23.04.2018

«НЕсолодка парочка»: регліміт і помилкові податкові накладні

Останнім часом кількість «покращень», введених Мінфіном і ДФСУ в ПДВ-обліку, досягла тієї межі, коли самі контролери починають у них заплутуватися. Більше того, чергові удосконалення впроваджуються точково і не стикуються з технічними можливостями Системи електронного адміністрування ПДВ. Як яскравий тому приклад можна виділити проблеми з помилковими податковими накладними. До чого вони призводять і як із ними боротися — читайте в нашій статті.

Два порядки — один головний біль

До недавнього часу, те, як впливають помилкові податкові накладні (ПН), зареєстровані в ЄРПН, на розмір реєстраційного ліміту (РЛ), не надто хвилювало платників ПДВ.

По-перше, щодо таких ПН контролери завжди займали таку позицію: обсяги постачання і суми ПДВ, зазначені в помилкових ПН, і розрахунки коригування (РК), що анулюють їх, відображати в ПДВ-декларації не треба.

До таких висновків фіскали доходили в листах ДФСУ від 29.01.16 р. № 1721/6/99-99-19-03-02-15 і від 03.10.17 р. № 2096/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, листі ГУ ДФС у Вінницькій обл. від 17.03.16 р. № 542/10/02-32-12-01 і багатьох інших. Аналогічне роз’яснення є наразі і в категорії 101.23 ЗІР ДФСУ.

При цьому контролери посилаються на дві норми:

абз. 1 п. 6 розд. III Порядку № 21* (у ньому сказано про те, що дані, наведені в податковій звітності, повинні відповідати даним бухгалтерського і податкового обліку платника);

* Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом Мінфіну від 28.01.16 р. № 21.

п. 44.1 ПКУ, що зобов’язує платників ПДВ вести облік показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, виключно на підставі первинних документів.

Ось і виходить, що в ПДВ-декларації можна відображати ПН лише за умови, що дані, зазначені в них, підтверджені первинними документами. Якщо таких документів немає, то і ПН відображати в ПДВ-звітності не треба.

Звичайно, такий підхід мав один негативний наслідок — у платника ПДВ, що зареєстрував помилкову ПН, тимчасово з’являлися розбіжності між даними ПДВ-звітності і даними ЄРПН. Але вони зникали після реєстрації в ЄРПН анулюючого РК.

По-друге, до вересня 2017 року показник ∑Перевищ розраховувався:

• як додатна різниця між сумою податкових зобов’язань (ПЗ), зазначеною в ПДВ-декларації з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків (УР) до них, і сумою ПДВ, зазначеною в ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН;

наростаючим підсумком (див. консультацію «Податківці відкривають таємницю: розрахунок показника «суперформули» ∑Перевищ» // «БТ», 2015, № 40).

Тому якщо платник ПДВ, приміром, у травні 2017 року реєстрував в ЄРПН помилкову ПН, але суму ПДВ у ПДВ-декларації зазначав правильно, то помітивши помилку в липні 2017 року, він мав лише:

• скласти анулюючий РК до такої помилкової ПН і правильну ПН. Обов’язково зареєструвати їх в ЄРПН (РК через покупця);

• якщо помилка вплинула на показники ПДВ-декларації (наприклад, помилка закралася в ІПН покупця), то треба було подати УР до травневої ПДВ-декларації і уточнюючий додаток Д5.

При цьому відображати в ПДВ-звітності ні помилкову ПН, ні РК до неї не вимагалося. Відповідно коригування реквізитів ПН, зазначеної в травневій ПДВ-декларації, проходило без нарахування «самоштрафу». Ну а РЛ сам собою відновлювався після реєстрації в ЄРПН анулюючого РК.

Увага! Після того, як податківці «удосконалили»** порядок розрахунку показника ∑Перевищ, ситуація різко змінилася.

** Детальніше в консультації «ДФСУ «удосконалила» порядок розрахунку ∑Перевищ: чим це загрожує платникам ПДВ» // «БТ», 2017, № 45.

Починаючи з вересня 2017 року ∑Перевищ став розраховуватися (лист від 19.09.17 р. № 1365/99-99-15-03-01-18):

а) за кожен звітний місяць (місяць/квартал) окремо починаючи з липня / III кварталу 2017 року;

б) як додатна різниця між:

• сумою ПЗ, зазначеною в ПДВ-декларації з урахуванням поданих УР до неї;

• сумою ПДВ, зазначеною в ПН/РК, складених у звітному місяці/кварталі і зареєстрованих в ЄРПН.

