(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 5
  • № 4
  • № 3
  • № 1-2
  • № 52
  • № 51
  • № 50
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
28/32
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Лютий , 2015/№ 6

Перевірки-2015: кого пускати «на чай»?

Перед Новим роком законодавці вкотре перекроїли «перевірочне» законодавство. Причому попрацювали на славу: мораторії на проведення перевірок прописали відразу в декількох законодавчих актах. Добре. Однак, як завжди, не обійшлося без суперечностей. До «прийому» яких контролерів потрібно готуватися цього року, а яких можна не боятися? Давайте розбиратися разом.

Мораторій на перевірки — 2015: кому Закон писаний

Спочатку нагадаємо, що ст. 31 Закону про держбюджет-2014 встановлювала мораторій на перевірки підприємств і ФОП контро­люючими органами (крім ДФСУ) протягом серпня — грудня 2014 року. Перевіряти госпсуб’єктів мог­ли лише з дозволу Кабміну або за заявками самих госпсуб’єктів (відповідні поправки були внесено Законом № 1622 див. «БТ», 2014, № 32, с. 8).

З метою практичної реалізації цієї норми Кабмін постановою № 408 затвердив Перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл КМУ на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізосіб-підприємців.

До цього Переліку потрапили практично всі контролери. На підставі цього ми дійшли висновку, що мораторій на перевірки поширюється на всі контролюючі органи (звичайно, крім фіскалів).

А тепер проведемо паралель із сьогоднішнім днем.

Чому паралель? Та тому, що в п. 8 розд. III Закону № 76 законодавці фактично продублювали норму зі ст. 31 Закону про держбюджет-2014. Давайте їх порівняємо і виділимо відмінності.

 

Пункт 8 розділу III Закону № 76

Стаття 31 Закону про держбюджет-2014

Встановити, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня — червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання про його перевірку

Встановити, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня — грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання про його перевірку

 

Як бачите, норми є ідентичними. Різниця лише в тому, що цього разу з-під дії мораторію виведено не лише ДФСУ, але й Держфінінспекцію.

Таким чином, виходить, що законодавці продовжили дію торішнього «перевірочного» мораторію ще на півроку (до 01.07.15 р.). А оскільки ми маємо справу з продовженням дії старої норми, то «правила гри» мають бути такі самі, як і торік: мораторій повинен поширюватися на всіх контролерів. Винятки два: податківці та Держфінінспекція.

Увага! Під дію зазначеного мораторію підпадають всі госпсуб’єкти (юридичні особи та ФОП) незалежно від системи оподаткування та обсягу доходів.

 

Мораторій для юросіб і ФОП з річним доходом до 20 млн грн.

У юросіб і ФОП з обсягом доходу до 20 млн грн. за попередній календарний рік особливий статус (як податківці мають намір визначати цей обсяг — див. на с. 14 сьогоднішнього номера). Для них законодавці встановили «перевірочний» мораторій на цілих два роки: з 01.01.15 р. по 31.12.16 р. Підставою для перевірки зазначених суб’єктів у цей період можуть бути лише дозвіл КМУ, заявка самого госпсуб’єкта на проведення перевірки, рішення суду або норми КПК (п. 3 розд. II Закону № 71).

«3. Установити, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України. Зазначене обмеження не поширюється:

з 1 січня 2015 року на перевірки суб’єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;

з 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи — підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів роз­рахункових операцій».

І ось воно перше протиріччя. Пункт 8 розділу III Закону № 76, який поширюється на всіх госпсуб’єктів (ми про нього говорили в першому розділі), не передбачає такі підстави для проведення перевірок, як рішення суду або норми КПК. Тоді як у п. 3 розд. II Закону № 71 вони є.

Не виключено, що контролери розцінять норму із Закону № 71 як більш спеціальну для цієї категорії платників (з доходом до 20 млн грн. за попередній рік) і вирішать, що вони мають право прийти з перевіркою в межах дії КПК або маючи на руках рішення суду.

Далі. Мораторій, установлений Законом № 71, стосується всіх контролерів! Жодних винятків для ДФСУ і Держфінінспекції немає! Це дуже важливо, оскільки податківці завжди були схильні ігнорувати всі перевірочні мораторії. До речі, податківці вже й самі визнають, що їх мораторій із Закону № 71 стосується повною мірою (див. с. 14 номера). Таким чином, і податківці сьогодні, можна сказати, «зі зв’язаними руками».

Увага. Виняток становлять перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ. З перевіркою цих аспектів діяльності контролери мають право прийти до будь-кого з цієї категорії платників (юрособи або ФОП).

Важливо! Під «перевірочний» мораторій, установлений Законом № 71, також не підпадають госпсуб’єкти, які ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари. Навіть якщо обсяг доходу торік у них складав менше 20 млн грн., згідно із Законом № 71 контролери мають право перевіряти їх на загальних підставах, причому вже з 01.01.15 р.

І тут виникає запитання: а як же загальний піврічний мораторій (з 01.01.15 р. до 01.07.15 р.), установлений для всіх госпсуб’єктів Законом № 76? На нашу думку, цей мораторій повинен дотримуватися всіма органами держнагляду (контролю), крім ДФСУ і Держфінінспекції. При цьому податківці можуть перевіряти у «великих» суб’єктів усе, що заманеться, у «малих» суб’єктів, які працюють з підакцизними товарами, — також усе, що заманеться, а у «малих-непідакцизних» — ліцензії, ПДФО, ЄСВ і відшкодування ПДВ.

Наведемо зазначене на рис. 1.

 

 

Перевірки «неризикових» ФОП та юросіб-єдиноподатників

Серед усіх госпсуб’єктів законодавці окремо виділяють:

 

 

Для них Законом № 4448 запроваджений «перевірочний» мораторій ще з 07.04.12 р., причому діє він безстроково. Згідно з цим Законом до 01.01.15 р. зазначених суб’єктів мали право позапланово перевіряти лише органи санепіднагляду та органи захисту прав споживачів на підставі скарг споживачів.

З 01.01.15 р. перелік контролюючих органів, які можуть прийти з перевіркою до «неризикових» ФОП та ЮРЄПів, доповнений (відповідні поправки внесені Законом № 77). Тепер у них можуть проводити планові та позапланові перевірки дотримання:

• санітарного законодавства;

• законодавства про працю, зайнятість (у тому числі про праце­влаштування інвалідів);

• рекламного законодавства про вакансії (прийняття на роботу);

• законодавства про загально­обов’язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати матеріального забезпечення, страхових виплат, надання соціальних послуг.

Ну й органам захисту прав споживачів, як і раніше, надано право проводити позапланові перевірки за скаргами споживачів.

Але! Ми вважаємо, що всі зазначені (дозволені) перевірки повинні підпадати під дію загального мораторію, який згідно із Законом № 76 діє до 01.07.15 р., а також під дію дворічного мораторію із Закону № 71 (01.01.15 р. — 31.12.16 р.).

Відповідно, протягом найближчих двох років ця категорія платників про перевірки може практично забути (звичайно, за умови, що їх дохід за минулий рік не перевищив 20 млн грн. і вони не провадять діяльність з підакцизними товарами).

Декілька слів скажемо про податкові перевірки. Ви напевно знаєте, що Закон № 4448 нерозривно пов’язаний із Законом про перевірки, а останній на податківців не поширюється.

Норма, яка скасовувала особливе становище податківців і формально зобов’язувала їх дотримуватись вимог Закону про перевірки, проіснувала недовго. Нагадаємо, що ця норма з’явилася з 17.08.14 р. «завдяки» Закону № 1600 (див. «БТ», 2014, № 36, с. 19; № 34, с. 4). А з 01.01.15 р. Закон № 71 знову вивів органи ДФСУ з-під дії Закону про перевірки.

Таким чином, виходить, що безстроковий мораторій на проведення перевірок, запроваджений Законом № 4448, податківців не стосується. Тут цій категорії платників слід керуватися загальними законодавчими нормами. Зокрема, тим же Законом № 71, який у 2015 і 2016 роках дозволяє податківцям перевіряти ФОП та юросіб з обсягом доходу за попередній рік до 20 млн грн. (які не мають справи з підакцизними товарами) лише з питань наявності ліцензій, дотримання ПДФО- та ЄСВ-законодавства, а також правомірності відшкодування ПДВ. У решті випадків на перевірку необхідний дозвіл КМУ, заявка госпсуб’єкта, рішення суду або відповідне положення КПК (див. вище).

 

РРО-перевірки у ФОП-ЄП

З 01.01.15 р. ФОП-ЄП групи 1, як і раніше, звільнені від застосування РРО. Тому питання щодо перевірки дотримання РРО-законодавства для них не є актуальним.

До лав щасливчиків також потрапили ФОП-ЄП (незалежно від групи), які здійснюють діяльність на ринках і продають товари в дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі.

Решта ФОП-ЄП груп 2 і 3 зобов’язані будуть перейти на застосування РРО: ФОП-ЄП групи 2 — з 01.01.16 р., ФОП-ЄП групи 3 — з 01.07.15 р.

