23.11.2015

Підприємець втратив Книгу обліку доходів

Підприємець- загальносистемник втратив Книгу обліку доходів і витрат. Чим це загрожує? Чи можна вести її в електронному вигляді, щоб не мати проблем з паперовою формою? (м. Харків)

Неприємна ситуація. І для підприємця така втрата загрожує штрафом. Причому і для загальносистемників, і для єдиноподатників відповідальність передбачена однакова. Так, у консультаціях з категорій 104.14 і 107.07 ЗІР ДФСУ фіскали загрожують такими штрафами:

• у розмірі 510 грн. за ст. 121 ПКУ за незабезпечення зберігання первинних документів, облікових і інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення та сплати податків і зборів протягом встановлених ст. 44 ПКУ строків їх зберігання та/або ненадання контролюючим органам оригіналів документів чи їх копій під час здійснення податкового контролю;

від 51 до 85 грн. за ст. 1641 КпАП за неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлена обов’язкова форма обліку.

Крім того, «забудьковатому Хомі» доведеться письмово повідомити про втрату Книги обліку доходів (і витрат) (далі — КОД(В)) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому ПКУ для подання податкової звітності, — упродовж 5 днів з дня втрати. А потім протягом 90 календарних днів з дня, наступного за днем надходження повідомлення до контролюючого органу, потрібно буде відновити КОД(В). Це випливає з  п. 44.5 ПКУ.

Для цього потрібно завести нову КОД(В) та обов’язково зареєструвати її в ДФСУ, адже за нереєстрацію КОД(В) фіскали загрожують такими самими штрафами, що й за втрату (консультація з категорії 104.14 ЗІР ДФСУ). До нової КОД(В) потрібно внести записи, які були у втраченій КОД(В), адже саме таким чином буде відновлений документ. Зробити це можна на підставі первинних документів.

Що стосується ведення КОД(В) в електронному вигляді, то формально таку можливість надали (нормативно прописали в порядках № 579* і № 481**). Податківці пропонують зробити це через «Електронний кабінет платника податків». У роз’ясненні з категорії 104.08 ЗІР ДФСУ податківці навіть описали, як подати заяву на ведення електронної КОД(В):

* Порядок ведення книги обліку доходів для платників єдиного податку першої, другої та третьої груп, які не є платниками податку на додану вартість, затверджений наказом Мінфіну України від 19.06.15 р. № 579.

** Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджений наказом Міндоходів від 16.09.13 р. № 481.

• потрібно вибрати режим «Ведення Книги обліку доходів і витрат в електронному вигляді та формування податкової декларації»;

• сформувати заяву на реєстрацію КОД(В) і надіслати її до контролюючого органу за місцем податкового обліку засобами електронного зв’язку. Необхідно вказати таку інформацію: найменування органу ДФС, реєстраційний номер, П. І. Б. підприємця, дані документа, що підтверджують держреєстрацію, податкову адресу ФОП, номер і дату реєстрації попередньої КОД(В), підпис ФОП і дату заповнення заяви. Терорган ДФСУ за місцем податкового обліку підприємця реєструє заяву в реєстрі поданих заяв і протягом 3 робочих днів формує та надсилає повідомлення про реєстрацію КОД(В) із зазначенням її реєстраційного номера та дати реєстрації.

Однак, як завжди, є свої нюанси: чомусь про ФОП-єдиноподатників фіскали забули. Та й до того ж сервіс досі дає збої. Крім того, електронна КОД(В) має одну велику проблему: вона має вигляд програми, а не таблиці, і помилки в ній можна виправляти тільки додатковими записами. До того ж фіскали можуть контролювати, коли відображені доходи. Тому, на нашу думку, найбільш надійним є дідівський спосіб, тобто ведення КОД(В) на папері.