20.09.2010

Про виключення з реєстру платників ПДВ

Лист від 12.08.2010 р. № 16293/7/16-1417

АНУЛЮВАННЯ ПДВ-РЕЄСТРАЦІЇ

єдиноподатників: ДПАУ роз'яснила процедурні моменти

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 12.08.10 р. № 16293/7/16-1417

«Про виключення з реєстру платників ПДВ»

 

Листом

, що коментується, ДПАУ роз'яснила порядок анулювання ПДВ-реєстрації юридичних осіб — платників єдиного податку за ставкою 6 % на підставі п.п. «е» п. 9.8 Закону про ПДВ* (унесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців про відсутність платника за його місцезнаходженням).

* Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

На думку ДПАУ, за наявності підстав анулювання ПДВ-реєстрації таких єдиноподатників здійснюється на загальних підставах, установлених Законом про ПДВ, та в порядку, передбаченому Положенням № 79**. При цьому ДПАУ заявила, що в разі анулювання реєстрації платника ПДВ суб'єкт господарювання — платник єдиного податку за ставкою 6 % втрачає право на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності за ставкою 6 % і повинен перейти на загальну систему оподаткування або змінити ставку єдиного податку на 10 %. Хоча ДПАУ не вказала на момент, з якого платник втрачає право на застосування спрощеної системи, судячи з усього, ідеться про дату анулювання.

** Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом ДПАУ від 01.03.2000 р. № 79.

Такий підхід формально відповідає вимогам Закону про ПДВ, однак не враховує, а точніше повністю ігнорує вимоги Указу № 746***.

*** Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» в редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

Нагадаємо, що суб'єкт малого підприємництва — юридична особа самостійно вибирає одну зі ставок єдиного податку:

— 6 % суми виручки в разі сплати ПДВ;

— 10 % суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у разі включення ПДВ до складу єдиного податку (ст. 3 Указу № 746).

При цьому в п. 7 Порядку № 555**** передбачено, що Свідоцтво про право сплати єдиного податку (далі — Свідоцтво єдиноподатника), в якому вказується вибрана ставка єдиного податку (6 або 10 %), видається суб'єкту малого підприємництва строком на один рік.

**** Порядок видачі Свідоцтва про право сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва — юридичною особою в редакції, затвердженій наказом ДПАУ від 12.10.99 р. № 555.

Крім того, у ст. 4 Указу № 746 передбачено, що рішення про перехід на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності може бути прийнято не більше одного разу за календарний рік, а відмовитися від сплати єдиного податку і перейти на загальну систему оподаткування можна тільки з початку наступного кварталу в разі подання відповідної заяви.

Як бачите, податкові органи не наділені повноваженнями анулювати Свідоцтво єдиноподатника, тому анулювання ПДВ-реєстрації не спричинює автоматичного анулювання Свідоцтва єдиноподатника.

Анулювання ПДВ-реєстрації у середині кварталу може призвести до того, що єдиноподатник, з одного боку, не зобов'язаний сплачувати ПДВ, але не має права сплачувати єдиний податок за ставкою 10 % (у нього немає відповідного Свідоцтва єдиноподатника). З іншого боку, він нібито має право сплачувати єдиний податок за ставкою 6 % (у нього є діюче Свідоцтво єдиноподатника, яке дає йому таке право), але ст. 3 Указу № 746 передбачає вибір ставки 6 % тільки в разі сплати ПДВ.

У такій ситуації не зрозуміло, який порядок оподаткування має застосовувати платник. До того ж зауважте, що така ситуація може виникнути у працюючого платника (див. статтю «Анулювання ПДВ-реєстрації: процедурні моменти» // «БТ», 2010, № 31, с. 16).

Ця проблема не нова, податківці раніше більш зважено підходили до вирішення цього питання та анулювали ПДВ-реєстрацію (з інших підстав) лише після закінчення строку дії Свідоцтва єдиноподатника (з початку наступного року) або після переходу його на загальну систему (з початку наступного кварталу).

Справа в тому, що Закон про ПДВ дає податковому органу право анулювати ПДВ-реєстрацію у випадках, зазначених у п. 9.8 Закону про ПДВ, але не встановлює часових меж для такого анулювання. Отже, наявність Свідоцтва єдиноподатника можна розглядати як певну індульгенцію від анулювання ПДВ-реєстрації, що цілком логічно.

Сподіваємося, що лист, який коментується, буде сприйнято на місцях як рекомендацію, якою потрібно користуватися обачно, а не як беззастережне керівництво до дії, що може призвести до непередбачуваних результатів.