29.02.2016

Списання боргу за товари/послуги: наслідки для покупця та продавця

Які дії в ПДВ-обліку повинні здійснити продавець і покупець, якщо після постачання товарів/ послуг продавцем прийнято рішення про списання (пробачення) покупцю заборгованості за поставлені та неоплачені товари/ послуги?

Для продавця. Розпочнемо з того, що при відвантаженні товарів/послуг постачальник зобов’язаний був нарахувати податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ згідно з  п. 187.1 ПКУ, виписати та зареєструвати податкову накладну (ПН) в Єдиному реєстрі ПН.

Однак надалі сторони домовилися про списання заборгованості за поставлений раніше товар/послугу.

У такій ситуації податківці наполягають (категорія 101.07 ЗІР ДФСУ), що підстав для коригування нарахованих раніше ПЗ у цьому випадку немає. Адже фактично відбулося безоплатне постачання. А воно підлягає обкладенню ПДВ на загальних підставах.

На нашу думку, підстави для коригування суми ПДВ можуть виникнути у продавця. Річ у тім, що в разі безоплатного постачання база оподаткування визначається не з договірної ціни, а відповідно до п. 188.1 ПКУ виходячи з ціни придбання товарів або звичайних цін (для продукції власного виробництва). Тому продавець може «дещо» підкоригувати свої ПЗ.

Для покупця. Контролери вже давно наполягають (свіжа консультація в категорії 101.07 ЗІР ДФСУ), що в разі списання кредиторської заборгованості за отримані товари покупець зобов’язаний відкоригувати свій податковий кредит.

Тому якщо покупець на підставі виписаної раніше ПН уключив суми «вхідного» ПДВ до ПК, то таке становище потрібно виправити. Причому зробити це необхідно вже на дату списання заборгованості та на підставі бухдовідки.

Хоча ПКУ не містить прямих норм, які вимагають таким чином коригувати податковий кредит.