Мораторій на перевірки — 2015: кому Закон писаний
Спочатку нагадаємо, що ст. 31 Закону про держбюджет-2014 встановлювала мораторій на перевірки підприємств і ФОП контролюючими органами (крім ДФСУ) протягом серпня — грудня 2014 року. Перевіряти госпсуб’єктів могли лише з дозволу Кабміну або за заявками самих госпсуб’єктів (відповідні поправки були внесено Законом № 1622 — див. «БТ», 2014, № 32, с. 8).
З метою практичної реалізації цієї норми Кабмін постановою № 408 затвердив Перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл КМУ на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізосіб-підприємців.
До цього Переліку потрапили практично всі контролери. На підставі цього ми дійшли висновку, що мораторій на перевірки поширюється на всі контролюючі органи (звичайно, крім фіскалів).
А тепер проведемо паралель із сьогоднішнім днем.
Чому паралель? Та тому, що в п. 8 розд. III Закону № 76 законодавці фактично продублювали норму зі ст. 31 Закону про держбюджет-2014. Давайте їх порівняємо і виділимо відмінності.
Пункт 8 розділу III Закону № 76 | Стаття 31 Закону про держбюджет-2014 |
Встановити, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня — червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання про його перевірку | Встановити, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня — грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання про його перевірку |
Як бачите, норми є ідентичними. Різниця лише в тому, що цього разу з-під дії мораторію виведено не лише ДФСУ, але й Держфінінспекцію.
Таким чином, виходить, що законодавці продовжили дію торішнього «перевірочного» мораторію ще на півроку (до 01.07.15 р.). А оскільки ми маємо справу з продовженням дії старої норми, то «правила гри» мають бути такі самі, як і торік: мораторій повинен поширюватися на всіх контролерів. Винятки два: податківці та Держфінінспекція.
Увага! Під дію зазначеного мораторію підпадають всі госпсуб’єкти (юридичні особи та ФОП) незалежно від системи оподаткування та обсягу доходів.
Мораторій для юросіб і ФОП з річним доходом до 20 млн грн.
У юросіб і ФОП з обсягом доходу до 20 млн грн. за попередній календарний рік особливий статус (як податківці мають намір визначати цей обсяг — див. на с. 14 сьогоднішнього номера). Для них законодавці встановили «перевірочний» мораторій на цілих два роки: з 01.01.15 р. по 31.12.16 р. Підставою для перевірки зазначених суб’єктів у цей період можуть бути лише дозвіл КМУ, заявка самого госпсуб’єкта на проведення перевірки, рішення суду або норми КПК (п. 3 розд. II Закону № 71).
«3. Установити, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України. Зазначене обмеження не поширюється:
з 1 січня 2015 року на перевірки суб’єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;
з 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи — підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій».
І ось воно перше протиріччя. Пункт 8 розділу III Закону № 76, який поширюється на всіх госпсуб’єктів (ми про нього говорили в першому розділі), не передбачає такі підстави для проведення перевірок, як рішення суду або норми КПК. Тоді як у п. 3 розд. II Закону № 71 вони є.
Не виключено, що контролери розцінять норму із Закону № 71 як більш спеціальну для цієї категорії платників (з доходом до 20 млн грн. за попередній рік) і вирішать, що вони мають право прийти з перевіркою в межах дії КПК або маючи на руках рішення суду.
Далі. Мораторій, установлений Законом № 71, стосується всіх контролерів! Жодних винятків для ДФСУ і Держфінінспекції немає! Це дуже важливо, оскільки податківці завжди були схильні ігнорувати всі перевірочні мораторії. До речі, податківці вже й самі визнають, що їх мораторій із Закону № 71 стосується повною мірою (див. с. 14 номера). Таким чином, і податківці сьогодні, можна сказати, «зі зв’язаними руками».
Увага. Виняток становлять перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ. З перевіркою цих аспектів діяльності контролери мають право прийти до будь-кого з цієї категорії платників (юрособи або ФОП).
Важливо! Під «перевірочний» мораторій, установлений Законом № 71, також не підпадають госпсуб’єкти, які ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари. Навіть якщо обсяг доходу торік у них складав менше 20 млн грн., згідно із Законом № 71 контролери мають право перевіряти їх на загальних підставах, причому вже з 01.01.15 р.
І тут виникає запитання: а як же загальний піврічний мораторій (з 01.01.15 р. до 01.07.15 р.), установлений для всіх госпсуб’єктів Законом № 76? На нашу думку, цей мораторій повинен дотримуватися всіма органами держнагляду (контролю), крім ДФСУ і Держфінінспекції. При цьому податківці можуть перевіряти у «великих» суб’єктів усе, що заманеться, у «малих» суб’єктів, які працюють з підакцизними товарами, — також усе, що заманеться, а у «малих-непідакцизних» — ліцензії, ПДФО, ЄСВ і відшкодування ПДВ.
Наведемо зазначене на рис. 1.
Перевірки «неризикових» ФОП та юросіб-єдиноподатників
Серед усіх госпсуб’єктів законодавці окремо виділяють:
Для них Законом № 4448 запроваджений «перевірочний» мораторій ще з 07.04.12 р., причому діє він безстроково. Згідно з цим Законом до 01.01.15 р. зазначених суб’єктів мали право позапланово перевіряти лише органи санепіднагляду та органи захисту прав споживачів на підставі скарг споживачів.
З 01.01.15 р. перелік контролюючих органів, які можуть прийти з перевіркою до «неризикових» ФОП та ЮРЄПів, доповнений (відповідні поправки внесені Законом № 77). Тепер у них можуть проводити планові та позапланові перевірки дотримання:
• санітарного законодавства;
• законодавства про працю, зайнятість (у тому числі про працевлаштування інвалідів);
• рекламного законодавства про вакансії (прийняття на роботу);
• законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати матеріального забезпечення, страхових виплат, надання соціальних послуг.
Ну й органам захисту прав споживачів, як і раніше, надано право проводити позапланові перевірки за скаргами споживачів.
Але! Ми вважаємо, що всі зазначені (дозволені) перевірки повинні підпадати під дію загального мораторію, який згідно із Законом № 76 діє до 01.07.15 р., а також під дію дворічного мораторію із Закону № 71 (01.01.15 р. — 31.12.16 р.).
Відповідно, протягом найближчих двох років ця категорія платників про перевірки може практично забути (звичайно, за умови, що їх дохід за минулий рік не перевищив 20 млн грн. і вони не провадять діяльність з підакцизними товарами).
Декілька слів скажемо про податкові перевірки. Ви напевно знаєте, що Закон № 4448 нерозривно пов’язаний із Законом про перевірки, а останній на податківців не поширюється.
Норма, яка скасовувала особливе становище податківців і формально зобов’язувала їх дотримуватись вимог Закону про перевірки, проіснувала недовго. Нагадаємо, що ця норма з’явилася з 17.08.14 р. «завдяки» Закону № 1600 (див. «БТ», 2014, № 36, с. 19; № 34, с. 4). А з 01.01.15 р. Закон № 71 знову вивів органи ДФСУ з-під дії Закону про перевірки.
Таким чином, виходить, що безстроковий мораторій на проведення перевірок, запроваджений Законом № 4448, податківців не стосується. Тут цій категорії платників слід керуватися загальними законодавчими нормами. Зокрема, тим же Законом № 71, який у 2015 і 2016 роках дозволяє податківцям перевіряти ФОП та юросіб з обсягом доходу за попередній рік до 20 млн грн. (які не мають справи з підакцизними товарами) лише з питань наявності ліцензій, дотримання ПДФО- та ЄСВ-законодавства, а також правомірності відшкодування ПДВ. У решті випадків на перевірку необхідний дозвіл КМУ, заявка госпсуб’єкта, рішення суду або відповідне положення КПК (див. вище).
РРО-перевірки у ФОП-ЄП
З 01.01.15 р. ФОП-ЄП групи 1, як і раніше, звільнені від застосування РРО. Тому питання щодо перевірки дотримання РРО-законодавства для них не є актуальним.
До лав щасливчиків також потрапили ФОП-ЄП (незалежно від групи), які здійснюють діяльність на ринках і продають товари в дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі.
Решта ФОП-ЄП груп 2 і 3 зобов’язані будуть перейти на застосування РРО: ФОП-ЄП групи 2 — з 01.01.16 р., ФОП-ЄП групи 3 — з 01.07.15 р.
У зв’язку з цим 01.07.15 р. закінчується дія мораторію на перевірки платників ЄП груп 2 і 3 (ФОП) з питань дотримання порядку застосування РРО. Хоча, за логікою, для ФОП-ЄП групи 2 дія мораторію на РРО-перевірки мала б припинитися 01.01.16 р.
Особливі привілеї надані єдиноподатникам груп 2 і 3 (ФОП), які почнуть застосовувати РРО раніше: у період з 01.01.15 р. по 30.06.15 р. Вони зможуть уникнути РРО-перевірок аж до 01.01.17 р.
А тепер все зазначене вище узагальнимо в таблиці.
Показник | Види та період дії обмежень на проведення перевірок | |||
01.01.15 р. — 30.06.15 р. (загальний мораторій) | 01.01.15 р. — 31.12.16 р. (мораторій для «малих») | 07.04.12 р. —... (безстроковий мораторій «неризикових») | 01.01.15 р. — 01.07.15 р. (РРО-мораторій) | |
Нормативно-правовий акт, що встановлює «перевірочні» обмеження | Пункт 8 розділу III Закону № 76 | Пункт 3 розділу II Закону № 71 | Закон № 4448 | Пункт 3 розділу II Закону № 71 |
На підставі чого можлива перевірка | Дозвіл КМУ, заявка самого госпсуб’єкта | Дозвіл КМУ, заявка самого госпсуб’єкта, рішення суду або норми КПК | — | — |
Які госпсуб’єкти підпадають під дію обмежень | Усі юрособи та ФОП незалежно від системи оподаткування та обсягу доходу | Юрособи та ФОП з обсягом доходу до 20 млн грн. за попередній календарний рік | ФОП (загальносистемники та єдиноподатники) і юрособи-єдиноподатники, які не зареєстровані платниками ПДВ і діяльність яких віднесена до середнього або низького ступеня ризику | ФОП-ЄП груп 2 і 3 (за деякими винятками), які зобов’язані перейти на застосування РРО з 01.01.16 р. і з 01.07.15 р. відповідно. Якщо вони почнуть використовувати РРО в період з 01.01.15 р. до 01.07.15 р., то заборона на РРО-перевірки буде продовжена до 01.01.17 р. |
Які контролюючі органи зобов’язані дотримуватись «перевірочних» обмежень | Усі органи держнагляду (контролю), крім ДФСУ та Держфінінспекції | Усі органи держнагляду (контролю), крім перевіряючих (фактично це податківці), які мають право перевіряти наявність ліцензій, повноту нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ | Усі, хто підпадає під сферу Закону про перевірки (податківці не потрапляють). Перелік держорганів, яким як виняток надано право перевіряти цю категорію платників, наведений у ст. 3 Закону № 4448 (з останніми поправками). У період з 01.01.15 р. по 31.12.16 р. усі ці держоргани повинні підпадати під дію мораторіїв, установлених Законом № 76 і Законом № 71 | Податківці, які і указаний період не мають права перевіряти дотримання РРО-законодавства |
Госпсуб’єкти, на яких дія обмежень не поширюється | — | Госпсуб’єкти (юрособи та ФОП), які ввозять в Україну та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари. | ФОП (загальносистемники та єдиноподатники) та юрособи-єдиноподатники, які зареєстровані платниками ПДВ та/або діяльність яких віднесена до високого ступеня ризику | — |
Підсумуємо. Як бачимо, сьогодні досить багато обмежень для перевірок. При цьому, вважаємо, застосовувати їх потрібно за правилом «максимального обмеження». Отже, на момент часу, що цікавить нас, вибираємо найжорсткішу з перерахованих заборон і після нього вирішуємо, допускати перевіряючих до перевірки чи завертати голоблі.
Документи статті
-
КПК — Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.12 р. № 4651-VI.
Закон про перевірки — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.07 р. № 877-V.
Закон № 71 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.14 р. № 71-VIII.
Закон № 76 — Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.14 р. № 76-VIII.
Закон № 77 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.14 р. № 77-VIII.
Закон про держбюджет-2014 — Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 16.01.14 р. № 719-VII.
Закон № 1622 — Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 31.07.14 р. № 1622-VII.
Закон № 1600 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження втручання в діяльність суб’єктів господарювання» від 22.07.14 р. № 1600-VII.
Закон № 4448 — Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.12 р. № 4448-VI.
- Постанова № 408 —постанова КМУ «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» від 13.08.14 р. № 408.