21.11.2022
Передусім нагадаємо, що таке штатний розпис і які основні правила його затвердження.
Штатний розпис — це документ, який встановлює структуру, штати і посадові оклади працівників. Штатний розпис містить назви посад, чисельність персоналу й оклади за кожною посадою.
Саме таке визначення навело Мінсоцполітики у листі від 27.06.2007 № 162/06/187-07.
Загальні правила складання та затвердження штатних розписів диктує Порядок № 228*.
Нагадаємо основні з цих правил.
1. Під час визначення обсягів видатків розпорядників нижчого рівня головні розпорядники повинні враховувати об’єктивну потребу в коштах кожного закладу, виходячи з його основних виробничих показників і контингентів, у т. ч. зі штатної чисельності (п. 20 Порядку № 228).
2. Обов’язковим є виконання вимоги щодо першочергового забезпечення бюджетними коштами видатків на оплату праці з нарахуваннями (п. 20 Порядку № 228).
3. Розпорядники мають привести розрахункові обсяги витрат у відповідність з бюджетними асигнуваннями та іншими показниками, доведеними лімітними довідками. Для цього чисельність працівників, що пропонується до затвердження за штатним розписом, має бути приведено у відповідність з обсягами бюджетних асигнувань таким чином, щоб забезпечити виконання основних функцій закладу (п. 28 Порядку № 228).
Одразу зауважимо щодо деяких «поправок на війну».
Видатки на оплату праці наразі можна здійснювати лише у другу чергу, на відміну від мирного часу, коли такі видатки є першочерговими. Так, в умовах воєнного стану видатки на оплату праці є другочерговими, про що свідчить п. 19 Порядку № 590*. Першочерговими ж у цей час незмінно лишаються видатки на національну безпеку та оборону.
Типову форму штатного розпису для бюджетних установ затверджує Мінфін. Наразі продовжує діяти форма штатного розпису, затверджена наказом № 57*.
Також за загальним правилом, установленим п.п. 71 п. 33 Порядку № 228, штатні розписи бюджетних установ, які утримуються за рахунок бюджетів сіл, селищ, міст, бюджетів територіальних громад (далі — ТГ), разом із кошторисами затверджують міські, сільські, селищні голови відповідних ТГ або керівники відповідних виконавчих органів місцевих рад, до комунальної власності яких належить бюджетна установа.
Водночас, як пояснив Мінфін у листі від 13.01.2021 № 07010-06/5-ЗПІ/15, законодавством може бути встановлено інший порядок затвердження штатних розписів.
Тож погляньмо, що каже стосовно затвердження штатних розписів закладів загальної середньої освіти (далі — ЗЗСО) профільний закон?
Штатні розписи державних і комунальних ЗЗСО незалежно від підпорядкування і типів розробляються на основі типових штатних нормативів. Наразі Типові штатні нормативи для ЗЗСО затверджено наказом № 1205*.
УВАГА!
Штатні розписи ЗЗСО затверджує керівник ЗЗСО за погодженням із засновником або уповноваженим ним органом
Це передбачено ч. 1 ст. 60 Закону № 463.
Таким чином, засновник (уповноважений ним орган) не затверджує, а лише погоджує штатні розписи ЗЗСО. Зазвичай засновником ЗЗСО є відповідна місцева рада. Втім, окрім голови ради погодити штатні розписи ЗЗСО може і керівник відповідного виконавчого органу.
При цьому виконавчими органами місцевих рад є органи, які відповідно до Конституції* та Закону № 280** створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами. Таке визначення дає ст. 1 Закону № 280.
** Конституція України від 28.06.96 № 254к/96-ВР.
*** Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.
Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Безпосередньо виконавчим органом у сфері управління освітою є відділ або управління освіти, створені при місцевій раді.
Вищою за рівнем установою та головним розпорядником бюджетних коштів для ЗЗСО переважно є саме управління (відділ) освіти.
З огляду на це, штатні розписи ЗЗСО затверджують керівники таких закладів за погодженням з головою відповідної місцевої ради або начальником управління (відділу) освіти. Причому другий варіант погодження наразі є більш поширеним.
Щодо дитячих садочків, тобто закладів дошкільної освіти (далі — ЗДО), то їх профільний закон має таку норму. Штатні розписи державних та комунальних ЗДО незалежно від підпорядкування і типу встановлюються відповідним органом управління освітою на основі Типових штатних нормативів ЗДО. Наразі діють Типові штатні нормативи дошкільних навчальних закладів, затверджені наказом № 1055*. Про це сказано у ч. 1 ст. 39 Закону № 2628**.
** Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628-III.
Як ми вже зазначали, органом управління освітою є управління (відділ) освіти. Тож штатний розпис ЗДО має затвердити саме управління (відділ) освіти.
Тепер щодо тарифікаційних списків.
Оплата праці педпрацівників здійснюється відповідно до єдиної тарифної сітки, визначеної наказом № 557*.
При цьому тарифікаційні списки затверджуються за погодженням із профспілковим комітетом не пізніше 5 вересня і подаються вищому за рівнем органу управління. Це передбачено п. 4 розд. І Інструкції № 102*. Форми тарифікаційних списків ЗЗСО та ЗДО наведено у додатках 1 та 3 до Інструкції № 102, відповідно.
Хто є органом управління для ЗЗСО та ЗДО, ви вже знаєте, — це управління (відділ) освіти. Здебільшого таке управління (відділ) є і головним розпорядником бюджетних коштів, до мережі якого належать відповідні заклади освіти.
Отже, тарифікаційні списки ЗЗСО та ЗДО затверджують керівники таких закладів освіти за погодженням з начальником управління (відділу) освіти.
Водночас не забувайте про необхідність їх погодження з профкомітетом.