07.06.2010

Встановлення ненормованого робочого дня водію

Відповідь на запитання

Встановлення ненормованого робочого дня водію

 

Чи може водію поліклініки, який працює на 1,5 ставки з 8 до 19 години, бути встановлено режим роботи на умовах ненормованого робочого дня? Чи має такий водій право на отримання доплати за ненормований робочий день та додаткову відпустку тривалістю 7 календарних днів?

(м. Запоріжжя)

 

Законодавчі підстави для укладення працівниками, поряд з основним трудовим договором, трудових договорів на роботу за сумісництвом дає ст. 21 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП).

Працівники, які працюють за сумісництвом, одержують заробітну плату за фактично виконаний обсяг робіт і відповідно до прийнятої в установі системи оплати праці. Це передбачено ст. 1021 КЗпП. Нарахування заробітної плати внутрішнім сумісникам здійснюється окремо за основною посадою і за сумісництвом.

Що стосується встановлення ненормованого робочого дня водієві, який працює в установі за основним місцем роботи і за сумісництвом, то зазначимо наступне.

Відповідно до п. 2.7 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв автотранспортних засобів, затвердженого наказом Мінтрансу від 17.01.02 р. № 18, водіям легкових автомобілів у разі потреби може встановлюватися ненормований робочий день, тобто понад нормальну тривалість робочого часу. Ця робота не вважається надурочною, і за неї не здійснюється додаткова оплата перепрацьованого часу.

Визначення терміна «ненормований робочий день» міститься у Рекомендаціях щодо порядку надання працівникам з ненормованим робочим днем щорічної додаткової відпустки за особливий характер праці, затверджених наказом Мінпраці від 10.10.97 р. № 7 (далі — Рекомендації № 7).

Так, ненормований робочий день — це особливий режим робочого часу, який встановлюється для певної категорії працівників у разі неможливості нормування часу трудового процесу. У разі потреби ця категорія працівників виконує роботу понад нормальну тривалість робочого часу (ця робота не вважається надурочною). Міра праці у даному випадку визначається не тільки тривалістю робочого часу, але також колом обов'язків і обсягом виконаних робіт (навантаженням).

У випадку, визначеному вами у запитанні, особливий режим робочого часу водію не встановлений, його режим роботи чітко регламентований, що напевно підтверджується даними графіків роботи водія.

Згідно з п. 5 Рекомендацій № 7 ненормований робочий день на підприємствах, в установах, організаціях, незалежно від форми власності, може застосовуватись для керівників, спеціалістів і робітників, а саме:

осіб, праця яких не піддається точному обліку в часі;

— осіб, робочий час яких за характером роботи поділяється на частини невизначеної тривалості (сільське господарство);

— осіб, які розподіляють час для роботи на свій розсуд.

Під жодну із зазначених категорій робота водія, визначеного у запитанні, не підпадає.

Встановити водію ненормований робочий день за основним місцем роботи неможливо, тому що в цьому випадку він не працює за основним місцем роботи понад нормальну тривалість робочого часу і в нього фактично немає такої можливості, бо в цей час він працює за сумісництвом.

Таким чином можливості встановити режим роботи на умовах ненормованого робочого дня водію, який працює на 1,5 ставки з 8 до 19 години, а також іншим працівникам, які працюють на 1,5 ставки, немає.

У зв’язку з тим, що водію не може бути у цьому випадку встановлено режим роботи на умовах ненормованого робочого дня, він відповідно не має права і на отримання доплати за ненормований робочий день та додаткової відпустки.

 

Тетяна СТАШКІВ,
 начальник відділу режимів праці,
 нормування та професійної кваліфікації
 Департаменту з питань державного регулювання
 заробітної плати та умов праці Міністерства праці
 та соціальної політики України