08.03.2021
1 ЗСО — заклад середньої освіти.
2 ЗВО — заклад вищої освіти.
У роботі будь-якого закладу освіти важко переоцінити значення процесу атестації педагогічних працівників. Адже вона є важливим етапом його діяльності.
За результатами атестації визначаються відповідність педпрацівника займаній посаді, рівень його кваліфікації, присвоюються кваліфкатегорії та педагогічні звання.
Атестація підвищує статус педагогічної професії, стимулює діяльність педагога до поповнення свого досвіду, допомагає визначити кращих педпрацівників. Отже, з упевненістю можна стверджувати, що атестація — це підсумок професійної майстерності педагога, демонстрація його найкращих професійних умінь.
Атестація педпрацівників проводиться відповідно до вимог Типового положення № 9303. Вона може бути черговою або позачерговою. Чергова атестація здійснюється один раз на п’ять років.
3 Типове положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом МОН від 06.10.2010 р. № 930.
Враховуйте: атестація на відповідність займаній посаді з присвоєнням кваліфікаційних категорій проводиться щодо вчителів усіх спеціальностей (п. 4.1 Типового положення № 930). Кваліфкатегорія та педзвання, присвоєні педпрацівнику за результатами атестації, можуть змінюватися лише за рішенням атестаційної комісії (п. 3.30 Типового положення № 930).
Так, педпрацівник із метою підвищення кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) має право пройти позачергову атестацію за власним бажанням (див. лист МОН від 13.05.2015 р. № 2/1-13-932-15). Для цього він має звернутися до атестаційної комісії з відповідною заявою.
УВАГА!
Позачергова атестація з метою підвищення кваліфікаційної категорії може проводитися не раніш як через два роки після присвоєння попередньої.
Присвоєння кваліфкатегорій за результатами атестації здійснюється послідовно (п. 4.7 Типового положення № 930). Педпрацівники, які мають наукові ступені, атестуються без додержання послідовності в присвоєнні кваліфкатегорій та строку проведення позачергової атестації. Але при цьому обов’язковим є виконання такої вимоги: їх діяльність за профілем має збігатися з наявним науковим ступенем.
Науково-педагогічні працівники ЗВО III-IV рівнів акредитації, які перейшли на педагогічні посади, атестуються на присвоєння кваліфкатегорії «спеціаліст вищої категорії» за наявності не менше 8 років стажу науково-педагогічної діяльності. Таким є припис п. 4.9 Типового положення № 930.
Посади асистента, старшого викладача, доцента, на яких працівник раніше працював у ЗВО, входять до Переліку № 9634. У випадку нашого читача педстаж учителя на цих посадах перевищує 10 років. А науковий ступінь «кандидат економічних наук» за профілем діяльності збігається з предметом «економіка». З огляду на це, він має право атестуватися на присвоєння вищої кваліфкатегорії без додержання послідовності в присвоєнні кваліфкатегорій та строку проведення позачергової атестації.
4 Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963.
ВАЖЛИВО
Вчителі, які мають педагогічне навантаження з кількох предметів, атестуються з того предмета, який викладають за спеціальністю.
Водночас не слід забувати і про необхідність підвищення кваліфікації з предметів інваріантної складової змісту загальної середньої освіти. Це є обов’язковою умовою проходження атестації.
Але у випадку присвоєння кваліфкатегорії за позачерговою атестацією без додержання строку її проведення вчитель не зобов’язаний проходити курси підвищення кваліфікації з кожного предмета, який викладає. Звісно, це стосується лише тих, хто має відповідну спеціальність (за кожним із предметів викладання).
Отже, присвоєна вища кваліфікаційна категорія поширюється на все педнавантаження вчителя: на години з предметів «економіка» та «іноземна мова».
Так, у вигляді доплати. Відповідно до ч. 3 ст. 61 Закону про освіту5 педпрацівникам закладів освіти, які мають наукові ступені та вчені звання, встановлюються відповідні доплати.
5 Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.
Розмір таких доплат визначено у п.п. «г» п.п. 3 п. 4 наказу № 5576. Зокрема, для педпрацівників із науковим ступенем кандидата наук встановлено доплату у розмірі не більше 15 % посадового окладу (ставки заробітної плати).
6 Наказ МОН «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557.
На таку доплату можуть розраховувати працівники, чия діяльність за профілем збігається з наявним науковим ступенем. Відповідність наукового ступеня профілю діяльності на займаній посаді визначає керівник закладу освіти.
У нашого читача доплату за науковий ступінь слід нараховувати вчителю на години педнавантаження з предмету «економіка».
Майте на увазі: працівникам, які мають наукові ступені та вчені звання, рекомендовано встановлювати доплати в максимальному розмірі. Вказівку на це містить п.п. 6.3.27 Галузевої угоди7.
7 Галузева угода між МОН та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016 — 2020 роки.