Тобто в найпростішому випадку порівнюються ПЗ, зазначені, наприклад, у лютневій ПДВ-декларації, і загальна сума ПДВ, зазначена в ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН, які датовані лютим.

Якщо ж якась із ПН не потрапила в ЄРПН і за підсумками подання лютневої ПДВ-декларації вискочив показник ∑Перевищ, то надалі (навіть якщо загублену ПН зареєстрували в ЄРПН в наступному місяці із запізненням) система автоматично перераховує ∑Перевищ за лютий.

Крім того, з’явилася ще одна новинка. «Зменшуючі» РК стали враховуватися в розрахунку ∑Перевищ постачальника залежно від своєчасності їх реєстрації в ЄРПН:

• якщо «зменшуючий» РК зареєстрований своєчасно, то він потрапить в ∑Перевищ періоду його складання;

• якщо «зменшуючий» РК потрапив в ЄРПН із запізненням — в ∑Перевищ місяця реєстрації РК в ЄРПН.

У результаті переходу на такий порядок розрахунку РЛ у багатьох платників ПДВ вискочив показник ∑Перевищ. На думку податківців (див. лист ДФСУ від 05.12.17 р. № 2826/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «БТ», 2017, № 52), причиною тому стало:

• відображення в ПДВ-декларації помилково складених ПН/РК;

• розбіжності між періодами відображення «запізнілих» РК в ПДВ-звітності і ЄРПН.

На наш погляд, це не зовсім так. Проблема полягає в тому, що платники ПДВ навпаки дотримувалися рекомендацій контролерів і НЕ відображали в ПДВ-звітності помилкові ПН і РК до них.

Як це відбувалося — продемонструємо на прикладі.

Суть проблеми

Приклад. У січні 2018 року платник ПДВ склав ПН (сума ПДВ — 100 грн.) з неправильним ІПН покупця і зареєстрував її в ЄРПН. ПДВ-зобов’язання за такою ПН він своєчасно відобразив у декларації за січень 2018 року.

Помилку виявили тільки в лютому 2018 року. У зв’язку з цим постачальник склав ПН із правильним ІПН покупця (з датою виникнення ПЗ — січень-2018) і анулюючий РК до помилкової ПН (з датою виявлення помилки — лютий-2018). ПН була зареєстрована в ЄРПН з порушенням встановленого терміну реєстрації (після 15 лютого), а РК — своєчасно.

Сума ПЗ у січневій декларації була відображена правильно. Тому платник ПДВ подав до такої декларації «нульовий» УР і уточнюючий додаток Д5, щоб змінити реквізити покупця. У результаті проведених операцій у продавця з’явився показник ∑Перевищ. Звідки він виник і як його позбутися?

Давайте визначимо, в якому зі звітних періодів у нашого платника ПДВ пішла розбіжність між даними ПДВ-декларацій і даними ЄРПН.

Покажемо це в таблиці.

Коли з’являється показник ∑Перевищ через помилкові ПН

Період

Показники до і після виправлення помилки

ПЗ у ПДВ-декларації

Дані ЄРПН

Розбіжності

Перевищ

до

після

до

після

до

(2 - 4)

після

(3 - 5)

до

після

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Січень 2018 року

50000

50000

50000

50100(1)

-100

(2)

Лютий 2018 року

80000

80000

80000

79900(3)

+100

+100

(1) В ЄРПН на одну операцію зареєстровані дві ПН (помилкова і правильна).

(2) Показник ∑Перевищ може мати тільки додатне значення. При від’ємному значенні показника вважається, що його значення дорівнює нулю (лист ДФСУ від 10.07.15 р. № 1402/99-99-19-03-01-18 // «БТ», 2015, № 40).

(3) В ЄРПН зареєстровано анулюючий РК.

Як бачите, це відбулося в лютому 2018 року з тієї причини, що платник ПДВ не показав анулюючий РК у ПДВ-декларації за такий звітний період. Звичайно, в його діях була логіка: якщо він не відобразив у ПДВ-звітності за січень 2017 року помилкову ПН, то і анулюючий РК до неї показувати не треба.

І все це у рамках тих порад, які давали податківці щодо відображення таких ПН/РК у ПДВ-звітності.

Але! Цей підхід зараз не працює. Як би він не виручав платників ПДВ раніше, зараз він приносить лише одні неприємності у вигляді показника ∑Перевищ.

Щоб виправити ситуацію, треба вирівняти дані ЄРПН і дані ПДВ-звітності за кожен звітний період.

Але як це зробити? Адже податківці забороняють відображати в ПДВ-звітності помилкові ПН і анулюючі РК до них, але при цьому вимагають виправити невідповідність між показниками ПДВ-звітності і даними ЄРПН шляхом подання УР за відповідні звітні періоди (лист ДФСУ від 05.12.17 р. № 2826/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Якщо гордіїв вузол не виходить розв’язати, то доведеться його розрубати. Тобто треба чимось жертвувати.

Може, попросити допомоги у ДФСУ?

Спочатку цього року податківці радили платникам ПДВ при виявленні технічних помилок в роботі СЕА звертатися за допомогою в місцевий контролюючий орган (лист ДФСУ від 11.01.18 р. № 968/7/99-99-12-03-01-17 // «БТ», 2018, № 6).

Після того, як місцеві фіскали підтвердять наявність проблеми, — вони повинні звернутися в ДФСУ із запитом про виправлення такої помилки. У випадку з помилковими ПН, приміром, вилучити їх з ЄРПН.

Але! Як з’ясувалося, контролери не відносять до технічних проблем у роботі СЕА нестикування, пов’язані з помилковими ПН.

У своєму листі від 22.03.18 р. № 1161/6/99-99-15-03-02-15/ІПК вони заявили, що СЕА працює виключно в автоматичному режимі на підставі алгоритмів, розроблених відповідно до ст. 2001 ПКУ і Порядку № 569*, і не допускає ручного втручання в її роботу.

* Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 16.10.14 р. № 569.

Тобто ДФСУ фактично визнала, що в ручному режимі не вирішуватиме проблеми платників податків. Тому шукаємо інші варіанти.

А якщо не слухатися податківців

Роз’яснення податківців — не догма. Тому якщо платник податків все ж покаже в ПДВ-деклараціях помилкову ПН і анулюючий РК до неї, він позбавиться від небажаного показника ∑Перевищ.

Зверніть увагу! У останніх листах фіскали вже прямо не наполягають на тому, що помилкові ПН і РК до них не можна відображати в ПДВ-декларації. Навпаки, вони натякають, що від ∑Перевищ можна позбавитися, якщо виправити помилки, допущені раніше в ПДВ-деклараціях, за допомогою УР (лист ДФСУ від 22.03.18 р. № 1161/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

На наш погляд, нічого страшного в тому, щоб подати УР і відобразити помилкові ПН і РК до них у ПДВ-звітності, немає. Адже якщо у платника ПДВ не буде розбіжностей між показниками ПДВ-звітності і даними ЄРПН, податківці навіть не помітять таке «порушення».

Єдиний мінус цього підходу в тому, що при поданні УР за січень доведеться сплатити «самоштраф» у розмірі 3 % (п. 50.1 ПКУ).

Щоб цього уникнути, платник ПДВ може схитрувати — скласти анулюючий РК останнім днем звітного періоду, в якому була виписана помилкова ПН (у прикладі це січень 2018 року).

Нюанс. З 01.01.18 р. для «зменшуючих» РК встановлені нові граничні терміни реєстрації в ЄРПН. Згідно з ними покупець повинен реєструвати «зменшуючі» РК протягом 15 календарних днів з дня їх отримання (п. 201.10 ПКУ). Для визначення своєчасності реєстрації «зменшуючого» РК в ЄРПН зараз дата його складання ролі не відіграє. Отже, розрив між датою виписування РК і датою його відправлення покупцеві також не має значення. Головне, щоб покупець вклався у свої 15 днів.

Відповідно якщо в нашому прикладі постачальник складе анулюючий РК січнем 2018 року і відправить його покупцеві в лютому, а той своєчасно зареєструє його в ЄРПН, то ∑Перевищ за лютий вже не виникне.

Проте у такому разі виходить парадоксальна ситуація. Приміром, якщо РК оформлений липнем 2017 року, а направлений покупцеві 10 квітня 2018 року, він вважатиметься своєчасно зареєстрованим, тобто має бути врахований при підрахунку ∑Перевищ за липень 2017 року.

Обережно! Є небезпека того, що контролери можуть прикрити таку лазівку для «стареньких» РК. Адже алгоритми підрахунку ∑Перевищ податківці у будь-який момент можуть підкоригувати на власний розсуд.