20.10.2014

Перевірки податківців: боремося за справедливість «до, під час і після»

Лист ДФСУ від 12.09.14 р. № 4352/7/99-99-10-02-02-17

По суті, у листі наведені вже відомі істини судової практики. Давайте ще раз зупинимося на них.

1. Оскаржимо акт перевірки. Тут податківці не відкрили Америку: оскаржити в суді акт перевірки не можна (його висновки не можуть бути предметом спору), оскільки сам собою він не є рішенням суб’єкта владних повноважень і не впливає на права/обов’язки платника. Про це податківці говорили вже неодноразово.

Сперечатися з даним виснов­ком немає сенсу, оскільки він дійсно заснований на законодавстві, тим більше що цих самих поглядів дотримуються і суди (див., наприклад, п. 13 листа ВАдСУ від 30.11.09 р. № 1619/10/13-09, постанову ВСУ від 10.09.13 р. у справі № 21-237а13, ухвали ВАдСУ від 18.08.14 р. № К/800/55634/13, від 09.07.14 р. № К/800/19335/13).

Цікавий момент! Те, що податківці викладають в акті відомості, отримані за результатами перевірки, не може розглядатися як поширення недостовірної інформації. Тому позови з вимогою спростувати недостовірну інформацію та відкликати акти задоволенню не підлягають (лист Вищого господарського суду України від 12.06.14 р. № 01-06/770/2014*).

* У цьому самому листі ВГСУ розповів, хто відповідає за анонімні повідомлення на веб-сайтах // «БТ», 2014, № 40, с. 9.

2. Оскаржуємо наказ про проведення перевірки. Податківці підтримують таку позицію ВАдСУ: накази про проведення податкових перевірок (на відміну від актів) можна оскаржити (ухвала ВАдСУ від 09.07.14 р. № К/800/19335/13).

При цьому в наказі має бути відсутньою фактична підстава для проведення перевірки. Незначні дефекти (наприклад, відсутність або неповнота посилань на пункти законодавства) не беруться до уваги, якщо можна визначити фактичну причину перевірки.

3. Оскаржуємо результати перевірки, під час призначення/проведення якої податківці допустили процедурні порушення. Роздуми податківців і судів ми перетворили на схему. Також вам стане у нагоді стаття «Відкрийте, фактична перевірка: допускати чи ні?» // «БТ», 2013, № 44, с. 19.

 

 

 

Винятки із усієї цієї схеми — документальні невиїзні перевірки.

Річ у тім, що їх проведення не передбачає процедуру допуску податківців до перевірки. Тому платник податків не має можливості не допустити контролерів. А отже, правомірність їх призначення можна оскаржити незалежно від того, проведено перевірку чи ні (постанови ВАдСУ від 08.07.14 р. № К/9991/17470/11, від 01.07.14 р. № К/9991/17782/11). І досить успішно (ухвали ВАдСУ від 28.04.14 р. № К/800/38854/13, від 15.04.14 р. № К/9991/17719/12, від 27.05.14 р. № К/800/2130/13).

Важливо! Навіть скасування наказу про проведення документальної невиїзної перевірки не гарантує скасування податкових повідомлень-рішень. Якщо податківці доведуть факти порушень, то уникнути відповідальності не вдасться (ухвала ВАдСУ від 30.10.13 р. № К/9991/12000/12). Ми про це також попереджали у «БТ», 2012, № 33, с. 43.