03.08.2015

Покупець повернув товар: чи буде ПДФО при поверненні грошей

Купив товар — повернув товар. У сучасному світі такими діями нікого не здивуєш, особливо податкових агентів. Останні знають: виплачуєш кошти фізособі — будь готовий до ПДФО та ВЗ. Чи завжди так буде? І в який спосіб покупцю повернуть гроші? Як ідуть справи під час повернення в роздробі, ви дізнаєтеся з цієї статті.

Стисла теорія повернення

Споживачі можуть повернути роздрібному продавцю як товар належної якості протягом 14 днів (ч. 1 ст. 9 Закону № 1023), так і товар неналежної якості, якщо протягом гарантійного строку вони виявлять істотні недоліки, фальсифікацію тощо (ч. 1 ст. 8 Закону № 1023). Детальніше про ситуації, в яких покупець має законні підстави повернути товар продавцю, див. у «БТ», 2013, № 38, с. 13.

Для того щоб повернути кошти
за товар, покупець складає в довільній формі заяву (у 2-х примірниках) та додає до неї розрахунковий документ, що підтверджує факт придбання товару (чек, квитанцію тощо). У заяві покупець обов’язково зазначає свої дані
(П. І. Б., паспортні дані, свій номер облікової картки, причину повернення).

У формі заяви слід передбачити бажаний для покупця спосіб виплати: готівкою чи безготівковим розрахунком на банківську картку («БТ», 2013, № 43, с. 15).

Якщо покупець розрахувався за товар готівковими грошовими коштами, йому повернуть готівку, якщо ж банківською карткою через платіжний термінал, то можливі два способи:

- у безготівковій формі (шляхом переказу коштів на той самий картрахунок покупця);

- готівкою через касу (через РРО). Але такий спосіб застосовують, якщо це не забороняють правила платіжної системи або умови договору з банком. Врахуйте, що податківці проти готівкових повернень у такій ситуації (див. консультацію в підкатегорії 109.02 ЗІР ДФСУ). Вони вважають: якщо оплата пройшла через термінал, то й повернути гроші покупцю можна тільки шляхом зарахування коштів на його картку.

Чи буде порушенням повернення коштів на картку іншої особи, наприклад родича покупця? Правило роботи з терміналами (договір з банком) встановлює, що для повернення грошових коштів на картку необхідно, щоб, крім розрахункового документа, що засвідчує факт купівлі, покупець пред’явив квитанцію термінала, а також платіжну картку (ту, з якої здійснювалося списання коштів). Інакше касир має відмовитися від проведення повернення коштів.

Крім того, в уже згаданому ЗІР ДФСУ податківці також зазначають, що кошти повинні повертатися на той самий рахунок, з якого проводилася плата за товар.

Зверніть увагу! При видачі або перерахуванні на картку коштів у разі повернення товару видають розрахунковий документ. Якщо сума коштів, виданих при поверненні товару, перевищує 100 грн., складають акт про видачу коштів (при застосуванні РРО (КОРО)).

Далі перейдемо до головного запитання: чи буде ПДФО, ВЗ і чи потрібно показувати виплату при поверненні у формі № 1ДФ?

Повернення коштів ФО за якісний товар

Почнемо з ситуації, коли громадянин повертає товар належної якості протягом 14 календарних днів та отримує його вартість на момент купівлі.

ПДФО у цьому випадку не утримують на підставі п.п. 165.1.12 ПКУ. У ньому зазначено, що грошова компенсація вартості товарів, надана платнику податку у разі їх повернення продавцю, не обкладається ПДФО. Щоправда, є одна умова: сума компенсації не повинна перевищувати вартість, за якою раніше було продано товар, який повертає ФО. У цій ситуації умови дотримано.

ВЗ також не справляється ( п.п. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).

Чи потрібно при цьому подавати форму № 1ДФ?

Так, потрібно, у формі № 1ДФ мають бути відображені всі доходи ФО: як оподатковувані, так і неоподатковувані.

Важливо! Для відображення грошової компенсації повернених товарів у формі № 1ДФ передбачено спеціальну ознаку доходу «138».

