09.02.2015

Податкові перевірки — 2015: підглядаємо до настанов ДФСУ

Лист ДФСУ від 28.01.15 р. № 2463/7/99-99-22-02-04-17

Всеосяжний Закон про податкову реформу № 71-VIII не обділив поправками і правила проведення податкових перевірок.

У листі, що коментується, ДФСУ розповіла своїм підопічним, як дія­ти під час проведення перевірок у 2015 році. Підглянути не завадить і платникам податків. Отже, є декілька моментів.

По-перше, у 2015 і 2016 роках перевірки підприємств і ФОП з обсягом доходу до 20 млн грн. за попередній календарний рік здійснюються виключно з дозволу Кабміну, за заявкою самого госпсуб’єкта, за рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України. З цього правила є винятки. Про них— на с. 38 номера.

Так-от, визначати обсяг доходу як критерій для проведення перевірок або звільнення від них ДФСУ рекомендує за даними декларації з податку на прибуток за 2014 рік. Якщо платник податків ще не подав декларацію, але вкладається у строк (для річників граничний строк — 02.03.15 р., для квартальників — 09.02.15 р.), то можна використовувати дані квартальних декларацій за 2014 рік (для квартальників) або навіть за 2013 рік. З останнім твердженням можна й посперечатися, адже обмеження діє на 2015 — 2016 роки, відповідно попередніми роками є 2014 і 2015 роки, але аж ніяк не 2013 рік.

Обережно! Якщо не подати декларацію за 2014 рік у встановлені строки, то перевіряючі можуть вирішити, що платник податків не повідомив про наявність обмежень на перевірки. Відповідно, можуть прийти з перевіркою, оминувши мораторій.

По-друге, контролерам заборонили проводити документальні позапланові перевірки, передбачені пп. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8, 78.1.11 ПКУ, якщо питання, що перевіряються, уже перевірялися під час іншої перевірки. Тому, щоб не виникало проблем з проведенням позапланових перевірок за вже перевірені періоди, але з інших питань, ДФСУ рекомендує в документах на проведення перевірки (наказах, направленнях, актах) конкретизувати питання кожної перевірки, а також пошукати інші підстави для проведення перевірок. А платникам податків слід бути напоготові та не допускати дублювання перевірок.

По-третє, посилили вимоги щодо змісту письмового запиту контролерів на отримання інформації від платника податків (п. 73.3 ПКУ). Запит повинен містити:

• підстави для направлення запиту із зазначенням інформації, яка це підтверджує;

• перелік запитуваної інформації та перелік документів, які пропонується надати;

• печатку контролюючого органу.

І відразу, по-четверте, посилили підставу для проведення документальної позапланової перевірки з п.п. 78.1.1 ПКУ: якщо за результатами перевірок інших платників податків або при отриманні податкової інформації виявлені факти, що свідчать про порушення (раніше — про можливі порушення) податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на конт­ролюючі органи.

Останні два нововведення пов’язані між собою. Тому в запиті на надання інформації потрібно, крім загальних відомостей, зазначених вище, вказати ще:

• факти, що свідчать про порушення платником податків законодавства, з наведенням конкретних норм податкового та іншого законодавства, які порушені;

• відомості, які є джерелами інформації щодо конкретних фактів порушення та підтверджують підстави для направлення запиту. Наприклад, матеріали зустрічних звірок, дані ЄРПН, податкових декларацій і додатків до них, інша інформація, що міститься в інформаційних базах контролюючого органу.

Важливо знати! Усі обмеження права контролерів на проведення перевірок, запроваджені з 01.01.15 р., не поширюються на проведення зустрічних звірок згідно з п. 73.5 ПКУ, а також документальних перевірок, початих до 01.01.15 р.