Теми статей
Обрати теми

Закупівля додаткових послуг: як діяти замовнику?

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Бюджетна установа провела відкриті торги на закупівлю послуг із поточного ремонту на суму 300 тис. грн. Але потім виявилось, що треба виконати додаткові ремонтні роботи на цьому ж об’єкті? Як правильно діяти замовнику: укласти додаткову угоду до такого договору чи прямий договір? Та на яку суму?

Додаткова угода чи прямий договір?

Відразу зазначимо: у цій ситуації замовник не має законодавчих підстав для укладання додаткової угоди до договору, укладеного за результатами відкритих торгів. Пояснимо причини.

Річ у тім, що внести зміни до договору, укладеного за результатами відкритих торгів, сторони можуть лише у разі зміни його істотних умов. Вичерпний перелік причин, коли замовнику дозволено змінювати істотні умови договору та укладати додаткову угоду, наведено в п. 19 постанови № 1178*. Але жодна з підстав для внесення змін до договору закупівлі не стосується ситуації нашого читача.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

Таким чином, замовнику не варто здійснювати закупівлю додаткових ремонтних робіт з поточного ремонту шляхом укладання додаткової угоди до раніше укладеного договору.

Але вихід із цієї ситуації у замовника є. І він досить простий, а головне — цілком законний.

УВАГА!

Замовник може закуповувати додаткові роботи або послуги шляхом укладання прямого договору

Підстави для цього передбачено п.п. 8 п. 13 постанови № 1178. Розглянемо умови для укладення прямого договору детальніше.

Які умови для укладання прямого договору?

Щоб закупити додаткові роботи або послуги шляхом укладання прямого договору, замовник повинен дотримуватися таких вимог:

1) мати підтвердження, що необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг пов’язана з предметом закупівлі основного договору про закупівлю;

2) здійснювати закупівлю додаткових робіт чи послуг тільки в того самого виконавця робіт (надавача послуг), з яким було укладено основний договір;

3) провести закупівлю додаткових робіт чи послуг протягом трьох років після укладення договору про закупівлю;

4) загальна вартість додаткових робіт чи послуг не повинна перевищувати 50 % від ціни основного договору про закупівлю.

З огляду на вищезазначені умови, замовнику спочатку слід зважити всі «за» і «проти» та перевірити, чи всі вимоги виконано. Якщо все ОК, тоді швидше погоджуйте перелік та вартість необхідних додаткових робіт (послуг) із виконавцем і укладайте саме прямий договір.

Зверніть увагу: вартість такого прямого договору не повинна перевищувати 50 % від основного договору. Тобто вона може бути менше його загальної вартості або ж дорівнювати половині такої суми. Тобто у випадку читача він може укласти прямий договір з тим самим виконавцем на додаткові роботи на суму меншу або рівну 150 тис. грн.

Разом з тим можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю. Про це прямо зазначено в п.п. 8 п. 13 постанови № 1178. Тому радимо замовникам прописувати в проєктах договорів умови виконання додаткових робіт та послуг.

Як діяти замовнику?

Під час закупівлі додаткових робіт чи послуг з поточного ремонту замовнику потрібно:

по-перше, мати обґрунтоване та документальне підтвердження того, що таку додаткову потребу в роботах чи послугах замовник не міг передбачити на момент укладання основного договору;

по-друге, додати таку закупівлю до річного плану закупівель. Цю інформацію оприлюднюємо протягом п’яти робочих днів із дня затвердження змін до річного плану;

по-третє, укласти прямий договір про виконання робіт (надання послуг);

по-четверте, оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель щодо такої закупівлі;

— і по-п’яте, додатково оприлюднити договір та всі додатки до нього (за наявності). Нагадаємо: така вимога стосується випадків укладення договору про закупівлю відповідно до пп. 5 — 11, 14 п. 13 постанови № 1178. При цьому замовник має оприлюднити обґрунтування застосування підстави для здійснення закупівлі відповідно до зазначеного пункту.

Висновки

  • Для закупівлі додаткових робіт або послуг замовник може укласти прямий договір з виконавцем за умови виконання певних вимог.
  • Після укладання прямого договору замовник має оприлюднити звіт про такий договір та прямий договір.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі