24.03.2008

Про оподаткування внесків до статутного фонду юридичної особи

Лист від 13.02.2008 р. № 2251/

Нерухомість фізичної особи до статутного фонду:

потрібно сплачувати податок з доходів фізичних осіб — ДПАУ знову змінює позицію

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 13.02.2008 р. № 2251/Б/17-0714

«Про оподаткування внесків до статутного фонду юридичної особи»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ озвучила новий, фіскальний підхід у питанні оподаткування операції з унесення майна фізичної особи до статутного фонду підприємства.

Питання полягає в тому, чи слід розглядати операцію з унесення майна фізичною особою до статутного фонду юридичної особи як продаж такого майна фізичної особи і відповідно сплачувати при її здійсненні податок з доходів фізичних осіб.

Першим із цього приводу висловив свою думку Комітет ВР з питань фінансів і банківської діяльності. Він у своєму

листі від 12.12.2005 р. № 06-10/10-1232 зауважив, що вклад (внесок) фізичної особи у вигляді майна до статутного фонду юридичної особи є набуттям фізичною особою права власності на частку (пай) у статутному фонді юридичної особи, тобто є витратами, понесеними у зв’язку з придбанням інвестиційного активу, та не є доходом. Дохід може виникнути пізніше, при продажу такого інвестиційного активу. Як бачимо, депутатський Комітет не провів жодних паралелей з оподаткуванням аналогічних операцій у юридичних осіб. Для них, нагадаємо, операція з унесення основних фондів до статутного фонду іншої юридичної особи прирівнюється до продажу таких основних фондів у інвестора та придбання в емітента корпоративних прав на підставі прямої вказівки на це в п.п. 8.4.11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.2003 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про податок на прибуток).

Аналогічну ліберальну позицію пізніше зайняла і ДПАУ (

лист від 24.01.2007 р. № 666/6/16-1515-26).

І ось тепер позиція ДПАУ змінилася кардинально. Забувши про свої старі аргументи, автори

листа, що коментується, наполягають на тому, що при внесенні фізичною особою нерухомості до статутного фонду юридичної особи у фізичної особи виникає дохід від продажу нерухомості. Свою позицію податківці доводять так:

1) «зачепившись» за

п. 1.21 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV (далі — Закон про податок з доходів), що приписує для цілей цього Закону відсутні в ньому терміни застосовувати у значеннях, визначених законами з питань оподаткування чи іншими законами, що не суперечать таким законам і Закону про податок з доходів у частині визначення термінів, автори листа зауважили, що п.п. 8.4.11 Закону про податок на прибуток операція із включення основних фондів до статутного фонду юридичної особи прирівнюється до придбання основних фондів;

2) посилаючись на норми

Цивільного кодексу України, автори листа зазначили, що інвестування фізичною особою майна до статутного фонду юридичної особи є відчуженням такого майна;

3) це дало підстави класифікувати таку операцію як операцію

міни;

4) у свою чергу доходи, отримані від продажу (міни) нерухомого майна, обкладаються податком з доходом фізичних осіб за правилами, установленими

ст. 11 Закону про податок з доходів фізичних осіб.

Очевидно, щоб довести протилежне, спочатку необхідно знайти контраргументи до аргументів, використаних у

листі:

1) використання термінів з інших податкових законів ще не означає, що з них же необхідно «перетягувати» і спеціальні, установлені саме для конкретних податків, правила оподаткування;

2) оподаткування операцій з інвестиційними активами регулюється спеціальним

п. 9.6 Закону про податок з доходів, що містить низку власних допущень і «прирівнювань». Зокрема, у п.п. 9.6.2 зазначено, що придбанням інвестиційного активу вважаються також операції з унесення платником податку коштів або майна до статутного фонду юридичної особи — резидента в обмін на емітовані нею корпоративні права. На підставі цієї норми можна стверджувати, що Закон про податок з доходів класифікує цю операцію тільки як придбання інвестиційних активів;

3) у цій ситуації не можна говорити про повноцінну міну, оскільки підприємство-емітент не відчужує корпоративні права (воно їх емітує).

Однак усе це для тих, хто готовий відстоювати свої права в суді. Та й гарантувати позитивний результат важко. Тому

доводиться констатувати, що тепер уникнути сплати податку з доходів при відчуженні нерухомого майна шляхом його внесення до статутного фонду юридичної особи буде непросто (а для платників податків, які не готові звертатися до суду, прямо скажемо, неможливо).

І ще один важливий момент: у

листі, що коментується, податківці наполягають на тому, що емітент корпоративних прав має виступати податковим агентом щодо такого доходу фізичної особи. При цьому зовсім ігнорується п. 11.3 Закону про податок з доходів, згідно з яким податковим агентом при здійсненні операцій з відчуження об’єктів нерухомого майна є нотаріус, який посвідчує відповідний договір.

На закінчення нагадаємо про правило «конфлікту інтересів», згідно з яким, зокрема, у разі коли норма закону або коли норми різних законів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, унаслідок чого є можливість прийняти рішення в інтересах як платника податків, так і контролюючого органу,

рішення приймається на користь платника податків (п.п. 4.4.1 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III). На наш погляд, наявність двох протилежних листів ДПАУ з того самого питання свідчить, що норми Закону про податок з доходів можна трактувати двояко.