06.03.2017

ПДВ-статус усього на два тижні: як відзвітувати?

У листопаді 2016 року підприємство перевищило обсяг оподатковуваних операцій, установлений для ПДВ-реєстрації. Проте заяви на реєстрацію платником ПДВ так і не подано. 15.12.16 р. податківці самостійно присвоїли нам такий статус. Але з 01.01.17 р. підприємство стає платником ЄП (без ПДВ), у зв’язку з чим 31.12.16 р. його ПДВ-реєстрацію анулювали. Як відзвітувати за період перебування на ПДВ? І чи потрібно було виписувати податкові накладні?

Ситуація доволі цікава. Насамперед привертає на себе увагу той факт, що контролери присвоїли ПДВ-статус підприємству без заяви. Таких прав у контролерів немає ні згідно з ПКУ, ні згідно з Положенням № 1130*. Тому, радше за все, заява на ПДВ-реєстрацію (форма № 1-ПДВ) все-таки була.

* Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну від 14.11.14 р. № 1130.

У будь-якому разі платник податків, який перевищив реєстраційний поріг і не подав заяву на ПДВ-реєстрацію, несе відповідальність за ненарахування або несплату ПДВ на рівні зареєстрованого платника. При цьому втрачає право на податковий кредит (ПК) і бюджетне відшкодування ( п. 183.10 ПКУ). А зареєстрований платник ПДВ може складати ПН і має право на ПК.

Але як би то не було, починаючи з 13.12.16 р. підприємство зобов’язане було виконувати всі вимоги, прописані в розд. V ПКУ (питання 1 УПК № 588**).

** Узагальнююча податкова консультація щодо окремих питань, пов’язаних з обов’язковою реєстрацією осіб як платників податку на додану вартість, затверджена наказом ДПСУ від 06.07.12 р. № 588.

Судячи з усього, підприємство цього не робило. Крім того, 01.01.17 р. взагалі втратило ПДВ-статус.

Чи будуть тут якісь наслідки? Так. Розглянемо їх.

1. Податкові накладні (ПН).

У період «життя» в ПДВ-статусі підприємство зобов’язане було виписувати ПН за датою виникнення податкових зобов’язань (ПЗ) ( п. 201.1 ПКУ). Якщо ви цього не робили, то складати їх уже не має сенсу, оскільки:

• з моменту анулювання реєстрації ви втратили право на такі дії ( п. 184.5 ПКУ);

• зареєструвати їх в ЄРПН усе одно не вийде — день анулювання ПДВ-реєстрації є останнім днем реєстрації ПН (лист ДФСУ від 28.09.15 р. № 20534/6/99-99-19-03-02-15).

У зв’язку із цим вам загрожують штрафи за затримку реєстрації ПН у ЄРПН (якщо ПН підлягали видачі покупцям) за п. 1201.1 ПКУ (50 % від суми ненарахованого ПДВ).

Зверніть увагу! Якщо підприємство не було зареєстроване як платник ПДВ, то його відповідальність обмежується штрафами за несплату ПДВ ( п. 183.10 ПКУ).

2. ПДВ-декларація.

За загальними правилами, першим звітним періодом для платника ПДВ є період, який розпочинається з дати реєстрації і закінчується останнім днем першого повного календарного місяця ( п.п. «а» п. 202.1 ПКУ). Проте слід урахувати і вимоги п. 184.6 ПКУ, який «обрізує» останній звітний період днем анулювання ПДВ-реєстрації. Тому вашим звітним періодом буде проміжок з 13.12.16 р. по 31.12.16 р.

Подати ПДВ-декларацію слід було в загальні терміни — не пізніше за 20.01.17 р.

Після закінчення граничних термінів подання звітності ви втрачаєте можливість подати ПДВ-декларацію. Відповідно зараз подати її вже не вийде. До речі, як і сплатити за нею ПДВ на електронний рахунок. Адже в разі анулювання ПДВ-реєстрації ПДВ-рахунок закривається (п. 7 Порядку № 569***).

*** Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабміну від 16.10.14 р. № 569.

Тому вам залишається тільки чекати перевірки, за результатами якої податківці нарахують вам ПЗ ( п.п. 54.3.1 ПКУ), а також застосують штраф у розмірі 25 % суми такого зобов’язання (питання 3 УПК № 588).

І один приємний момент — оскільки податковий кредит у період ПДВ-реєстрації ви не формували — проводити «умовне» постачання товарів/послуг за п. 184.7 ПКУ буде не потрібно.