14.07.2025
У БКУ* немає заборони використовувати кошти субвенції для придбання ОЗ, якщо така мета чітко визначена в рішенні про надання субвенції і кошти при цьому використовуються відповідно до їх цільового призначення.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Тож видатки на закупівлю зарядних станцій мають бути заплановані та здійснені за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування» за умови, якщо:
— такі активи відповідають критеріям визнання ОЗ (вартість, строк корисного використання тощо);
— витрати відповідають меті субвенції;
— оформлено відповідне рішення, в якому прямо зазначено, що кошти призначені для закупівлі саме зарядних станцій.
У період дії воєнного стану важливо з’ясувати, в яку саме чергу можливо здійснити заплановані видатки. Для цього необхідно звернутися до норм Порядку № 590*.
Першочерговими в умовах воєнного стану незмінно залишаються видатки на національну безпеку і оборону. Натомість переважну більшість видатків можливо здійснювати у другу чергу. Вичерпний перелік таких видатків наведено у п. 19 Порядку № 590.
Зарядна станція — це альтернативне джерело енергії, яке працює завдяки вбудованим акумуляторам.
Проаналізувавши видатки другої черги, бачимо, що проблем із придбанням зарядних станцій бути не повинно. Адже серед другочергових видатків п. 19 Порядку № 590 передбачено видатки на придбання та встановлення джерел резервного живлення. Тож придбати зарядні станції у другу чергу можливо.
Також нагадаємо, що будь-які видатки можливо здійснити у другу чергу в межах реалізації проєктів, виконання програм допомоги за підтримки ЄС, урядів іноземних держав, іноземних фінансових та донорських установ і міжнародних фінорганізацій, в т. ч. на умовах співфінансування.
Зазвичай субвенції від місцевих бюджетів до державного бюджету передаються на виконання програм соціально-економічного, культурного розвитку регіонів тощо.
Також наразі досить поширеним є надання субвенції з місцевого бюджету до державного на підтримку підрозділів ЗСУ. Таке надання коштів, здебільшого, здійснюється на виконання відповідної місцевої програми.
І традиційно, під час визначення КЕКВ необхідно виходити з економічної суті платежу та керуватися нормами Інструкції № 333*.
Поточні трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам, з місцевих бюджетів до державного бюджету та міжбюджетні трансферти між місцевими бюджетами здійснюються за КЕКВ 2620 «Поточні трансферти органам державного управління інших рівнів» (п.п. 2.4.2 Інструкції № 333).
Капітальні трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам, з місцевих бюджетів до державного бюджету та міжбюджетні трансферти між місцевими бюджетами проводяться за КЕКВ 3220 «Капітальні трансферти органам державного управління інших рівнів» (п.п. 3.2.2 Інструкції № 333).
Таким чином, якщо достеменно відомо, що кошти субвенції будуть витрачені на придбання ОЗ, то сільська рада має планувати і надавати субвенцію саме за КЕКВ 3220.
А от витратити кошти субвенції, наданої за КЕКВ 2620, на придбання ОЗ не вийде, адже така субвенція надається виключно на поточні видатки, а не на капітальні.
І декілька слів щодо застосування КЕКВ під час придбання зарядних станцій. Так, у разі якщо такі активи в подальшому будуть зараховані до складу саме ОЗ, то видатки на їх придбання слід планувати і здійснювати за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування».
Втім, якщо зарядні станції підлягають до зарахування до складу малоцінних необоротних матеріальних активів, тоді видатки на їх придбання варто планувати і проводити за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар».