04.04.2016

АЗС: пальне на власні потреби

Суб’єкт господарювання — експлуатант АЗС для господарських цілей заправляє пальним власні автомобілі на своїй же АЗС. Чи потрібно нараховувати паливний акциз та складати акцизні накладні?

Так, при використанні пального на власні потреби слід скласти акцизну накладну (АН). А ось сплачувати паливний акциз доведеться тільки в тому разі, коли витрата пального за «вихідними» АН перевищить прихід, оформлений «вхідними» АН ( п.п. 213.1.12 ПКУ).

Річ у тім, що в загальному випадку об’єктом обкладення акцизом є операції з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання ( п.п. 213.1.2 ПКУ).

І такий підхід відповідає логіці адміністрування паливного акцизу: паливний акциз сплачується лише за ситуації, коли обсяги «вихідного» пального (проданого, подарованого, пролитого, зіпсованого, використаного в госпдіяльності) перевищують обсяги «вхідного» пального. Тобто в ідеалі «витрата» дорівнює «надходженню» і про паливний акциз можна забути. Проте усі напрями витрачання палива потрібно враховувати і складати АН.

Акцентуємо увагу: у разі фактичної заправки автомобіля нараховувати паливний акциз не потрібно.

Проте з роздрібним акцизом усе набагато гірше. На думку податківців, його слід нараховувати у разі заправки власних авто на своїй АЗС (лист ДФСУ від 12.03.16 р. № 5315/6/99-99-03-03-15 // «БТ», 2016, № 13, с. 5). Оскільки, по-перше, наявний фізичний відпуск через паливороздавальні колонки (що є роздрібною реалізацією підакцизних товарів згідно з  п.п. 14.1.212 ПКУ), по-друге, розрахункову операцію проводять через РРО.

З другим аргументом можна посперечатися, адже згідно зі ст2 Закону про РРО у розрахунковій операції бере участь покупець, а заправляючи пальним свій автомобіль, покупця навряд чи знайдеш. Проте щоб уникнути проблем, є «обхідний» варіант: зберігати пальне, призначене для власних потреб, в окремому резервуарі і не проводити заправку через РРО.