10.02.2014

«Інвалідний» норматив: «згадати все»

Стаття

«Інвалідний» норматив: «згадати все»

Тільки-но «забули» про одну «квотно-працевлаштовувальну» звітність («БТ», 2014, № 2, с. 39) — на черзі інша.

Не за горами весна. Тож за незмінною традицією роботодавці, що мають 8 і більше працівників, підбивають підсумок виконання «інвалідного» нормативу. А до 1 бе­резня подають до Фонду соцзахисту інвалідів звітність з результатами такого підрахунку.

Допомогу у розрахунку такого «інвалідного» нормативу та правила подання звітності шукайте тут.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», s.detsyura@id.factor.ua

 

«Інвалідний» норматив: що це таке?

Держава допомагає інвалідам реалізувати своє право на працю зокрема через встановлення роботодавцям обов’язкового нормативу робочих місць для працевлаш­тування інвалідів (ст. 19 Закону про соцзахист інвалідів).

То вже давня «історя». Але все одно нагадаємо, що такі нормативи встановлено роботодавцям (юрособам та ФОП), у яких працює за основним місцем роботи 8 та більше осіб, у розмірі:

4 % середньооблікової кількості штатних працівників (далі — СКШП) облікового складу за рік, якщо працює 25 і більше осіб;

одне робоче місце, якщо працює від 8 до 25 осіб.

«Інвалідний» норматив зобов’язані виконувати всі роботодавці, за винятком:

1) роботодавців (юроосіб і ФОП) у яких кількість найманих працівників, для яких місце роботи в цього роботодавця є основнім, за рік менше 8 осіб;

2) представництв іноземних компаній, що не є юрособами (п. 3 листа Фонду інвалідів від 11.09.07 р. № 1/6-417).

Контролює дотримання роботодавцями такого нормативу Фонд соцзахисту інвалідів (далі — Фонд) на підставі отриманого від роботодавця звіту. Щоб подати його до Фонду, роботодавець, який зобов’язаний дотримуватися «інвалідного» нормативу, перш за все в ньому реєструється (ст. 19 Закону про соцзахист інвалідів).

 

Реєстрація у Фонді

Роботодавці реєструються у Фонді за місцем своєї держреєстрації (п. 2 Порядку реєстрації). Робити це потрібно новоствореним суб’єктам та тим, у яких кількість основних (з трудовою книжкою) працівників перевалила за 7 (8 та більше), — до 1 лютого року, наступного за роком створення або збільшення кількості працюючих (п. 3 Порядку реєстрації).

Зауважимо, що реєстрація у Фонді безпосередньо пов’язана з необхідністю подання звітності до цього Фонду. При цьому Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів (форма № 10-ПI, далі — Звіт) роботодавці подають до Фонду, якщо СКШП облікового складу за рік становила 8 і більше осіб.

Тому вважаємо, що новоствореним роботодавцям і тим, хто раніше не був зареєстрований у Фонді та в будь-якому місяці звітного року досяг показника «8 і більше осіб за основним місцем роботи», не слід квапитися з висновками. Потрібно дочекатися закінчення звітного року та порахувати СКШП облікового складу за 2013 рік. Якщо цей показник не перевищив 7 осіб, то реєструватися у Фонді не потрібно.

Якщо перевищив, ви повинні були зареєструватися у Фонді з  1 січня по 1 лютого 2014 року.

Важливо! За порушення строку реєстрації у Фонді покарати вас не можуть. Оскільки жодних санкцій за це законодавством не передбачено (див. листі Фонду від 26.02.08 р. № 1/6-43/06).

А тому якщо незареєстрований у Фонді роботодавець своєчасно подасть Звіт (про строки подання звіту читайте на с. 15 цього номера), його мають зареєструвати без стягнення будь-яких санкцій за порушення порядку реєстрації.

Щоб зареєструватися у Фонді, слід подати (надіслати рекомендованим листом) до відділення Фонду (п. 3 Порядку реєстрації) заяву за формою, затвердженою наказом Мінпраці від 14.03.07 р. № 98.

В окремих випадках разом із такими обов’язковими документами роботодавці мають подати додаткові документи, перелік яких наведено в п. 3 Порядку реєстрації. Так зокрема, якщо роботодавці мають відокремлені підрозділи, то, реєструючись у Фонді, вони мають додатково подати (надіслати) відомості про такі підрозділи, а саме Перелік підприємств, що ввійшли до складу господарського об’єднання, та/або відокремлених підрозділів роботодавця, який має відокремлені підрозділи за формою, затвердженою наказом Мін­праці від 10.02.07 р. № 42. Окремо реєструвати відокремлені підрозділи у Фонді не потрібно.

