25.03.2013

Щодо особливостей формування податкового кредиту переробними підприємствами при придбанні основних фондів

Лист від 11.02.2013 р. № 3371/7/15-33-17-16

ПЕРЕРОБНІ ПІДПРИЄМСТВА:

особливості розподілу податкового кредиту з ПДВ

Лист Державної податкової служби України від 11.02.13 р. № 3371/7/15­33­17­16

«Щодо особливостей формування податкового кредиту переробними підприємствами при придбанні основних фондів»

 

Нагадаємо, що переробні підприємства, які здійснюють операції, що підпадають під дію п. 1 підрозд. 2 розд. XX Податкового кодексу України (далі — ПКУ)*, суму сплаченого (нарахованого) податкового кредиту щодо виготовлених та/або придбаних товарів/послуг, основних засобів, які використовуються частково для виготовлення м’ясо­молочної продукції, а частково для виготовлення інших товарів/послуг, мають розподіляти, виходячи з частки використання таких товарів/послуг, основних засобів в операціях з постачання м’ясо­молочної продукції, та відповідно в операціях з постачання інших товарів/послуг, з урахуванням вимог розд. V ПКУ (п.п. 4 п. 1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ).

* Відповідно до цієї норми на період з 01.01.12 р. до 01.01.15 р. при здійсненні переробними підприємствами операцій з постачання власної виробленої продукції (молока, молочної сировини, молочних продуктів, м’яса, м’ясопродуктів, іншої продукції переробки тварин (шкур, субпродуктів, м’ясо­кісткового борошна), виготовленої з поставлених молока або м’яса в живій вазі суб’єктами господарювання, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва (далі — м’ясо­молочна продукція) суми ПДВ, які повинні сплачуватися до бюджету мають розподілятися між спецфондом держбюджету і спеціальним рахунком, відкритим переробними підприємствами в органах Держказначейства, у порядку передбаченому п.п. 6 п. 1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ.

Механізм проведення такого розподілу в п. 1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ не визначено, тому податківці у листі, що коментується, роз’яснили порядок такого розподілу (див. «Розподіл податкового кредиту переробним підприємством»).

 

Розподіл податкового кредиту переробним підприємством

Витяг із листа ДПСУ від 11.02.13 р. № 3371/7/15­33­17­16, що коментується

«Як вказано в запиті, згідно з даними бюджетних декларацій за вересень та жовтень 2012 року обсяги оподаткованих операцій відсутні, іншої господарської діяльності не задекларовано.

Таким чином всі суми податку на додану вартість, сплачені при придбанні перерахованих у запиті основ­них засобів, мають бути відображені у податковій декларації з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції (переробного підприємства).

В звітних періодах, у яких платник почне здійснювати діяльність, яка повинна відображатись в бюджетній декларації, та використовувати раніше придбані основні фонди частково в такій діяльності, сума податку на додану вартість, яка припадає на частку їх використання, має бути виключена із податкової декларації з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції (переробного підприємства) та перенесена до податкового кредиту (якщо здійснює оподатковані операції), або на збільшення вартості основних фондів (якщо здійснює операції, що не є об’єктом оподаткування, або звільняється від оподаткування) до декларації, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом з послідуючим проведенням перерахунку за підсумками одного, двох і трьох календарних років, що настають за роком, в якому вони почали використовуватися (введені в експлуатацію)».

 

1. Відображення податкового кредиту у декларації. Із рекомендацій, наданих у листі, що коментується, випливає, що у випадку коли підприємство на момент придбання основного засобу здійснює лише спецоперації, які відображаються у декларації з ПДВ переробного підприємства (код 0140), то податковий кредит, сплачений на придбання такого основного засобу, потрібно відображати саме у цій декларації з ПДВ.

За загальними правилами формування податкового кредиту, порядок віднесення суми ПДВ до податкового кредиту певного виду декларації, залежить від очікуваного напрямку використання придбаного об’єкта, а не від видів діяльності, які здійснюються на момент його придбання. Однак, якщо на момент придбання (як у випадку, описаному у листі, що коментується) неможливо визначити частки операцій, що оподатковуються за різними правилами (бо операцій, які оподатковуються за загальними правилами не було), то незважаючи на те, що придбаний основний засіб планується використовувати як у оподаткованих операціях, так і в тих, що підпадають під спецрежим, відображати податковий кредит, дійсно, логічніше у декларації з ПДВ переробного підприємства.

У загальній декларації з ПДВ частина податкового кредиту буде відображена лише тоді, коли переробне підприємство почне здійснювати операції, які оподатковуються за загальними правилами.

Якщо ж основний засіб планують використовувати виключно в операціях, що оподатковуються за загальними правилами, то податковий кредит, сплачений при його придбанні, у повному розмірі слід відображати у загальній декларації з ПДВ. Водночас, у разі зміни напрямку використання такого об’єкта (використанні його також у спецрежимних операціях) переробне підприємство має перенести частину податкового кредиту до спецрежимної декларації.

2. Правила розподілу податкового кредиту. На наш погляд, згадавши про періодичні перерозподіли (за підсумками одного, двох і трьох календарних років, що настають за роком, в якому почали використовуватися необоротні активи) податківці вказали, на те, що розподіл податкового кредиту між спецрежимною та загальною діяльністю має проводитись за правилами, встановленими у ст. 199 ПКУ. Однак податківці не вказали як розрахувати коефіцієнт розподілу — частку використання (за який період), чи потрібно проводити перерозподіл податкового кредиту в кінці року, як документально оформити та відобразити такі операції у звітності з ПДВ.

На наш погляд, для такого розподілу слід застосовувати усі правила, установлені у ст. 199 ПКУ, але при цьому замість розподілу між оподатковуваними і неоподатковуваними операціями, які відображаються в одній загальній декларації з ПДВ буде проводитись розподіл між спецрежимною та загальною діяльностями, які відображаються в різних деклараціях з ПДВ.

Зауважимо, що спеціальних рядків у деклараціях з ПДВ та спеціального додатку (аналогічного додатку Д7), в якому можна було б розрахувати показник «м’ясо­молочної» частки та сум коригування немає. Тому переробне підприємство, яке буде здійснювати розподіл за рекомендаціями податківців, потрібно буде робити це у власному обліку в довільній формі (у бухгалтерській довідці). Звісно, логічно скористатись для цього формою додатку Д7 до декларації з ПДВ.

Зауважимо, що у ПКУ про розподіл податкового кредиту також згадується і у п.п. 209.15.1 ПКУ. Правила розподілу прописані у цьому підпункті застосовують сільгосппідприємства, які обрали спецрежим з ПДВ, передбачений ст. 209 ПКУ, при розподілі податкового кредиту між спецрежимною та загальною діяльностями, які відображаються в різних деклараціях з ПДВ.

На наш погляд, використання переробними підприємствами правил розподілу, що містяться у п.п. 209.15.1 ПКУ були б набагато доцільніші (ними визначено розподіл податкового кредиту саме між спецрежимною та загальною діяльностями) та простішими у застосуванні.

Чому податківці не звернули увагу на цей механізм розподілу, а запропонували користуватися правилами розподілу, що містяться у ст. 199 ПКУ, сказати важко. Хоча у п.п. 4 п. 1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ лише міститься згадка про те, що розподіл слід здійснювати з урахуванням вимог розд. V ПКУ, але про те, що це мають бути саме правила, визначені у ст. 199 ПКУ, у цьому підпункті немає жодного слова.

Та все ж незважаючи на те, яким механізмом буде користуватися переробне підприємство, відображати розподіл податкового кредиту між загальною декларацією з ПДВ (код 0110) і декларацією з ПДВ переробного підприємства (код 0140), форми яких затверджені наказом МФУ від 25.11.11 р. № 1492 (у редакції наказу від 17.12.12 р. № 1342), переробні підприємства, на наш погляд, мають у ряд. 16.2 «коригування податкового кредиту внаслідок часткового використання товарів/послуг, необоротних активів в операціях сільськогосподарського або переробного виробництва».

 

Сергій ДЕЦЮРА