25.09.2023
За певних обставин замовники можуть укладати прямі договори із закупівлі товарів, робіт та послуг, вартість яких перевищує порогові обмеження для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогів. Йдеться про придбання товарів та послуг вартістю понад 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту — понад 200 тис. грн та робіт — понад 1,5 млн грн без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу.
Вичерпний перелік випадків, коли замовники можуть укласти прямий договір, наведено в п. 13 постанови № 1178. Та завдяки постанові № 952 Кабмін суттєво скоротив такий перелік.
УВАГА!
Постанова № 952 набрала чинності 07.09.2023
Тож відтепер замовники НЕ можуть застосовувати для укладання прямого договору такі підстави, як:
1) інформація, яка підлягає оприлюдненню, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку;
2) замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або е-каталогу, якщо публічні закупівлі здійснюються для:
— проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;
— будівництва, облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;
— будівництва, поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів;
— підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв);
3) закупівля товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури, які віднесені до I або II категорії критичності у разі неможливості дотримання замовником строків;
4) закупівля природного газу суб’єктом господарювання, визначеним для придбання природного газу за рахунок видатків, передбачених бюджетною програмою «Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022-2023 років».
Отже, що у наведених вище випадках замовник має здійснювати закупівлі товарів, робіт або послуг, які перевищують порогові межі, шляхом застосування відкритих торгів та/або е-каталогів. На цей момент також звернуло увагу Мінекономіки у своєму листі*.
* Лист Мінекономіки «Щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 19.09.2023 № 3323-04/50098-06.
Звісно, якщо замовник має нагальну потребу у проведенні такої закупівлі, то він, як і раніше, може укласти прямий договір відповідно до п.п. 4 п. 13 постанови № 1178. Та пам’ятайте: цей факт обов’язково слід підтвердити відповідними документами.
Для наочності наведемо випадки, коли замовники можуть укласти прямий договір, у таблиці нижче.
Випадки, коли можна закупити товари, роботи та послуги через прямий договір
№ з/п | Підстава | Умови застосування |
1 | Замовник або його відокремлений підрозділ перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю | Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309, містить декілька розділів. Зокрема, до розд. I. «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» віднесено території: — можливих бойових дій; — активних бойових дій. Утім, замовник має право укласти прямий договір лише у разі, якщо він знаходиться саме на території активних бойових дій. Якщо ж замовник перебуває на території можливих бойових дій, ця норма його не стосується |
2 | Існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу | Для застосування цієї підстави замовник повинен мати відповідні документи. На думку Мінекономіки*, це можуть бути як зовнішні документи (наприклад, доручення, висновки компетентних комісій), так і внутрішні документи замовника (акти обстежень, дефектні акти тощо) |
3 | Роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків: — предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва чи художнього виконання; — укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу; — відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником; — необхідність захисту прав інтелектуальної власності; — укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу | Ця підстава для укладання прямого договору добре знайома замовникам. Утім, для її застосування замовнику також необхідно мати документальне підтвердження |
4 | Відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах | Для застосування цієї підстави замовник має дотримуватися таких вимог: — предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, НЕ повинні відрізнятися від вимог, визначених у тендерній документації (крім вимог, визначених п. 44 постанови № 1178); — сума договору про закупівлю НЕ може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, відмінених через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі). Детально про виконання цих умов ми розповідали в матеріалі «Прямий договір після відміни відкритих торгів: на яких умовах укладаємо?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 13) |
5 | Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде змушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і техобслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я | Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю. При цьому загальна вартість такого додаткового постачання не повинна перевищувати 50 % ціни основного договору |
6 | Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг | Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю. Причому загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору закупівлі. Детально про застосування цієї умови читайте у матеріалі «Закупівля додаткових послуг: як діяти замовнику?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 29) |
7 | Закупівля послуг з адвокатської діяльності | Суб’єкти надання таких послуг, різновиди правової допомоги та нотаріальних дії визначені Законом № 5076** |
8 | Закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у т. ч. з метою захисту нацбезпеки й оборони під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України | Переважно закупівлю таких послуг здійснює МЗС з метою належного захисту прав та інтересів України під час розв’язання міжнародних спорів за участю України. Механізм використання коштів на закупівлю таких послуг визначено Порядком № 182*** |
9 | Закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України | Закупівлю таких послуг здійснюють на підставі Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України. Зазначений документ Мінмолодьспорту затверджує щорічно**** |
10 | Закупівля товарів, робіт та послуг для будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури за основними технічними показниками, погодженими Міненерго | Цю підставу замовники застосовує щодо об’єктів будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури, перелік яких затверджено розпорядженням КМУ «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» від 19.06.2023 № 617 |
11 | Закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, у т. ч. для організації захисту їх працівників у частині будівництва, створення та облаштування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів | Зверніть увагу: цю підставу для укладання прямого договору застосовують лише підприємства, установи та організації електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів |
12 | Закупівля із застосуванням е-каталогу не відбулася або в е-каталозі відсутній товар, необхідний замовнику | Для застосування цієї підстави замовник має проводити закупівлю відповідно до п. 5 розпорядження КМУ «Про визначення державної установи «Професійні закупівлі» централізованою закупівельною організацією» від 25.09.2019 № 846 |
* Лист Мінекономіки «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» від 19.07.2022 № 3323-04/50213-06.
** Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI.
**** Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України на 2023 рік, затверджений наказом Мінмолоді та спорту від 23.12.2022 № 5088.
Отже, перш ніж укласти прямий договір, замовник має ретельно перевіряти, чи дійсно він може застосовувати ту чи іншу підставу, передбачену п. 13 постанови № 1178 (ср. ). У будь-якому разі рішення про застосування відповідної підстави має бути оформлено належним чином. Для цього уповноважена особа насамперед повинна скласти відповідний протокол. Але оприлюднювати цей документ в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) не потрібно.
Згідно з оновленими вимогами п. 13 постанови № 1178 наразі під час укладання прямих договорів замовник повинен:
1) додати інформацію про закупівлю до річного плану. Такий документ підлягає оприлюдненню протягом 5 робочих днів;
2) укласти прямий договір про закупівлю;
3) оприлюднити:
— звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ. Строк оприлюднення такого звіту — 10 робочих днів з дня укладання договору;
— договір про закупівлю та всі додатки до нього;
— обґрунтування підстав для здійснення замовником закупівлі відповідно до п. 13 постанови № 1178. Детальніше про складання такого документа під час укладання прямого договору читайте в матеріалі «Обґрунтування для укладання прямого договору: коли та як складаємо?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 36).