У зв’язку з цим 01.07.15 р. закінчується дія мораторію на перевірки платників ЄП груп 2 і 3 (ФОП) з питань дотримання порядку застосування РРО. Хоча, за логікою, для ФОП-ЄП групи 2 дія мораторію на РРО-перевірки мала б припинитися 01.01.16 р.

Особливі привілеї надані єдиноподатникам груп 2 і 3 (ФОП), які почнуть застосовувати РРО раніше: у період з 01.01.15 р. по 30.06.15 р. Вони зможуть уникнути РРО-перевірок аж до 01.01.17 р.

А тепер все зазначене вище узагальнимо в таблиці.

 

Показник

Види та період дії обмежень на проведення перевірок

01.01.15 р. — 30.06.15 р.

(загальний мораторій)

01.01.15 р. — 31.12.16 р.

(мораторій для «малих»)

07.04.12 р. —...

(безстроковий мораторій «неризикових»)

01.01.15 р. — 01.07.15 р.

(РРО-мораторій)

Нормативно-правовий акт, що встановлює «перевірочні» обмеження

Пункт 8 розділу III Закону № 76

Пункт 3 розділу II Закону № 71

Закон № 4448

Пункт 3 розділу II Закону № 71

На підставі чого можлива перевірка

Дозвіл КМУ, заявка самого госпсуб’єкта

Дозвіл КМУ, заявка самого госпсуб’єкта, рішення суду або норми КПК

Які госпсуб’єкти підпадають під дію обмежень

Усі юрособи та ФОП незалежно від системи оподаткування та обсягу доходу

Юрособи та ФОП з обсягом доходу до 20 млн грн. за попередній календарний рік

ФОП (загальносистемники та єдиноподатники) і юрособи-єдиноподатники, які не зареєстровані платниками ПДВ і діяльність яких віднесена до середнього або низького ступеня ризику

ФОП-ЄП груп 2 і 3 (за деякими винятками), які зобов’язані перейти на застосування РРО з 01.01.16 р. і з 01.07.15 р. відповідно.

Якщо вони почнуть використовувати РРО в період з 01.01.15 р. до 01.07.15 р., то заборона на РРО-перевірки буде продовжена до 01.01.17 р.

Які контролюючі органи зобов’язані дотримуватись «перевірочних» обмежень

Усі органи держнагляду (контролю), крім ДФСУ та Держфінінспекції

Усі органи держнагляду (контролю), крім перевіряючих (фактично це податківці), які мають право перевіряти наявність ліцензій, повноту нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ

Усі, хто підпадає під сферу Закону про перевірки (податківці не потрапляють).

Перелік держорганів, яким як виняток надано право перевіряти цю категорію платників, наведений у ст. 3 Закону № 4448 (з останніми поправками). У період з 01.01.15 р. по 31.12.16 р. усі ці держоргани повинні підпадати під дію мораторіїв, установлених Законом № 76 і Законом № 71

Податківці, які і указаний період не мають права перевіряти дотримання РРО-законодавства

Госпсуб’єкти, на яких дія обмежень не поширюється

Госпсуб’єкти (юрособи та ФОП), які ввозять в Україну та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари.

ФОП (загальносистемники та єдиноподатники) та юрособи-єдиноподатники, які зареєстровані платниками ПДВ та/або діяльність яких віднесена до високого ступеня ризику

 

Підсумуємо. Як бачимо, сьогодні досить багато обмежень для перевірок. При цьому, вважаємо, застосовувати їх потрібно за правилом «максимального обмеження». Отже, на момент часу, що цікавить нас, вибираємо найжорсткішу з перерахованих заборон і після нього вирішуємо, допускати перевіряючих до перевірки чи завертати голоблі.

 

Документи статті

  • КПК — Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.12 р. № 4651-VI.

  • Закон про перевірки — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.07 р. № 877-V.

  • Закон № 71 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.14 р. № 71-VIII.

  • Закон № 76 — Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.14 р. № 76-VIII.

  • Закон № 77 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.14 р. № 77-VIII.

  • Закон про держбюджет-2014 — Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 16.01.14 р. № 719-VII.

  • Закон № 1622 — Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 31.07.14 р. № 1622-VII.

  • Закон № 1600 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження втручання в діяльність суб’єктів господарювання» від 22.07.14 р. № 1600-VII.

  • Закон № 4448 — Закон України «Про особливості здійс­нення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.12 р. № 4448-VI.

  • Постанова № 408 —постанова КМУ «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» від 13.08.14 р. № 408.
Податкові перевірки додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті