22.07.2013

Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій

Наказ від 08.07.2013 р. № 249

ДЕРЖРЕЄСТР РРО:

усе ближче до подання звітності в електронній формі

Наказ Міністерства доходів і зборів України від 08.07.13 р. № 249

«Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій»

 

Наказом, що коментується, Міндоходів укотре (вчетверте з початку року) затвердило новий Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій (далі — Держреєстр РРО). У зв’язку з цим втратив чинність його попередник, який був затверджений наказом Міндоходів від 04.06.13 р. № 144 («БТ», 2013, № 24, с. 5).

Цього разу податківці провели повне оновлення Держреєстру РРО, що спрямоване на приведення його у відповідність до норм чинного законодавства, а саме, вимог абз. 2 та 3 п. 7 ст. 3 Закону про РРО* щодо обов’язкового надання звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО) до органів ДПС дротовими або бездротовими каналами зв’язку, та спонукання виробників РРО якнайшвидше наситити ринок придатними для цього моделями РРО.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» у редакції від 01.06.2000 р. № 1776-III.

Відповідно до внесених змін:

1) у I розділі нового Держреєстру РРО (у ньому, нагадаємо, перелічено РРО, дозволені до первинної реєстрації) містяться лише моделі РРО, які забезпечують передачу контрольно-звітної інформації до органів ДПС в електронному вигляді.

У зв’язку з цим у I розділі Держреєстру РРО залишилося лише 56 моделей (до змін — 101 модель), що представляють лише такі види РРО: портативні та стаціонарні електронні контрольно-касові апарати, електронні контрольно-касові реєстратори та спеціалізовані електронні контрольно-касові апарати для автозаправних станцій (АЗС). Ці моделі РРО обладнані програмним забезпеченням із вбудованим або із зовнішнім модемом.

Зауважимо, що після змін у I розділі Держреєстру РРО не міститься жодної моделі РРО, яка б відносилася до числа комп’ютерно-касових систем, спеціалізованих реєстраторів розрахункових операцій, спеціалізованих комп’ютерно-касових систем для автозаправних станцій (АЗС), електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та спеціалізованих електронних контрольно-касових реєстраторів для проведення операцій з купівлі-продажу іноземної валюти. Відсутність у I розділі Держреєстру РРО таких модифікацій РРО говорить про те, що на сьогодні первинну реєстрацію таких РРО податківці проводити взагалі не будуть;

2) у II розділі Держреєстру РРО (у ньому, нагадаємо, перелічено РРО, первинна реєстрація яких не проводиться) містяться також РРО, строк первинної реєстрації яких ще не закінчився, але вони, через технічні причини не в змозі повною мірою виконати вимоги абз. 2 та 3 п. 7 ст. 3 Закону про РРО. Ці РРО були перенесені з I розділу старого Держреєстру РРО.

Незважаючи на те що строк первинної реєстрації таких моделей РРО не анульовано, фактично податківці не будуть їх реєструвати, адже вони тепер не вказані в I розділі Держреєстру РРО.

Тобто суб’єкти господарювання, які придбали такі моделі РРО до набрання чинності коментованим наказом (коли їх первинна реєстрація ще була дозволена), тепер позбавлені можливості провести їх первинну реєстрацію і як наслідок використовувати у своїй господарській діяльності у фіскальному режимі.

Крім цього, варто звернути увагу, що у п. 3 наказу, що коментується, міститься вказівка, відповідно до якої всі моделі РРО, що не забезпечують передачу контрольно-звітної інформації до органів ДПС в електронному вигляд, з 01.10.13 р. взагалі мають виключити із Держреєстру РРО. У зв’язку з цим використовувати в своїй господарській діяльності такі моделі РРО після цієї дати суб’єкти господарювання вже не зможуть (п. 3 ст. 3 Закону про РРО).

На наш погляд, перенесення РРО з I до II розділу нового Держреєстру РРО можна розцінювати як перший конкретний крок податківців щодо запровадження механізму передачі до податкових органів звітності про РРО в електронному вигляді. Такий крок має змусити виробників РРО в найкоротші строки провести модернізацію діючих моделей РРО, які перенесені до II розділу, або забезпечити виробництво достатньої кількості нових моделей РРО, які б забезпечували передачу контрольно-звітної інформації до органів ДПС в електронному вигляді. Для цього виробники РРО мають менше трьох місяців.

Нагадаємо, що Законом України від 21.06.13 р. № 357-VII* (набрав чинності 14.07.13 р.) було перенесено термін притягнення до відповідальності суб’єктів господарювання за неподання до податкових органів звітності про роботу РРО в електронній формі на 01.01.14 р.

* Див. «БТ», 2013, № 28, с. 13.

Але якщо податківці реалізують своїх наміри вилучити до 01.10.13 р. з Держреєстру РРО ті моделі РРО, які не забезпечують передачу до органів ДПС звітності в електронній формі, то суб’єктам господарювання для подальшого проведення розрахунків доведеться придбати нові моделі РРО, які відповідають вимогам чинного законодавства, а діючі на сьогодні моделі вивести з експлуатації, не чекаючи закінчення встановленого строку їх експлуатації.

За використання моделей РРО, не вказаних в Держреєстрі РРО, суб’єктів господарювання можуть притягнути до відповідальності за п. 1 ст. 17 Закону про РРО (за непроведення розрахункових операцій через РРО з фіскальним режимом роботи), а їх посадових осіб — до адміністративної відповідальності відповідно до ч. 1 ст. 1551 КУпАП (за порушення встановленого законом порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг).

Наказ, що коментується, набрав чинності 08.07.13 р.

 

Сергій ДЕЦЮРА