17.07.2017

Електронний кабінет платника: може бути альтернативою в екстрених ситуаціях

Раптові кібератаки наприкінці червня змусили платників податків шукати швидші і безпечніші шляхи взаємодії з ДФСУ. Адже, незважаючи на важкі часи, граничні строки подання звітності ніхто не скасовував. Що ж, на сьогодні одним з найбезпечніших електронних сервісів, та до того ж і безкоштовним, є Електронний кабінет платника. Звичайно, він ще не настільки досконалий (ДФСУ його постійно допрацьовує), проте не поспішайте скидати його з рахунків. Спершу подивіться, яких можливостей він надає.

Що таке ЕКП і де його шукати?

Електронний кабінет платника (ЕКП) — це сервіс (розробка самої ДФСУ), за допомогою якого платники податків можуть взаємодіяти з контролерами.

Знайти його можна:

• або за адресою http://cabinet.sfs.gov.ua;

• або в стрічці сервісів на головній сторінці ДФСУ — www. sfs.gov.ua (рис. 1).

Рис. 1. Розташування ЕКП

Особливості роботи ЕКП:

• цей сервіс працює в режимі онлайн — тобто не потрібно встановлювати програму на комп’ютер (ПК);

• працювати в ЕКП можна як з ПК, так і зі смарт-пристроїв;

• режим роботи — «24/7», окрім часу, необхідного для технічного обслуговування ЕКП (п. 421.6 ПКУ). При цьому технічні роботи заборонені в день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, і з 8 до 20 годин будь-якого іншого календарного дня;

• для входу в ЕКП можна використати ЕЦП будь-якого АЦСК;

• ключі ЕЦП можна завантажувати не лише із зовнішнього носія (флешки, диска), але і безпосередньо з комп’ютера (файловий ключ).

Ну а тепер розглянемо цей сервіс детальніше.

Можливості ЕКП

ЕКП включає дві функціональні частини:

• відкриту (загальнодоступну);

• особисту (особистий кабінет).

Відкрита частина ЕКП. Користуватися функціоналом відкритої частини може будь-який користувач (рис. 2). Для цього не потрібно проходити ідентифікацію особи (тобто ЕЦП не знадобиться).

Рис. 2. Відкрита (загальнодоступна) частина ЕКП

У відкритій частині ЕКП ви можете:

• переглянути інформацію із загальнодоступних реєстрів (вкладка «Інформація з реєстрів») (рис. 3);

• дізнатися про граничні строки сплати податків, зборів, обов’язкових платежів і подання звітності (вкладка «Податковий календар»);

• ознайомитися з бланками звітності (податкової, фінансової), довідок, запитів і заяв (вкладка «Бланки податкової звітності»).

Але! Тільки ознайомитися (тобто проглянути і роздрукувати бланк). Заповнити форми програма не дозволить;

• проглянути контакти й адреси діючих центрів обслуговування платників (вкладка «Контакти та адреси ЦОП»);

• дізнатися про останні новини від ДФСУ.

Рис. 3. Вкладка «Інформація з реєстрів» відкритої частини ЕКП

Корисно! У розділі «Допомога» (верхній правий кут вікна ЕКП — див. рис. 4) можна знайти детальну інструкцію з картинками щодо роботи з ЕКП і відеоінструкцію. І хоча вона трохи застаріла — ви зможете отримати загальне уявлення про роботу сервісу.

Особиста (приватна) частина. Вона не призначена для загального користування. Скористатися нею може тільки сам платник податків за допомогою свого ЕЦП.

Для цього:

• увійдіть до особистої частини ЕКП через вкладку «Вхід до особистого кабінету» (рис. 4). Вона знаходиться в правому верхньому куті головної сторінки сервісу;

Рис. 4. Вхід до особистого ЕКП

• виберіть тип особистого електронного ключа. Це може бути або файл з електронного носія (апаратний ключ), або безпосередньо з ПК (файловий ключ);

• укажіть постачальника ключа (АЦСК, який вам видав ЕЦП) (рис. 5);

• завантажте ключ (укажіть шлях до нього);

• уведіть пароль до цього ключа.

Рис. 5. Вибір ключа ЕЦП

Після того як ви зайдете до приватної частини ЕКП, перед вами відкриється повніший функціонал (рис. 6). У цій частині ЕКП можна:

• переглянути особисті облікові дані (вкладка «Облікові дані платника»). Наприклад, реєстраційні дані, дані про керівників, банківські рахунки тощо;

• переглянути подану раніше звітність (вкладка «Перегляд звітності»);

• заповнити і подати звітність (на жаль, її перелік мізерний), оформити податкову накладну (ПН) / розрахунок коригування (РК) і направити їх на реєстрацію у Єдиний реєстр ПН (ЄРПН), подати «розблокувальні» документи, скласти акцизні накладні і направити їх на реєстрацію у Єдиний реєстр акцизних накладних (ЄРАН) (вкладка «Введення звітності»);

• переглянути відправлені і вхідні документи (вкладка «Вхідні/вихідні документи»;

• подати запит або заяву (вкладка «Заяви, запити для отримання інформації»), зокрема, запит на отримання виписки з реєстру платників ПДВ, платників паливного акцизу, реєстраційну заяву платника ПДВ, заяву про реєстрацію платником паливного акцизу, форму № 20-ОПП, заяву про внесення в Реєстр одержувачів бюджетної дотації тощо;

• відправити лист до органу ДФС (вкладка «Листування з ДФС»). Це може бути заява, скарга, консультація тощо, до якої можна також прикріпити файл (у форматі pdf не більше 2 Мб);

• переглянути стан розрахунків з бюджетом (вкладка «Стан розрахунків з бюджетом»);

• відкрити вже створену ПН/РК, відправити їх на реєстрацію у ЄРПН, а також запитати відповідні квитанції (вкладка «Реєстрація податкових накладних»);

• перевірити реєстри операцій і транзакцій у системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА ПДВ) (вкладка «СЕА ПДВ») і системі електронного адміністрування реалізації пального (СЕА РП) (вкладка «СЕА РП»).

Рис. 6. Особиста частина ЕКП

Розрахунки з бюджетом

Мабуть, один з найкорисніших на сьогодні сервісів ЕКП — перевірка розрахунків з бюджетом. Для цього не потрібно подавати жодних запитів на отримання довідок про наявність/відсутність заборгованості перед бюджетом. У розділі «Стан розрахунків з бюджетом» можна побачити все в режимі реального часу* (рис. 7).

* Потрібно надати кілька днів банківській системі і податківцям, щоб інформація потрапила в ЕКП.

Рис. 7. Стан розрахунків з бюджетом

Зверніть увагу, що тут можна переглянути стан розрахунків з кожного податку, внеску, платежу, платником якого ви є (за останні 2 роки) в розрізі кожного податкового органу.

Для фізичних осіб передбачена навіть функція безпосередньої оплати податку через ЕКП (верхній правий кут кожного платежу — див. рис. 7).

Зверніть увагу: зеленим кольором будуть позначені платежі, за якими відсутня інформація про податковий борг або заборгованість зі сплати єдиного внеску. Червоним — за якими є інформація про податковий борг, не сплачені в строк і за якими існує заборгованість до бюджету.

Податкові накладні і СЕА ПДВ

Для платників ПДВ є два корисні сервіси.

Перший — реєстрація ПН у ЄРПН. Тут хочемо зазначити, що вкладка «Реєстрація податкових накладних» дозволяє зареєструвати у ЄРПН тільки ті ПН, які вже засвітилися (створені) у вашому ЕКП.

До речі, тут можна переглянути інформацію про раніше сформовані і зареєстровані ПН. Для цього потрібно вибрати рік і місяць, за які необхідно проглянути ПН. Після цього з’явиться перелік ПН з їх статусами (відправлено (прийнято/неприйнято) або чернетка).

Якщо ж ви бажаєте створити ПН «з нуля», то спершу перейдіть у вкладку «Введення звітності», створіть там ПН, з потреби збережіть чернетку, і тільки після цього підпишіть та відправте її на реєстрацію у ЄРПН.

Істотний недолік ЕКП порівняно з іншими сучасними бухгалтерськими сервісами — це те, що він не може автоматично формувати ПН на підставі журналу операцій підприємства.

Другий корисний сервіс — робота в СЕА ПДВ. Щоправда, вона обмежується переглядом двох реєстрів: операцій і транзакцій.

У реєстрі операцій (рис. 8) інформацію можна відсортувати за датою (періодом) операції і документом, номером документа й далі переглянути наявні дані про необхідну операцію.

Дані з реєстру транзакцій можна відсортувати за датою (періодом), а також певною ознакою (рис. 9).

Рис. 8. Реєстр операцій у СЕА ПДВ

Рис. 9. Реєстр транзакцій у СЕА ПДВ

Увага! Для того щоб направити документи з розблокування тієї чи іншої ПН, доведеться скористатися вкладкою «Введення звітності».

Акцизні накладні і СЕА РП

Платники паливного акцизу за допомогою ЕКП можуть:

• створити і зареєструвати у ЄРАН акцизні накладні (АН) (вкладка «Введення звітності»),

• а також проглянути три реєстри: операцій, транзакцій і сум акцизного податку.

Реєстр операцій дозволяє відсортувати операції за датою (періодом), номером документа і також переглянути про неї наявні дані (рис. 10). Наприклад, об’єм палива, указаний у документі, ліміт об’єму палива, об’єм, указаний у виданих/отриманих АН/РК тощо.

Рис. 10. Реєстр операцій у СЕА РП

Реєстр транзакцій дозволяє відсортувати операції за датою (періодом), а також певною ознакою (рис. 11).

Рис. 11. Реєстр транзакцій у СЕА РП

У реєстрі сум акцизного податку ви можете не лише відсортувати документи з СЕА РП за датою, номером і типом операції, але також ознайомитися з додатковими даними щодо операції і проранжирувати їх (за сумою операції, сумою ліміту, загальною сумою акцизного податку, сумою поповнення і сумою овердрафту) (рис. 12).

Рис. 12. Реєстр сум акцизного податку в СЕА РП

Ось, у принципі, й усе.

Так, не сперечаємося, це не найкраща заміна сучасним бухгалтерським програмам, але у світлі останніх подій, нею можна скористатися, перш ніж зупинитися на прийнятнішому варіанті.

Висновки

  • На сьогодні ЕКП є одним з найбезпечніших сервісів. Знайти його можна: або за посиланням: http://cabinet.sfs.gov.ua, або на головній сторінці ДФСУ (www. sfs.gov.ua).
  • ЕКП складається з двох частин: відкритої й особистої.
  • У відкритій частині можна переглянути інформацію із загальнодоступних реєстрів, скористатися податковим календарем та ознайомитися з бланками звітності, довідок, запитів і заяв.
  • В особисту частину можна ввійти тільки за допомогою ЕЦП (підійдуть ключі будь-якого АЦСК). Проте вона дозволить заповнити і подати звітність, сформувати ПН/РК і зареєструвати їх у ЄРПН, подати «розблокувальні» документи тощо.
  • Також тут можна подивитися стан розрахунків з кожного податку, внеску, платежу, платником якого ви є в розрізі кожного податкового органу. А для фізичних осіб у ЕКП ще і передбачена функція оплати податків.