ОЗ

1

Оприбутковано комп’ютер

1014

5111

8520

17

2

Відображено нарахований знос

5512

1411

3408

17

Приклад 2. Селищна рада у квітні 2021 року безоплатно отримала МНМА від ліквідованої районної ради. Згідно з даними обліку на момент передачі:

первісна вартість об’єкта МНМА (шафа) — 2520 грн;

сума нарахованого зносу — 1260 грн.

Передачу майна оформлено Актом приймання-передачі.

Також установа присвоїла шафі новий номенклатурний номер та відкрила Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ. Інформацію про первісну вартість та суму нарахованого зносу внесено до Інвентарної картки.

У бухгалтерському обліку ці операції слід відображати так:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн

№ м/о

дебет

кредит

Установа, що передає МНМА

1

Списано первісну вартість переданої шафи

5111

1113

2520

9

2

Списано суму нарахованого зносу

1412

5512

1260

9

Установа, що отримує МНМА

1

Оприбутковано МНМА

1113

5111

2520

17

2

Відображено суму нарахованого зносу

5512

1412

1260

17