06.03.2017

Автозаміна номенклатури в податковій накладній

При заповненні податкової накладної (ПН) виникла проблема: після того, як у гр. 3 ПН внесли код товару згідно з УКТ ЗЕД, автоматично змінилася номенклатура в гр. 2 ПН (підтягнулися дані з УКТ ЗЕД відповідно до вказаного коду). Чи потрібно міняти таку «автоматичну» номенклатуру або залишити, як є?

На наш погляд, потрібно. Зараз пояснимо чому.

З 01.01.17 р. код товару згідно з УКТ ЗЕД є обов’язковим реквізитом податкової накладної при постачаннях будь-яких товарів (як підакцизних, імпортних, так і вітчизняних) ( п.п. «і» п. 201.1 ПКУ).

Причому для останніх передбачена поблажка — при постачаннях указаних товарів код для них згідно з УКТ ЗЕД можна вказувати не повністю, але не менше 4 перших цифр відповідного коду. Тобто відображати код товарної позиції.

Таке послаблення призвело до того, що один і той же «скорочений» код УКТ ЗЕД можна використати при кодуванні цілого ряду товарів, що мають:

1) або однакове призначення, але різні найменування;

2) або загальний основний компонент, з якого товар виготовлений.

Розробники деяких бухгалтерських програм вирішили «полегшити» життя бухгалтерам. Унаслідок чого і виникла така ситуація − при заповненні ПН програма автоматично «підтягує» в гр. 2 найменування товарів, яке відповідає коду УКТ ЗЕД, указаному в гр. 3.

У результаті могло вийти так, що в ПН:

• взуття лижне і гірськолижне (код УКТ ЗЕД «6403 12 00 00») і капці (код УКТ ЗЕД «6403 59 50 00») отримали загальну назву «Взуття на підошві з гуми, пластмаси, натуральної або композиційної шкіри і з верхом з натуральної шкіри» усього лише з тієї причини, що в гр. 3 ПН постачальник обрав код «6403»;

• для цілого ряду литих автодеталей (шатуни, балки передніх осей автомобілів, крюки), при виготовленні яких використовувалися чорні метали (загальний код УКТ ЗЕД «7325»), указана загальна назва «Інші вироби, литі з чорних металів».

Чи буде це помилкою? Формально ні. Адже ні ПКУ, ні Порядок № 1307* не надають визначення терміна «номенклатура». Тобто говорити про те, що в цьому випадку ви неправильно заповнили номенклатуру товарів у ПН, безпідставно.

* Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307.

Та і самі фіскали у відповіді на запитання 8 УПК № 127** говорили про те, що при здійсненні постачань різних товарів слід враховувати їх назви і класифікації згідно з УКТ ЗЕД.

** Узагальнююча податкова консультація щодо окремих питань відображення у податковому обліку з податку на додану вартість звітного періоду податкових накладних, виписаних у попередніх періодах, та формування на їх підставі податкового кредиту, затверджена наказом ДПСУ від 16.02.12 р. № 127.

З іншого боку, Мінфін уже давно дотримується думки, що деталізація змісту й обсягу госпоперації має бути такою, щоб можна було ідентифікувати активи, зобов’язання, доходи і витрати, пов’язані з нею (лист Мінфіну від 06.12.13 р. № 31-08410-07-27/35654).

А податківці раніше наполягали, що на всіх етапах постачання товарів у гр. 2 ПН продавець повинен указувати дані, які відповідають документам, що підтверджують їх придбання (консультація в категорії 101.17 ЗІР ДФСУ; втратила чинність 01.04.16 р.). І хоча згадана консультація втратила чинність, підхід контролерів навряд чи змінився.

Тому щоб уникнути зайвих ризиків для покупця, рекомендуємо при складанні ПН ретельно стежити, щоб номенклатура товарів відповідала номенклатурі, вказаній у первинних документах (наприклад, видаткових накладних). У разі виявлення «автоматичних» помилок коригуйте номенклатуру вручну.

Якщо ж ви готові відстоювати іншу точку зору — за неї доведеться боротися в суді. Благо на те є позитивна судова практика (постанови ВАдСУ від 13.10.15 р. № К/800/42306/14, від 25.11.15 р. № К/800/44756/14, від 16.03.16 р. № К/800/15618/157).