14.07.2025

Закупівля основних засобів за кошти субвенції: чи можливо?

Ми — державна установа, фінансуємось із держбюджету. Сільрада спрямувала нам кошти субвенції за КЕКВ 2620 для закупівлі двох зарядних станцій. Вартість кожної зарядної станції становить 40000 грн. Вони мають всі ознаки основного засобу (далі — ОЗ) і, відповідно, будуть закуповуватися за КЕКВ 3110. Чи можемо ми кошти такої субвенції витрачати на закупівлю основних засобів?

Чи можна закупити зарядні станції за кошти субвенції?

У БКУ* немає заборони використовувати кошти субвенції для придбання ОЗ, якщо така мета чітко визначена в рішенні про надання субвенції і кошти при цьому використовуються відповідно до їх цільового призначення.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Тож видатки на закупівлю зарядних станцій мають бути заплановані та здійснені за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування» за умови, якщо:

— такі активи відповідають критеріям визнання ОЗ (вартість, строк корисного використання тощо);

— витрати відповідають меті субвенції;

— оформлено відповідне рішення, в якому прямо зазначено, що кошти призначені для закупівлі саме зарядних станцій.

В яку чергу здійснювати видатки?

У період дії воєнного стану важливо з’ясувати, в яку саме чергу можливо здійснити заплановані видатки. Для цього необхідно звернутися до норм Порядку № 590*.

* Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590.

Першочерговими в умовах воєнного стану незмінно залишаються видатки на національну безпеку і оборону. Натомість переважну більшість видатків можливо здійснювати у другу чергу. Вичерпний перелік таких видатків наведено у п. 19 Порядку № 590.

Зарядна станція — це альтернативне джерело енергії, яке працює завдяки вбудованим акумуляторам.

Проаналізувавши видатки другої черги, бачимо, що проблем із придбанням зарядних станцій бути не повинно. Адже серед другочергових видатків п. 19 Порядку № 590 передбачено видатки на придбання та встановлення джерел резервного живлення. Тож придбати зарядні станції у другу чергу можливо.

Також нагадаємо, що будь-які видатки можливо здійснити у другу чергу в межах реалізації проєктів, виконання програм допомоги за підтримки ЄС, урядів іноземних держав, іноземних фінансових та донорських установ і міжнародних фінорганізацій, в т. ч. на умовах співфінансування.

Як застосувати КЕКВ?

Зазвичай субвенції від місцевих бюджетів до державного бюджету передаються на виконання програм соціально-економічного, культурного розвитку регіонів тощо.

Також наразі досить поширеним є надання субвенції з місцевого бюджету до державного на підтримку підрозділів ЗСУ. Таке надання коштів, здебільшого, здійснюється на виконання відповідної місцевої програми.

І традиційно, під час визначення КЕКВ необхідно виходити з економічної суті платежу та керуватися нормами Інструкції № 333*.

* Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджена наказом Мінфіну від 12.03.2012 № 333.

Поточні трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам, з місцевих бюджетів до державного бюджету та міжбюджетні трансферти між місцевими бюджетами здійснюються за КЕКВ 2620 «Поточні трансферти органам державного управління інших рівнів» (п.п. 2.4.2 Інструкції № 333).

Капітальні трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам, з місцевих бюджетів до державного бюджету та міжбюджетні трансферти між місцевими бюджетами проводяться за КЕКВ 3220 «Капітальні трансферти органам державного управління інших рівнів» (п.п. 3.2.2 Інструкції № 333).

Таким чином, якщо достеменно відомо, що кошти субвенції будуть витрачені на придбання ОЗ, то сільська рада має планувати і надавати субвенцію саме за КЕКВ 3220.

А от витратити кошти субвенції, наданої за КЕКВ 2620, на придбання ОЗ не вийде, адже така субвенція надається виключно на поточні видатки, а не на капітальні.

І декілька слів щодо застосування КЕКВ під час придбання зарядних станцій. Так, у разі якщо такі активи в подальшому будуть зараховані до складу саме ОЗ, то видатки на їх придбання слід планувати і здійснювати за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування».

Втім, якщо зарядні станції підлягають до зарахування до складу малоцінних необоротних матеріальних активів, тоді видатки на їх придбання варто планувати і проводити за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар».

Висновки

  • Закупівля ОЗ за кошти субвенції дозволена, якщо це передбачено рішенням про надання субвенції.
  • Сільська рада повинна чітко визначити мету використання коштів у рішенні про надання субвенції, сформулювати призначення (придбання зарядних станцій), що дозволить одержувачу субвенції правомірно використовувати їх на закупівлю ОЗ.
  • У період дії воєнного стану видатки на придбання зарядних станцій дозволено здійснювати у другу чергу.
  • Видатки на передачу субвенції для придбання ОЗ мають бути здійснені за КЕКВ 3220.
  • Видатки на придбання зарядних станцій слід здійснювати за КЕКВ 3110, якщо обладнання має всі ознаки ОЗ.