Якщо вас зареєстровано, то Фонд надсилає протягом 10 робочих днів після реєстрації рекомендованим листом повідомлення про реєстрацію. Датою реєстрації вважається дата подання роботодавцем документів, а в разі відправлення їх поштою — дата на пош­товому штемпелі.

 

Правила подання Звіту

Роботодавці, у яких показник СКШП облікового складу за рік становить 8 та більше осіб, подають до Фонду Звіт за формою № 10-ПІ (річна), затвердженою наказом Мінпраці від 10.02.07 р. № 42.

Важливо! Не подають цей Звіт:

1. Відокремлені підрозділи юридичних осіб. Річ у тім, що ці підрозділи окремо не реєструються у Фонді, а по закінченні року голов­не підприємство врахує дані з такого підрозділу у зведеному Звіті (п. 1.2 Інструкції № 42, п. 3 Порядку подання звіту та лист Фонду від 15.09.10 р. № 1/6-301/06);

2. Представництва іноземних компаній, що не є юрособами (див. вище);

3. Роботодавці, у яких СКШП облікового складу за рік менше 8 осіб.

Подається Звіт щороку до 1 березня до відділень Фонду, в яких ви зареєстровані (п. 2 Порядку подання звіту та п. 2.1 Інструкції № 42).

Важливо! У самій формі Звіту фігурує інша дата — не пізніше 1 березня після звітного періоду.

Фонд (листи від 27.04.10 р. № 1/6-69/03-01 і від 09.02.10 р. № 1/6-20/06) вважає, що останнім днем подання Звіту можна вважати 1 березня, тобто термін, зазначений у формі Звіту.

Це тішить, але радимо відзвітуватися раніше — подати Звіт за 2013 рік не пізніше 28 лютого (п’ятниця) 2014 року.

Подавати Звіт можна двома способами: особисто; надіслати пош­тою (рекомендованим листом). Датою надходження Звіту вважається дата подання роботодавцем Звіту, а в разі відсилання його пош­тою — дата на поштовому штемпелі (п. 2 Порядку подання звіту).

Увага! В електронному вигляді Звіт не подається, оскільки це не передбачено нормами чинного законодавства (лист Фонду від 15.09.10 р. № 1/6-299/03-01).

 

Відповідальність

Роботодавці, які не виконали «інвалідний» норматив, зобов’язані сплатити адміністративно-господарські санкції (далі — АГС) за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Розмір АГС визначається виходячи із розміру середньорічної зарплати працівника, що працює на такому підприємстві:

• якщо у роботодавця працює від 8 до 15 осіб — половина середньорічної зарплати, за кожне робоче місце, призначене для праце­влаштування інваліда і не зайняте інвалідом;

• якщо у роботодавця працює 15 осіб і більше — одна середньорічна зарплата за кожне робоче місце, призначене для працевлаш­тування інваліда і не зайняте інвалідом.

Важливо! Фонд наполягає, що обов’язок працевлаштовувати інвалідів покладено саме на роботодавців. А тому сам факт невиконання «інвалідного» нормативу робить роботодавця порушником і зобов’язує сплатити АГС.

Але це не так. І це підтверджують суди*. Вони вважають, що обов’язок підприємства — створити робочі місця для інвалідів, а пошуком інвалідів для працевлаштування має займатися Фонд. Щоб уникнути покарання, необхідно довести, що ви виконали всі дії щодо забезпечення працевлаштування інвалідів. Зокрема поінформували про потребу в інвалідах у звіті за ф. № 3-ПН (про цю форму інформацію знайдете у «БТ», 2013, № 44, с. 42).

* Див. постанови ВСУ від 17.09.13 р. № у справі 21-232а13 («БТ», 2013, № 2, с. 7 ), від 26.06.12 р. у справі № 21-105а12, від 20.06.11 р. у справі № 21-60а11, від 02.02.10 р. у справі № 21-1982во09 тощо.

Увага! Крім АГС, можна отримати й адмінштраф у розмірі від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.) (ч. 2 ст. 1881 КУпАП).

Документи статті див. на с. 17 цього номера.