03.12.2018

Пальному та спирту — тотальний контроль, плюс «по нитці» з еко- та ресурсних податків

Законопроект від 05.11.18 р. № 9260 «Про внесення змін до Податкового кодексу та деяких інших законодавчих актів щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів»

Законопроектом, що коментується (прийнятий з технічними правками), передбачена низка змін до ПКУ і до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів»* від 19.12.95 р. № 481/95-ВР**.

* Увага: з наступного року — і пального!

** Далі — Закон про держрегулювання.

Сьогодні обмежимося змінами до цих двох нормативних актів, а детальний розбір змін проведемо пізніше.

У назві законопроекту, що коментується, відвертіше було б написати — «стосовно покращення наповнення бюджету»…

Зрозуміло, найголовніші новації стосуються підакцизних товарів. Відзначимо, що нові правила (в основному) запрацюють-таки не відразу ж із нового року, а лише з 01.07.19 р.

Розпочнемо з інформації про підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби на 9 %. Зауважимо, що таке підвищення — не останнє. Вони повторюватимуться регулярно. Але це «квіточки»…

«Ягідки» законодавець придумав для сфер виробництва, імпорту, експорту, зберігання, оптового та роздрібного продажу пального і частково — етилового спирту.

По-перше, такий підакцизний товар, як пальне (згідно з визначенням ПКУ), фактично «затягнули» в Закон про держрегулювання. Тому із зазначеної дати…

По-друге, діяльність у сферах виробництва та обігу пального підлягатиме ліцензуванню (відповідно до правил Закону про держрегулювання), а за реалізацію пального без відповідної ліцензії порушникам загрожуватиме штраф — увага — 250 тис., 500 тис. або навіть 1 млн грн. (залежно від категорії порушника).

По-третє, діюча система електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) буде істотно вдосконалена і посилена. Усі заправки (за деякими винятками) отримають статус акцизних складів пального, і переміщення пального між ними відстежуватиметься в СЕАРП дуже скрупульозно — за рахунок того, що два примірники акцизної накладної реєструватимуться: один — «на виході», а другий — «на вході». Безреєстраційний ліміт для фасування пального збільшено з 2 до 5 л. Під особливий контроль (за цільовим використанням) потрапить авіаційне пальне.

По-четверте, аналогічно СЕАРП буде побудована СЕА для спирту — з акцизними накладними і т. д. При цьому для спирту етилового, використовуваного для виробництва харчового оцту, парфумерно-косметичної продукції та продукції технічного призначення, встановлюється нульова ставка акцизного податку. Але із щоденним онлайн-контролем показників витратомірів як отриманого спирту, так і виготовленої продукції.

Крім цього, будуть збільшені ставки:

• земельного податку за лісові землі, нормативна оцінка яких проведена, — але не більше 0,1 %;

• екологічного податку за викиди двоокису вуглецю (за тонну) — із 41 коп. до 10 грн. у 2019 році, і потім на 5 грн. кожен наступний рік (аж до ставки 30 грн./тонна);

• рентної плати за користування надрами для видобування нафти та конденсату — на 2 %, залізної руди — на 0,8 %, за спеціальне використання лісових ресурсів — на 50 %.

На операторів поштового зв’язку і експрес-перевізників за операціями ввезення на митну територію України товарів у міжнародних поштових і експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі понад установлену вартість (спершу в колишньому розмірі — не вище за еквівалент 150, а потім менше — 100 дол.) покладені функції податкових агентів з нарахування та сплати ПДВ.

На відміну від нинішнього порядку, усі рішення про розстрочку, відстрочення грошових зобов’язань або податкового боргу платників, а також про перенесення строків сплати розстрочених/відстрочених сум (незалежно від їх розмірів) прийматимуть посадові особи ДФСУ, а Мінфін про це лише повідомлятимуть.