17.08.2015

Відпустка у платника ЄП, який використовує РРО: чи потрібно заздалегідь повідомити податкову

Підприємець — платник ЄП групи 2 почав застосовувати РРО в роздрібній торгівлі ще у березні 2015 року. Наприкінці серпня він планує піти у відпустку на 21 день. На цей час магазин буде зачинено, оскільки найманих працівників у підприємця немає. Чи потрібно йому заздалегідь повідомити податкові органи про вихід у відпустку, адже Z-звіти увесь цей період не надходитимуть?

Вважаємо, що у вашому випадку цього робити не потрібно, ні у зв’язку з перервою в передачі фіскальних РРО-звітів, ні у зв’язку зі сплатою ЄП. Зараз пояснимо чому.

РРО. Звичайно, якщо виконувати вимоги п. 7 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР (далі — Закон про РРО), то підприємець, який використовує РРО, зобов’язаний подавати дротовими або бездротовими каналами зв’язку електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам’яті РРО або в пам’яті модемів.

Складається враження, ніби це він мусить робити щодня. Проте п. 9 ст. 3 Закону про РРО вносить маленьке уточнення — друкувати фіскальні звіти потрібно тільки в тому разі, якщо протягом дня ви здійснювали розрахункові операції. Якщо ж їх не було — робити це ви не зобов’язані (категорія 109.12 ЗІР ДФСУ).

Більш того, підприємець (або ж інший суб’єкт господарювання) не повинен попереджати податкові органи про причину, з якої він не друкує (не передає дротовими або бездротовими каналами зв’язку) електронні копії розрахункових документів або ж Z-звітів. Адже такої вимоги не містить ні сам Закон про РРО, ні будь-який інший нормативно-правовий акт.

ЄП. Єдиний випадок, коли підприємець — платник ЄП просто зобов’язаний сповістити контролерів про вихід у відпустку — коли його відпустка триватиме 30 і більше календарних днів (або він хворіє 30 днів) і при цьому не бажає сплачувати ЄП за цей період.

Але, увага! Таке послаблення ( п. 295.5 ПКУ):

• надане лише платникам ЄП груп 1 і 2, які не використовують працю найманих осіб;

• можна використовувати усього один раз на рік.

Щоб ним скористатися, підприємцю достатньо скласти заяву в довільній формі та подати її до своєї податкової ( п.п. 298.3.2 ПКУ).

Зверніть увагу, що наш підприємець йде у відпустку менш ніж на 30 календарних днів (усього лише на 21 календарний день). А тому він не отримає можливості уникнути сплати ЄП на цей період. З іншого боку, йому не потрібно подавати і відповідну заяву.

Як ви розумієте, своєчасна сплата ЄП не викличе запитань у податківців — ходив чи не ходив такий підприємець у відпустку.

Водночас у разі перерви у відправці фіскальних звітів податківці можуть поцікавитися про причину її появи. Адже зв’язати її з виходом у відпустку вони не зможуть (відповідної заяви не було). Можливо, підприємець просто не проводить розрахункові операції через РРО або взагалі перестав його використовувати (хоча й повинен був це робити).

Щоб уникнути проблем з боку ДФСУ, бажано зберегти документи, що підтверджують перебування підприємця у відпустці. Наприклад, такими документами можуть стати: транспортні квитки, путівки, рахунки з готелю.

Хоча врахуйте: робити це ви не зобов’язані, оскільки такої вимоги в ПКУ немає.

Але навіть якщо і ці аргументи вам здаються непереконливими, можете сміливо йти у відпустку без будь-яких докорів сумління. А все тому, що платники ЄП груп 2 (ваш випадок) та 3, які з 01.01.15 р. по 30.06.15 р. включно почали застосовувати РРО, звільняються від проведення перевірок з питань дотримання порядку застосування РРО на період з дати початку їх застосування до 1 січня 2017 року.