03.04.2023
Відразу заспокоїмо: суттєвих змін Порядок № 431 не зазнає. Переважно ці зміни мають уточнюючий характер та стосуються заповнення окремих форм документів з обліку та списання запасів. А ось у самих типових формах первинки Мінфін не передбачив жодних змін.
Розглянемо, що саме змінив Мінфін.
Оновленим п. 1 гл. 1 розд. II Порядку № 431 чітко визначено, в яких випадках бюджетні установи застосовують Акт приймання-передачі запасів. Це відбулось завдяки тому, що Мінфін прибрав таке багатогранне слово, як «тощо». Тим самим передбачив вичерпний перелік господарських операції, для оформлення яких слід застосовувати такий Акт.
Як і раніше, для відображення інформації про залишок запасів у місцях зберігання на початок і кінець місяця, про їх надходження та витрачання матеріально відповідальні особи складають матеріальний звіт у довільній формі.
Але відтепер маємо важливе уточнення: такий документ складають за умови, що це передбачено розпорядчим документом керівника.
Тож у разі прийняття рішення про застосування такого документа не забудьте прописати це у положенні про організацію бухобліку вашої установи. Відповідно форму такого документа слід навести у додатку до цього розпорядчого документа.
Також Мінфін уточнив, що у разі необхідності бюджетні установи ведуть опис карток з обліку запасів у довільній формі. Такий регістр застосовують у випадку, коли облік запасів ведуть не в книгах, а на картках обліку запасів.
При цьому Мінфін прибрав згадку про те, що застосування такого документа має бути передбачено графіком документообігу. Такі коригування є цілком доречними. І це питання доцільно чітко визначити у розпорядчому документі про організацію бухобліку вашої установи.
Оновленим п. 1 гл. 3 розд. II Порядку № 431 передбачено можливість застосування установами прибуткового ордера для оформлення таких господарських операцій, як:
— отримання матеріальних цінностей, які надходять від постачальників або від переробників з переробки на стороні;
— оприбуткування матеріальних цінностей, які відповідають критеріям визнання запасів, але раніше не були відображені в балансі, а також отриманих від ліквідації та розбирання необоротних активів.
Зверніть увагу: з урахуванням останніх оновлень Порядком № 431 передбачено можливість застосування прибуткового ордеру замість обов’язку. Також Мінфін прибрав згадку про застосування цього документа для оформлення операцій з отримання матеріальних цінностей, які надходять від постачальника без первинних документів.
Зміни щодо складання накладної (вимоги) стосуються виключно установ — платників ПДВ. Так, у разі відпуску матеріальних цінностей стороннім організаціям установа — платник ПДВ повинна зазначити у накладній (вимозі) суму ПДВ. Про це свідчить оновлений п. 2 гл. 5 розд. II Порядку № 431 (ср. ). До речі, у самій формі накладної (вимоги) для цього передбачена відповідна комірка.
Зауважте: наразі зазначені зміни ще не набрали чинності. Це відбудеться з дня офіційного опублікування наказів № 104 та 136. Але знати про них установам необхідно вже зараз.