Врахуйте: суми виплат, які не обкладаються ВЗ, не потрібно наводити у розділі 2 форми № 1ДФ.

Повернення коштів за неякісний товар

У разі якщо в товарі виявлено істотний недолік або встановлено, що товар фальсифікований, споживач може вимагати, зокрема, розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми (ч. 1 ст. 8 Закону № 1023).

На момент повернення товару ціна на нього може залишитися на колишньому рівні, а може зменшитися або збільшитися. Яку суму повертати в цьому випадку?

Тут діє правило ч. 7 ст. 8 Закону № 1023. Під час повернення неякісного товару покупець отримає грошову компенсацію:

- у більшій сумі, ніж була сплачена ним на час купівлі, якщо ціна на товар, що повертається, підвищиться;

- у тій самій сумі, яка була сплачена ним на час купівлі, якщо ціна на товар, що повертається, знизиться або не зміниться.

Гроші, сплачені покупцем за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору (у день повернення), а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

Чи виникне у покупця при поверненні вартості неякісного товару дохід, що обкладається ПДФО та ВЗ? Тільки у тому разі, коли на момент повернення товару ціна на нього збільшилася і «невезучому» покупцеві повертають суму більшу, ніж він заплатив. Сума, що дорівнює різниці між ціною на момент повернення та ціною на момент купівлі, включається до оподатковуваного доходу покупця як додаткове благо ( п.п. «г» п.п. 164.2.17 ПКУ). Вона обкладається ПДФО за ставками 15 і 20 % та ВЗ за ставкою 1,5 %.

Отже, на руки ФО отримає суму коштів у розмірі нової (збільшеної) вартості товару за мінусом ПДФО та ВЗ.

Продавець у цьому випадку є податковим агентом. Саме він зобов’язаний нарахувати, утримати й сплатити ПДФО та ВЗ до бюджету і заповнити форму № 1ДФ.

Як ми вже згадували вище, у формі № 1ДФ неоподатковуваний дохід відображається з ознакою доходу «138», а оподатковуваний дохід (різниця між ціною на момент повернення та ціною придбання) — з ознакою доходу «126». Оподатковуваний дохід потрібно зазначити і в розділі II форми № 1ДФ.

Якщо повернення відбулося в тій самій сумі і протягом гарантійного строку, то вона не включається до доходу покупця і не обкладається ПДФО та ВЗ на підставі п.п. 165.1.12 та п.п. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (див. вище). Проте в розділі І форми № 1ДФ неоподатковуваний дохід все одно доведеться показати з ознакою доходу «138».

Приклад. Покупець придбав у магазині міксер вартістю 1000 грн. У зв’язку з тим що товар виявився неякісним, він вимагає повернення грошових коштів (гарантійний строк не закінчився). На момент повернення вартість міксера змінилася і становить 1250 грн.

У цьому випадку продавець повертає покупцеві грошові кошти у розмірі 1250 грн. У покупця виникає оподатковуваний дохід у сумі 250 грн. (1250 - 1000).

Суми податків, які потрібно утримати з такого доходу, становитимуть:

- ПДФО 37,50 грн. (250 x х 15 %);

- ВЗ — 3,75 грн. (250 х 1,5 %).

Сума грошової компенсації, яку продавець повинен виплатити покупцю, дорівнюватиме:
1250 - 37,50 - 3,75 = 1208,75
(грн.).

Висновки

  • У разі повернення вартості якісного товару у встановлений 14-денний строк продавець не утримує з неї ПДФО і ВЗ, але відображає виплату у формі № 1ДФ.
  • У разі повернення неякісного товару протягом гарантійного строку усе залежить від суми повернення. Якщо вона вища за ціну придбання, то з різниці утримують ПДФО та ВЗ. Відомості про неоподатковувану суму та оподатковуваний дохід теж відображають у формі № 1ДФ.

Документи та скорочення статті

Закон № 1023 Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

ФО — фізична особа.

ПДФО — податок на доходи фізичних осіб.

ВЗ — військовий збір.