13.12.2021

Учень з особливими потребами: вільний графік та інклюзивна доплата

Система інклюзивної освіти у нашій країні стрімко розвивається. Нормативну базу вдосконалюють. Проте, як завжди, на практиці виникає купа запитань.

Руку допомоги простягають фахівці МОН. Сьогодні розглянемо їх відповідь на таке запитання: як виплачувати доплату за роботу в інклюзивному класі, якщо дитина з особливими освітніми потребами (далі — ООП) відвідує не всі уроки?

Спочатку нагадаємо, який клас є інклюзивним. Тобто коли педагоги можуть розраховувати на доплату.

До 1 січня 2022 року ще діє звичне визначення (п. 8 Порядку № 872). Інклюзивним є клас, у якому навчається дитина (діти) з ООП у кількості:

одна — три дитини з числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, із затримкою психічного розвитку, зниженим зором, слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;

не більше двох осіб з числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення тощо;

не більше однієї дитини із складними порушеннями розвитку.

А от з 01.01.2022 запрацює новий порядок організації інклюзивного навчання в ЗЗСО. Деталі — у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2021 № 37, с. 3.

Зовні підхід до інклюзії дещо зміниться. Головна відмінність — уведення п’яти рівнів підтримки дітей. Проте, по суті, матимемо справу з тими ж правилами. Наприклад, інклюзивний клас створюється за наявності учнів, які потребують другого — п’ятого рівнів підтримки. При цьому так само кількість учнів з ООП в інклюзивному класі — від одного до трьох.

Тепер перейдемо до інклюзивної доплати. На схемі наводимо головні правила її встановлення.

Головні правила встановлення інклюзивної доплати

А тепер обговоримо озвучене на початку запитання щодо встановлення доплати у разі, коли дитина відвідує не всі уроки.

Зверніть увагу: тут йдеться не про той випадок, коли учень хворіє чи тимчасово відсутній з інших причин. Із цим ми розібрались, розглядаючи правило 5 (див. схему).

Тут справа в іншому: для учня з ООП за висновком інклюзивно-ресурсного центру розробляють індивідуальну програму розвитку. Це відповідним чином позначається на навчальному плані учня. Зокрема, для нього можуть вилучити певні предмети. Тобто протягом навчального року учень з ООП взагалі не відвідує заняття, наприклад, з іноземної мови, трудового навчання, фізичної культури.

Але ж загалом клас усе одно залишається інклюзивним, адже у ньому навчається дитина з ООП. Чи не так? Дійсно, так і є. Виходить, що знову ж таки слід керуватись згаданим правилом 5 та виплачувати учителям іноземної мови, трудового навчання та фізкультури інклюзивну доплату. Начебто все відповідно до букви закону. Але якось несправедливо. Адже фактично ці педагоги не беруть участі в навчальному процесі дитини з ООП.

Саме тому фахівці МОН у листі, що коментується, дотримуються такої позиції: якщо з навчального плану учня з ООП повністю вилучено певні предмети, учителям цих предметів інклюзивна доплата не встановлюється. Звісно, це правило працює лише за умови, що в цьому класі немає інших учнів з ООП, які відвідують їх заняття.

Індивідуальне навчання

Розглядаючи тему інклюзивного навчання, хочемо звернути увагу на важливий момент.

ВАЖЛИВО!

Інклюзивне навчання ≠ індивідуальна форма здобуття освіти

Заклади освіти відповідно до законодавства та своїх установчих документів можуть організовувати здобуття освіти за індивідуальною формою (екстернатною (екстернатом), сімейною (домашньою)), педагогічним патронажем.

Для дітей з ООП можуть використовувати сімейну (домашню) форму здобуття освіти або педагогічний патронаж. Правила організації індивідуальної форми освіти прописано у Положенні № 81.

1 Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затверджене наказом МОН від 12.01.2016 № 8.

Можлива й така ситуація: до класу зараховано учня з ООП, який навчається за індивідуальною формою. Такий клас не є інклюзивним. Відповідно уведення ставки асистента вчителя та встановлення інклюзивної доплати буде порушенням законодавства. На цьому фахівці МОН наголошували у своєму листі 30.08.2021 № 1/9-436.